סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ו הרכבת הקלה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. "התיקון לחוק שקבע את אותו מנגנון של אישור אוטומטי לאחר 21 יום נעשה ביוזמת משרד האוצר" (צילומים: אלכס קולומויסקי, שאטרסטוק)

סמוטריץ' נגד עצמו: קידם את חוק התשתיות הלאומיות - וכעת הוא מתלונן שמיישמים אותו

שר האוצר דורש ממזכירות הממשלה דיון נוסף בתוכנית לתוואי קו המטרו שאושרה אוטומטית, "בשל בעיות תכנוניות", במנגנון חוק התשתיות אותו הוא עצמו קידם. זאת כדי לקצר הליכים ולמנוע התנגדויות לתוכניות לאומיות כמו המטרו, ולמנוע התערבות פוליטית מסוג זה

סמוטריץ' נגד סמוטריץ'. שר האוצר התלונן למזכירות הממשלה על יישום חוק התשתיות הלאומיות שאותו הוא קידם בעצמו במסגרת חוק ההסדרים האחרון.
ביום חמישי האחרון שלח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס בו הוא דורש לדון מחדש בתוכנית קו M2 של המטרו שאושרה בממשלה שבוע שעבר. סמוטריץ' התלונן כי התוכנית אושרה באופן אוטומטי על בסיס חוק התשתיות הלאומיות שעבר במסגרת חוק ההסדרים, חוק שנועד לקצר הליכים ולמנוע התנגדויות לתוכניות לאומיות כמו המטרו (הרכבת התחתית העתידית בגוש דן). לפי סמוטריץ', "לא נשלחה הודעה בעניין למי משרי הממשלה ואף לא בקבוצת הווטסאפ של השרים כפי שאתם נוהגים לעשות מעת לעת כאשר ישנן החלטות או ידיעות חשובות לשרים".
במזכירות הממשלה לא נותרו חייבים לשר האוצר וענו לו כי "ב-8 באפריל ב-11:00 העלתה מזכירות הממשלה לאתר המעטפה את תת"ל 102. מיד לאחר מכן הוציאה מזכירות הממשלה דוא"ל לכל לשכות שרי הממשלה, מנכ"לי המשרדים והיועצים המשפטיים של כל משרדי הממשלה - ובו הודעה בדבר העלאת התכנית למעטפה וכן כל התנאים הקבועים לאישורה. בין התנאים שפורטו בפנייה הודגש כי בהתאם להוראות החוק, בהיעדר בקשה מאחד השרים לקיים דיון בנושא, התכנית תאושר אוטומטית לאחר 21 יום". במזכירות הממשלה לא התאפקו מלעקוץ את השר והוסיפו כי "יש לציין, כי התיקון לחוק שקבע את אותו מנגנון של אישור אוטומטי לאחר 21 יום נעשה ביוזמת משרד האוצר במסגרת חוק ההסדרים".
סמוטריץ' דורש דיון נוסף בתוכנית מפני שזו "טומנת בחובה בעיות תכנוניות לא מעטות שלמרבה הצער לא נבחנו ולא נשקלו די הצורך ועלולות לפגוע בציבור ובפרויקט כולו". "הבעיות התכנוניות" שאליהן שר האוצר מכוון הן בעיות מסוג NIMBY (Not In my back yard) ומתייחסות לתלונות של תושבי שכונת כפר אברהם/חן הצפון בפתח תקווה שלא רוצים שיקום דיפו (מתחם מנהלתי של הרכבת התחתית) בסמוך לשכונת מגוריהם.
באופן אירוני משהו, חוק התשתיות הלאומיות נועד בדיוק בכדי למנוע התנגדויות מסוג זה ולהקשות על פוליטיקאים להתערב בתכנון ולעכב ביצוע. שר האוצר סמוטריץ' נחשב עד כה לתומך בפרויקט המטרו, אך כמו פוליטיקאים אחרים התחיל לדבר אחרת ברגע שזה נגע לאיכות החיים של בוחריו הפוטנציאליים.
קו M2 שאושר בשבוע שעבר בממשלה מזכיר במידת מה את התוואי של הקו האדום של הרכבת הקלה, ועובר בין פתח תקווה לחולון. אורך הקו כ-25 ק"מ והוא ציר מזרח-מערב שעתיד לקשר בין מרכז המטרופולין לחלקו המזרחי. התוואי מתחיל באיזור התעשייה סגולה בפתח תקווה, ועובר דרך גבעת שמואל, רמת גן ובני ברק, דרך מרכז גבעתיים (רחוב כצנלסון), ממשיך משם לתל אביב דרך מתחם השלום, הבימה והכרמלית ואז פונה דרום מזרחה עד לבית החולים וולפסון.
הרכבת התחתית של גוש דן צפויה לשרת כ־2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח, ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב־40 מיליארד שקל בשנה. עלות ההקמה מוערכת ביותר מ־150 מיליארד שקל - פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל. הקמת המטרו מתעכבת, ולפי הצהרות בכירי נת"ע הוא צפוי להיפתח בין השנים 2037 ל-2040.
מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "בדיונים שקיימתי, עוד בתפקידי כשר תחבורה וגם במסגרת תפקידי הנוכחי כשר אוצר, ביקשתי ולא הצלחתי לקבל תשובות המניחות את הדעת לטענותיה של עיריית פתח תקווה ולטענתם של תושבים רבים בשכונת כפר אברהם/ חן הצפון באשר למיקומו של דיפו ענק בסמוך מאוד לשכונת מגורים, אל מול חלופות מקצועיות שהוצעו בסמוך ממש ובאופן שלא אמור לפגוע או לייקר את הפרויקט באופן משמעותי, ונדחו בלא שנבחנו ברצינות וללא נימוקים רציניים.
"דווקא בשל החשיבות הרבה שאני מייחס לפרויקט המטרו ולפעילותי בעבר ובהווה לשם קידומו באופן המהיר ביותר, אני סבור שיש לעשות זאת נכון ושמחיר טעויות מעין זו גבוה ויפגע בשיתוף הפעולה הנדרש מצד רשויות מקומיות והציבור. בשל סיבה זו אני מבקש להעלות את התוכנית לדיון בממשלה ולבקש כי הממשלה תורה למוסדות התכנון לבחון את מיקומו של הדיפו האמור בשנית ולנמק את דחיית החלופות שהוצגו. זו חובתי וזו חובתה של הממשלה".