סגור
מנכ"ל רשות שדות התעופה הנכנס עופר מלכה ושרת התחבורה מירי רגב
רגב ומועמדה לראשות רש"ת עופר מלכה. חלוץ נגד הזנחת רש"ת או מנהל ג'ובים? (צילום: דוברות משרד התחבורה, יואב דודקביץ)

רגב בדרך ל"מינוי פסול של מועמד שאינו עומד בתנאי הסף"

התנועה לאיכות השלטון ביקשה להקפיא את הניסיון של שרת התחבורה למנות את עופר מלכה למנכ"ל רשות שדות התעופה בשל חשד לקרבה לשרה וחוסר ניסיון, ואיימה באמצעים משפטיים. האם אפשר לעצור כך את השתלטות רגב על הרשות?

בסביבתה של שרת התחבורה מירי רגב לא התרשמו בימים האחרונים מהקריאה של התנועה לאיכות השלטון להקפיא את מינויו של עופר מלכה לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה (רש"ת) עד לגמר בירור מידת קרבתם של השניים.
מלכה היה המועמד של רגב למנכ"ל רש"ת מהרגע הראשון. בין השניים היכרות מוקדמת ומובהקת כשמינתה אותו ב־2020 למנכ"ל משרד התחבורה, תפקיד שכיהן בו במשך כשנה. אף שפרש ממנו ועבר לשוק הפרטי, הוא שימש דירקטור במועצת המנהלים של רש"ת ועם הגשת מועמדותו לניהול הרשות התפטר מהדירקטוריון כדי למנוע לזות שפתיים. ועדת האיתור שמינתה רגב בראשות הסמנכ"ל להון אנושי במשרדה, ניסים מזרחי, נתנה למלכה את הניקוד הגבוה ביותר מבין שבעה מועמדים שהגיעו אל הישורת האחרונה.
גורם שהיה מעורב בנושא סיפר ל"כלכליסט" כי "מלכה היה מועמד ראוי אבל על התפקיד התמודדו מועמדים מתאימים יותר ממנו, כאלה שאחרי 7 באוקטובר הרגישו דחף להביא את מרצם וכישרונם למגזר הציבורי, וראו בכך שליחות לשנות ולשקם דברים. בפועל שום דבר לא השתנה כאן, אנחנו לא לומדים כלום".
האלוף (במיל') חגי טופולנסקי מונה ב־2022 בידי מיכאלי לתפקיד מנכ"ל הרשות והתפטר ממנו כשמונה חודשים לאחר מכן ב־2022, זמן קצר לאחר שרגב שבה למשרד התחבורה וביקשה להדיחו. מאז, במשך יותר משנה, רשות שדות התעופה פועלת בלי מנכ"ל קבוע. מאז ההתפטרות של טופולנסקי מילא את התפקיד סמנכ"ל ההנדסה שלה אמנון כהן. הוועדה לאיתור מנכ"ל חדש שפעלה מאז הקיץ האחרון מסרה רק לפני כשבועיים את המלצתה למנות את מלכה, ורגב לא הפסידה זמן. היא פנתה בבהילות ליו"ר הרשות האלוף (במיל') יצחק "ג'רי" גרשון כדי שיכנס את מועצת הרשות לאישור המינוי.
גרשון פעל במהירות המצופה ממנו ובתחילת השבוע שעבר כינס את חברי המועצה שאישרו אותו פה אחד. כעת, בעת שהמינוי של מלכה ממתין לאישור הממשלה, התנועה לאיכות השלטון מנסה לעכב אותו בנימוק ש"מצטיירת תמונת מצב עגומה שמקימה חשש כבד להשפעות פוליטיות על מינוי לתפקיד ניהולי בכיר בשירות הציבורי, עד כדי ניסיון למינוי פסול של מועמד שאינו עומד בתנאי הסף שנקבעו למשרה".
בתנועה לאיכות השלטון מספרים כי מאז שוועדת האיתור שמינתה רגב המליצה על המועמד מטעמה, הצטברו בתנועה תלונות לפיהן מלכה אינו עומד בתנאי הסף של המשרה. מדובר בניסיון מוכח של חמש שנים, לפחות, בכהונה ציבורית בכירה או בתפקיד ניהולי בכיר בתאגיד שמקיים פעילות עסקית בהיקף של כחצי מיליארד שקל בשנה. עוד הוסיפו כי מלכה נחשב מקורב לרגב ושמינויו המסתמן הוא חלק מהליך כולל שהיא מובילה להחלשת הדרג המקצועי תוך מינוי של מקורבים חסרי ניסיון מקצועי מספק לתפקידי מפתח. בתנועה דורשים מרגב מסמכים ונתונים שמעידים על עמידתו של מלכה בתנאי הסף עד לתחילת השבוע הזה ומזהירים שאם הם לא יימסרו להם, יפנו לערכאות משפטיות.
לפני רש"ת, שידעה להכניס בשנה מוצלחת לפני מגפת הקורונה כ־4 מיליארד שקל, עומדים אתגרים עצומים לקראת התאמת תשתיות התעופה בישראל לקראת סוף העשור: הם כוללים השקעות של מיליארדי שקלים עבור הרחבת קיבולת הנוסעים של נמל התעופה בן גוריון, הטמעת אמצעים דיגיטליים לייעול וקיצור התורים ולהחייאת שדה התעופה רמון שהוקם כחלופה לשדה התעופה באילת שנסגר, אך הפך לפיל לבן שהתנועה בו דלילה, כ־30% בלבד מהיקף הנוסעים שמילאו את השדה שאותו הוא נועד להחליף.
