סגור
מימין איתן אורנשטיין  אפי נוה
איתן אורנשטיין ואפי נוה (צילום: שאול גולן, ראובן קסטרו)

הגילויים בפרשת השופט איתן אורנשטיין עשויים לסדוק את קריירת הבוררות שפיתח

פרשת ההקלטות עם אפי נוה עלולה לגלוש לחקירה פלילית ומאיימת על המוניטין של נשיא המחוזי לשעבר, שהוא מהבוררים המבוקשים בארץ. איציק תשובה כבר דורש שיתפטר מההליך בעניינו. והחוק? בינתיים הוא לא מגביל אפילו מורשעים

בוררות בסכסוך על סכומי עתק בין היהלומנים דן גרטלר לאחים משה ומנדי גרטנר על זכויות כרייה באפריקה; בוררות בתביעת שכר טרחה נגד חברת הבנייה מצלאווי; גישור (שלא צלח) בתביעה נגד האחים צחי וחן נוימן של עורך דין שטוען לזכאותו לעמלה על עסקים שאיתר עבורם בקוסטה ריקה; בוררות (שהסתיימה) בין עדי צים למשפחת בהרי בנוגע לשותפות בחברת נדל"ן; גישור שהסתיים בפשרת מיליונים בתביעה הנגזרת נגד טבע ומבטחיה בפרשת תיאום המחירים; מינוי כבורר חלופי בסכסוך עירוני בהרצליה, לאחר שהתגלה שהבורר הקודם ניהל מו"מ לשותפות עם עורך הדין של אחד הצדדים לפני מתן פסק הבורר – כל אלה ותיקים כלכליים רבים ומורכבים אחרים זרמו בשנים האחרונות אל נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב לשעבר איתן אורנשטיין מאז פרש מתפקידו ב־2020.
אורנשטיין, שנחשב לאחד הבוררים והמגשרים המובילים, המבוקשים והיקרים בישראל, שעוסק בתיקים ששכר הטרחה בהם מגיע למאות אלפי שקלים ויותר, עומד כעת בליבה של סערה תקשורתית, שעלולה לגלוש לחקירה פלילית ומאיימת על המוניטין שלו ועל המשך הזרמת תיקים אליו, בעיקר מצד שופטים שלא ירצו להיות חתומים על מינויו לבורר בצל הגילויים החדשים.
לפני כשבועיים פרסם חיים לוינסון ב"הארץ" הקלטות של שיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, שלפיהן אורנשטיין נענה "להנדס" מחדש את מחלקת הנזיקין בבית המשפט בהתאם לצורכי נוה בתמורה לסיועו במינויו לנשיא המחוזי. על רקע הפרסומים הללו אגף החקירות במשטרה בודק אם לפתוח בחקירת הפרשה.
על רקע זאת כבר יש סנונית ראשונה של צד בבוררות שמבקש מאורנשטיין לפסול את עצמו מהמשך הדיון בעניינו: הקבלן הנתנייתי איציק תשובה (אחיינו של יצחק תשובה), שאורנשטיין משמש בורר בסכסוך שלו מול שותפו לשעבר חיים ולנסי. במכתב ששלח תשובה לאורנשטיין לאחר פרסום ההקלטות הוא כתב כי הדברים גרמו לו ל"תחושה כבדה ולא נוחה": "האמון שלי בהליך הבוררות התערער לגמרי. משכך אין לי אלא לבקש את התפטרותך מניהול ההליך, ואם לא תעשה זאת, אאלץ לפנות לבית המשפט בבקשה למנות בורר חלופי".

איציק תשובה במכתב לאורנשטיין: "האמון שלי בהליך הבוררות התערער לגמרי. אין לי אלא לבקש את התפטרותך. אם לא תעשה זאת, אאלץ לפנות לבית המשפט בבקשה למינוי בורר חלופי"
מאז החלה גם הבדיקה המשטרתית, ותשובה אמר ל"כלכליסט" שבעקבות זאת "מצב הדברים התחזק עוד יותר. אני סבור כי אמות המידה למוסד הבוררות ולאמון בבורר צריכות להיות כפי שנקבעו לשופט, וכפי שלא היינו מתדיינים בפני שופט על רקע האמור, כך לא היינו מתדיינים בפני בורר על רקע אותן נסיבות. לא נותרה בידינו ברירה אלא לבקש מהבורר שיפסול את עצמו מהמשך ניהול הליך הבוררות, אחרת ניאלץ לפנות לבית המשפט, ואני בטוח שהוא יכריע כי אדם שמרחפת מעליו עננה כה חמורה אינו יכול לשמש כבורר עד שתוסר העננה".

