סגור
Dun's 100

השלכות המלחמה על ענף הבנייה

עם פרוץ המלחמה בוצע גיוס מילואים נרחב, בין היתר גויסו מהנדסים/אדריכלים מכל דיסציפלינות תכנון/ביצוע והתוצאה המיידית התבטאה בשיתוק בענף הבניה, לרבות במשרדי תכנון, בחברות ביצוע, ברשויות עירוניות ובחברות הניהול.
אחרי ההלם שפקד את המדינה אט אט חזרו לעבוד בתפוקה חלקית ובאי ודאות יום יומית בגלל גיוסי המילואים לסירוגין.
מחסור כח האדם במשרדי התכנון גרם לעיכובים בקידום תיאום התכנון, הכנת הגשות להיתר וקידומן וכן בהליך הוצאת המכרזים. ברשויות, שגם ככה לפני המלחמה עבדו בכח אדם חסר (בדגש על בודקי התוכניות), המצב גרם לעיכובים נוספים בהליכי הוצאת ההיתרים מעבר לזמנים שהיו טרום מלחמה.
בביצוע – ישנם אתרי בנייה שהושבתו במשך חודשים, וגם כשחזרו לעבודה, חזרו עם כח אדם ניהולי מצומצם ובשעות עבודה מצומצמות. רק לאחרונה רשויות מסוימות אפשרו חזרה לעבודת לילה.
מעבר למחסור בכח אדם ניהולי אצל הקבלנים, יש מחסור גדול של ידיים עובדות. הממשלה עצרה את אשרות הכניסה לפועלים פלסטינים, ממשלת תורכיה וסין מצמצמות את אשרות העבודה של הפועלים שלהם ולא מנפיקות בשלב זה אשרות חדשות.
1 צפייה בגלריה
שמוליק בז'ה
שמוליק בז'ה
שמוליק בז'ה
(צילום: יח"צ)
גם מפעלים שנותנים שירותים לענף הבנייה (ברזל, טרומי) שהסתמכו על פועלים פלסטינים לא מצליחים להתמודד עם אספקת ציוד לאתרי הבנייה.
בנוסף אספקת הציוד והחומרים מחו"ל, בעיקר מהמזרח, מתעכבים לאור שינוי מסלולי התובלה עקב האיום של החותים. עלויות התובלה עלו משמעותית ומשך האספקה מתארך לעיתים לתקופות זמן לא ידועות וארוכות מן הרגיל.
בעקבות מחסור של פועלים, ציוד וחומרים, עלויות הביצוע התייקרו באופן ניכר. מניתוח מכרזים אחרונים ושיחות עם קבלנים ישנה התייקרות של כ-25% באופן ישיר ותמחור היתר בגין אלמנט אי ודאות של השוק. התייקרות זו מובילה יזמים לשאול את עצמם האם נכון להוציא מכרזים, להתקשר ולהתחיל ביצוע בתנאי השוק הנוכחים.
כל שרשרת העיכובים ושרשרת ההתייקרויות תתגלגל בסופו של דבר על הצרכן. קבלנים מאחרים במסירות ודורשים מיזמים תוספות כספיות בגין העלויות הנוספות.
נכון להיום, לא ברור האם המדינה תכיר בעיכוב מסירת דירות כמוצדקת לטובת פיצוי דיירים שכן, הם מצידם, עדיין ממשיכים לשלם שכר דירה או משכנתא או כל הוצאה אחרת עד לקבלת הדירה. העיכובים כמובן גוררים עיכוב בתשלומים והתייקרויות של מדדים וריביות.
העלויות הנוספות שהיזמים נאלצים לשלם לקבלנים בגין פועלים, אספקה ועוד בסופו של דבר יגרמו להתייקרות מחירי הדיור.
השוק מוצף כיום במבצעי הנחות בפרויקטים בשיווק. המבצעים מגלמים הנחה כדי לעודד מכירות בפרויקטים שכבר יצאו לביצוע. מצד שני רואים לא מעט יזמים שלאור תוצאות המכרזים מחליטים בשלב זה להמתין ולא לעלות על הקרקע עקב אי הוודאות של השוק.
עצירת התחלות בניה, כאשר ידוע שבמדינת ישראל קיימים ביקושים קשיחים לאור הדמוגרפיה, יחד עם עליית יהודי התפוצות עקב המצב הביטחוני העולמי, יגרום בוודאות לביקוש שעולה על ההיצע וכתוצאה באופן ישיר, עליית מחירי הדיור.
מאת שמוליק בז'ה, משנה למנכ"ל, אלה בן נון ניהול בניה בע"מ
d&b – לדעת להחליט