אחד האתגרים העכשוויים הוא התמודדות עם הירידה בהכנסות הרשות שנובעת כתוצאה מהפסקת הטיסות של רוב חברות התעופה הזרות לישראל בשל המלחמה. ירידה בכמות הטיסות פירושה פחות נוסעים, פחות אגרות, פחות שירותים ופחות הכנסות. בסוף השבוע האחרון רש"ת פרסמה את דו"ח התנועות שלה לחודש פברואר שמצביע על ירידה 55% במספר הטיסות הבינלאומיות לעומת פברואר שעבר. בחודש הבא היא תפרסם את הדו"חות הכספיים שלה ל־2023, וצניחת הפעילות בשלושת החודשים האחרונים של השנה צפויה להשתקף במספרים שתציג.
אלא שאתגר משמעותי לא פחות שיעמוד לפתחו של מלכה יהיה בזירה שחשובה באמת לשרת התחבורה רגב, מרכז הליכוד. רשות שדות התעופה היא מעוז של הליכוד עם כ־2,000 מתפקדים למפלגת השלטון, שהם כמעט מחצית מכלל העובדים ברשות. את עובדי רש"ת מוביל ביד רמה יו"ר ועד העובדים, חבר הליכוד פנחס עידן, שמכהן בתפקיד 38 שנה. מנכ"לים באים לרש"ת, מנכ"לים הולכים מרש"ת, ומלכה יהיה העשירי שיצטרך לתאם מהלכים עם עידן, שנחשב לאיש החזק באמת בין טרמינל 3 למסלולי ההמראה שהפעילות בהם הידלדלה במהלך חמישה חודשים של מלחמה.
אם במשך שנים פוליטיקאים ניסו לייצר מראית עין של ענייניות ביחס לאינטרסים שלהם ברש"ת, בעידן שבו הבושה מתה ומקום קבורתה לא נודע בא ח"כ אליהו רביבו מהליכוד וחשף, מהמקפצה, את הזיקה החזקה של מפלגת השלטון לרשות. כשוועדת הכספים של הכנסת דנה לפני פחות מחודש בכוונת משרד האוצר להעלות את המס על הסיגריות שנמכרות בחנויות הדיוטי פרי, הוא נעמד על רגליו האחוריות ודרש את ביטול המהלך, מהחשש שיפגע בהכנסות של רש"ת שעובדיה נמנים עם מצביעיו בפריימריז של הליכוד.
ברש"ת חששו שהעלאת המס על הסיגריות בדיוטי פרי תדיר לקוחות שנכנסים לחנויות אלה בעיקר כדי להצטייד בסיגריות מוזלות ותפגע ב־250 עד 400 מיליון שקל בהכנסות השנתיות שלה ובתוכניות הפיתוח לעשור הקרוב בהיקף של מיליארדי שקלים. סוף דבר שהלחצים הפוליטיים של רביבו ושל עמיתיו לליכוד קיפלו את משרד האוצר: הפחתת המס על הסיגריות בדיוטי פרי תיעשה באופן מדורג מ־2026 והמאבק בסרטן יכול ללכת לעזאזל.
הצלחתה של רגב במינוי של מלכה היא כיבוש של מאגר קולות חשוב שסימנה לעצמה בשנה האחרונה. בחודשים האחרונים היא קידמה את מינוי מנכ"לית נשיאות המגזר העסקי הגר יהב לחברות בדירקטוריון הרשות. במאי שעבר היא היתה חתומה על מינויים של שני דירקטורים נוספים, יואל זינגר ופורטונה גלית שאבו. כשחברי כנסת בליכוד מנוהלים בידי בוחריהם בפריימריז, למלכה צפויה תקופת הכשרה שבה ילמד לדלג בין שלוליות של אינטרסים. מצד אחד, הוא יפגוש את יו"ר הוועד הנצחי עידן, שסביר להניח שיישאר שם גם אחריו, במסגרת דיונים על הסכמי עבודה, על מינויים וקידומם של עובדים, ומצד שני ,יידרש לרצות את השרה שקידמה את מינויו - במחוזות האלה אין ארוחות חינם.
"אני לא רוצה להיכנס לעניינים הפוליטיים", אמר עידן בסוף השבוע בשיחה עם "כלכליסט". "בשנה שמלכה היה מנכ"ל משרד התחבורה הסתדרנו מצוין. הגיע הזמן שיהיה לנו מנכ"ל קבוע שייצב את המערכת. עברנו את הקורונה, עכשיו אנחנו מתמודדים עם מלחמה ותנועת הנוסעים ירדה, כך שיש הרבה מה לעשות. מבחינת יחסי העבודה הכל כאן מוסכם וחתום וכשמכבדים הסכמים אין על מה לריב".
אפשר גם שהמנח הזה עושה למלכה עוול לא קטן. כוונותיו טובות, אך הרצף הגנטי של המפלגה שאליה משתייכת השרה שממנה אותו עשוי לצבוע אותו בצבעים של קבלן ביצוע מטעמה. מהלכיו ומעשיו ברשות שדות התעופה יקבעו כיצד הוא ייזכר בסוף הפרק החדש שלו - בתור האיש שחילץ את ישראל מהפקק האווירי שסותם אותה אחרי יותר מעשור של הזנחה, או כמנהל של עוד אחד ממפעלי הג'ובים של מפלגת השלטון.