1 צפייה בגלריה
איציק תשובה
(צילום: עמית שעל)
שופט לשעבר שמשמש כיום כבורר אמר ל"כלכליסט" כי גם אם תיפתח חקירה פלילית, אי אפשר לקחת מאדם את חזקת החפות, וזו לא סיבה לפסילת הבורר. לדעתו, "הקו האדום עובר ברגע שמוגש כתב אישום". גם זה כמובן נתון לפרשנות, היות שבחוק הבוררות יש לאקונה מאחר שהוא לא מגביל אפילו מורשעים בפלילים מלשמש כבוררים. הוא כן קובע באופן אמורפי שבית המשפט יכול להעביר בורר מתפקידו אם "נתגלה שהבורר אינו ראוי לאמון הצדדים".

3,000 שקל לשעה

בכל מקרה אורנשטיין מצידו כבר נערך לקראת חקירה אפשרית ושכר את שירותיהם של עורכי הדין ז'ק חן ויניב ואקי, ו"כלכליסט" חושף כעת כי שכר גם את משרדו של היועץ האסטרטגי אלי קמיר.
הקלטות אורנשטיין־נוה יעמדו היום גם במוקד דיון שתקיים ועדת החוקה בנושא מעורבות נוה במינוי נשיאי בתי המשפט המחוזיים. הנהלת בתי המשפט סירבה לבקשת יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן, למסור את הפרוטוקולים בנוגע למינויים בנימוק של חשאיות הדיונים ומחשש לשיבוש הליכי בדיקה או חקירה, ככל שתיפתח.
אורנשטיין נחשב לאחד הבוררים המבוקשים, לאחר שכשופט צבר מוניטין רב בתחום הפירוקים והכינוסים בתיקים הגדולים במשק, כמו פירוק אי.די.בי, הסדר אלביט הדמיה, פשיטת הרגל של אליעזר פישמן ועוד. תחת עננת פרסום הודעות טקסט חלקיות מההתכתבויות בין אורנשטיין לנוה, שהדיפו כבר אז ריח רע, הודיע אורנשטיין ביוני 2020 במפתיע על פרישתו, שש שנים לפני תום הכהונה.
ב־2021 הוא הצטרף למשרדו של המגשר המוביל עו"ד עמוס גבריאלי, והחל לעבוד על תיקי גישור ועל תיקי בוררות בסכסוכי ענק שהגיעו למשרד, כולל כאלה שהפנו אליו שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב, שזה לא מכבר היו קולגות שלו ועבדו תחתיו כשכיהן כנשיא.
בשנת 2023 הוא הצטרף למרכז הגישורים והבוררויות "אביב", שייסדה נשיאת המחוזי מרכז בדימוס הילה גרסטל. הוא החליט להתמקד בתיקי בוררות, והמשיך לקבל באופן עצמאי תיקים גדולים ומורכבים, הן דרך בית המשפט והן דרך פניות ישירות אליו.
אמנם אין נתונים מסודרים על תיקים שמועברים לגישור ובוררות, אולם מבדיקת "כלכליסט" עולה שמאז פרישתו אורנשטיין קיבל לידיו משופטי המחוזי בתל אביב מספר דו־ספרתי של תיקי בוררות מורכבים ותיקי גישור, שמפרנסים אותו חודשים ולעתים שנים. לעתים הצדדים הם שביקשו את אורנשטיין, אולם לא אחת השופטים ממליצים לצדדים על אורנשטיין או ממנים אותו בהחלטותיהם.
כך למשל ניתן לראות כי בלא מעט תביעות שהתנהלו אצל סגניתו לשעבר כנשיא, יהודית שבח, התיק הועבר לבוררות או גישור אצל אורנשטיין (בין השאר סכסוך הענק בין גרטלר לגרטנר וסכסוך מיליונים בנוגע לפרויקט לבניית קניון בים המלח). כך גם בכמה תיקים שהתנהלו אצל דורון חסדאי (אשר שמו הוזכר בהקלטות כאחד השופטים שאורנשטיין הסכים להזיז לבקשת נוה למחלקת הנזיקין). שופטים אחרים במחוזי תל אביב שתיקים שנוהלו אצלם הועברו לגישור או בוררות אצל אורנשטיין היו בין היתר סיגל רסלר־זכאי, סיגל יעקבי, חנה פלינר, חגי ברנר ואחרים.
בהנהלת בתי המשפט מדגישים כי מינוי אורנשטיין למגשר או בורר בתיקים נעשה בהסכמת הצדדים להליך, אולם לדברי עו"ד גדעון פישר, יו"ר ועדת בוררות וגישור בלשכת עורכי הדין ושופט לשעבר בבית הדין לבוררות מסחרית בינלאומית מטעם המדינה, "החוק אומנם דורש את הסכמת הצדדים למינוי הבורר, אלא שבדרך כלל צדדים מסוכסכים יתקשו להסכים על זהות הבורר, ולכן במקרים רבים אין ברירה והשופט ממליץ להם על בוררים אפשריים וממנה למעשה את הבורר. בפועל, לכל שופט רשימה אינדיבידואלית של בוררים, לפי שיקול דעתו, ולזכות אורנשטיין ייאמר שבנה לעצמו שם מצוין בעולם התאגידי והחוזי, לאחר שכשופט וכנשיא טיפל בהצלחה רבה בסכסוכים מורכבים בין בעלי מניות".
עבור הניסיון והשם שלו, הצדדים בבוררות גם ישלמו לא מעט. אורנשטיין נחשב לאחד הבוררים היקרים בשוק. התעריף השעתי שלו, לפי הערכה, נע סביב כ־3,000 שקל. "הוא בלוול של הבוררים שיכולים לגבות גם כ־1,000 דולר לשעה", אומר גורם בתחום, אך היו מקרים שהוא הסכים לגבות פחות, למשל 2,000 שקל לשעה בבוררות של חברת מצלוואי. הסכום נחשף בהליך בו הם ניסו למנוע את מינויו כבורר חלופי בשל עלותו – ונדחו (גם כן על ידי השופטת שבח). גם בסכסוך אחר בין שתי חברות נדל"ן הצדדים פנו לבית המשפט עם השגות ש"השכר המבוקש על ידי הבורר הנכבד הוא גבוה ביותר".

