סגור
משבר אקלים
לוחם חות'י הולך ב חוף הים האדום ב תימן כשברקע ה ספינה גלקסי לידר שנחטפה ע"י ה חות'ים 5.12.23
לוחם חות'י הולך בחוף הים האדום בתימן כשברקע הספינה גלקסי לידר שנחטפה ע"י החות'ים. המחיר הסביבתי של ההתקפות כבד (צילום: EPA/YAHYA ARHAB)

הימנעות ספינות ממעבר בים האדום יצרה זיהום כמו של 9 מיליון מכוניות

מתקפות החות'ים מאלצות חברות ספנות רבות להאריך את מסען מאסיה לאירופה סביב כף התקווה הטובה בדרום אפריקה. לפי בלומברג, המשמעות היא שמדצמבר נפלטו 13.6 מיליון טונה נוספים של פחמן

העיקוף שספינות נאלצות לבצע כדי להימנע מהתקפות החות'ים בים האדום מוביל לכך שהן פולטות מיליוני טונה נוספים של פחמן, מה שמקשה על חברות המשתמשות בשילוח ימי להפחית את הזיהום בשרשראות האספקה שלהן, כך לפי דיווח בבלומברג.
מאז אמצע דצמבר מאות ספינות מטען נמנעות מתעלת סואץ ובמקום שטות סביב כף התקווה הטובה בדרום אפריקה. עיקוף שמוסיף עוד כשבוע למסע בין דרום אסיה וצפון אירופה. הדלק הנוסף שנשרף בעקבות זאת הוביל בארבעת החודשים אחרונים לפליטה של 13.6 מיליון טונה נוספים של פחמן דו-חמצני, המקבילים לפליטה של 9 מיליון מכוניות לאורך אותה תקופה, כך לפי דו"ח של חברת הייעוץ INVERTO, חברת בת של פירמת הייעוץ בוסטון קונסולטינג גרופ.
"הפליטה הנוספת בעקבות המשבר תגדיל את דריסת הרגל הפחמנית של חברות, ותקשה עליהן לעמוד ביעדי הורדת הפליטה", אמר סושאנק אגראוול, מנהל בכיר בחברה. "כדי לעמוד ביעדים הללו, חברות יצטרכו או לצמצם פליטה באזורים אחרים בשרשראות האספקה שלהן או להשקיע ביותר יוזמות סביבתיות. שתי האפשרויות יהיו ככל הנראה יקרות".
לפי דו"ח נפרד שפרסמה חברת המחקר Xeneta הנורבגית, שמתמקד בספינות מכולות, פליטת הפחמן של הספינות השטות מאסיה לאגן הים התיכון, עלה ברבעון האחרון ב-63% לעומת רבעון קודם לכן. בהתאם, מדד פליטת הפחמן לכל טונה של מטען המועבר ב-13 נתיבי השילוח הימי המובילים בעולם, טיפס ברבעון הראשון לרמתו הגבוהה ביותר מאז 2018.
"הספינות גם שטות במהירות גבוהה יותר בניסיון לקצר את הזמנים על אף המרחק הגדול יותר, וזה גם מוביל לעלייה בשריפת הפחמן", הוסיפה אמילי סאטשבול מ- Xeneta. לפי נתונים שאספה חברת Clarkson Research Services, המהירות הממוצעת של ספינות המכולות הגדולות בעולם עלתה מעל ל-16 קשר לאחר התגברות ההתקפות בים האדום והמעבר לנתיב הארוך יותר, זאת לעומת מהירות ממוצעת של פחות מ-15 קשר בתחילת דצמבר.