דלת מסתובבת

עורכי דין ושופטים בדימוס המשמשים כבוררים אומרים בנוגע להיקף התיקים שהועברו לאורנשטיין מבית המשפט כי "בעולם הבוררויות זה לא בהכרח הכמות אלא האיכות, היקף הסכסוך. בבוררויות על סכסוכים של מאות מיליונים שאורכות שנים שכר הטרחה הוא בהתאם ומגיע למספרים אסטרונומיים". אחרי הכל, יש תיקי בוררות שדיונים בהם מתפרסים על פני תקופה ארוכה, בהיקף של עשרות ואף מאות שעות עבודה, ובנוסף יש שעות הכנה וכתיבת פסק הדין.
"הבעיה היא שעולם הבוררות די פרוץ", אומרים גורמים בתחום. "בפועל, השופטים המכהנים מפרגנים לשופטים בדימוס, שרק לפני רגע ישבו חדר לידם, כי הם יודעים שגם הם יהיו בקרוב בדימוס, וכך ממשיכה השרשרת של הפרגון לחברים ושל 'דלת מסתובבת'. הנהלת בתי המשפט לא מתערבת בזה כבר שנים. למשל עכשיו, האם לא ראוי שהם יבואו ויאמרו שלפני שמעבירים תיקים נוספים לאורנשטיין צריך לעשות בחינה מחדש של העניין?". בהנהלת בתי המשפט סירבו להתייחס לכך.