סגור

חייבים להתחיל בתמרון משפטי התקפי

בעולם ההפוך - המתקפה המשפטית על ישראל צריכה להענות בתמרון משפטי רחב היקף ויפה שעה אחת קודם

במקביל למערכה הצבאית שנראה כי היא בעצימות נמוכה וקרובה להסתיים (אם נתעלם מהמתקפה הצפויה ברפיח) ישראל מצויה תחת מתקפה משפטית חסרת תקדים, מתקפה שעלולה לגבות מחירים יקרים בזירה הבינלאומית. נקודת הפתיחה לאותה מתקפה היתה ההליך שנפתח לפני מספר חודשים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, וצווי הביניים שניתנו.
ההליך בבית הדין בהאג לימד אותנו (ולא שלא ידענו זאת לפני) שמדובר בעולם הפוך. עולם הפוך בו מדינה שהותקפה ושאזרחיה נרצחו, עונו, נאנסו ונחטפו, מדינה שהותקפה באופן ברברי על ידי חיות אדם, מדינה שנאלצת להתמודד עם יריב נאצי, חסר מעצורים, באופן שכמעט שלא נראה בהיסטוריה האנושית, מוצאת עצמה, בעקבות תגובתה לטבח שנעשה באזרחיה, נאשמת בבית הדין בהאג. פשוט עולם הפוך. אין משפט אחר שיכול לתאר את הסיטואציה בבית המשפט כאשר כנגד אותה מדינה מוצאים צווי ביניים.
ההליך בבית הדין בהאג היה רק יריית פתיחה להליכים נוספים שכמובן סביר להניח שרק יתעצמו. רק לאחרונה קראנו על כך שממשלת ארצות הברית עמדה להטיל סנקציות על גדוד "נצח יהודה" לאור טענות לפיהן נעשו מעשים שעלולים להתפרש כפשעי מלחמה. באם לא די בכך הרי אנו עדים להליכים שמטרתם להעמיד לדין אנשי צבא ופוליטקאים ישראלים בגין הפעולות שנעשות בעזה. מדובר בהליכים שנפתחים במוסדות בינלאומיים והם רק קצהו של קרחון שעלול גרום לנזקים אדירים.
1 צפייה בגלריה
עו"ד בוקי כצמן עורך דין ברוך כצמן 2022
עו"ד בוקי כצמן עורך דין ברוך כצמן 2022
עו"ד ברוך כצמן
(טל שחר)
אם כן, בפועל אנו עדים לזירה נוספת (משפטית) בה אנחנו מותקפים ובלי כיפת ברזל שיכולה להגן עלינו באופן כמעט הרמטי. מדובר במצב פשוט אבסורדי כשהמשפט הידוע ״אל תיתן לעובדות לבלבל אותך״ מתאים לו ככפפה ליד. כל מי שבקיא בעולם המשפט, בהליכים משפטיים, נתקל לא אחת בצד שהעובדות "לא בדיוק" נר לרגליו. אותו צד, שלא נותן לעובדות לבלבל אותו, הוא צד למשפט שטוען תוך התעלמות מוחלטת מהמצב העובדתי האמיתי.
מדינה שפועלת באופן הכי הומניטארי שיש, מדינה עם מערכת משפטית (עדיין ...) מהטובות והמקצועיות בעולם, מדינה שמקדשת באופן קיצוני חיי אדם מוצאת עצמה נאשמת ברצח עם. אין גבול לציניות.
עם התגברות ההליכים המשפטיים הגיע העת לצאת מהקו המתגונן, הקו ההגנתי, הקו שרק נותן תשובות לטענות ולצאת לתמרון משפטי רחב, תמרון שיש לו חשיבות ומשמעות רבה. יש להפסיק לחכות לתביעה הבאה, להליך המשפטי הבא. בניגוד לתמרון הצבאי הרי לצורך התמרון המשפטי אין צורך "באישור" אמריקאי. בניגוד לתמרון הצבאי הרי לצורך התמרון המשפטי אין צורך בהקמת קואליציה בינלאומית. בניגוד לתמרון הצבאי הרי לצורך התמרון המשפטי לא צריך לקבל אישורים ולנהל שיחות טרנס אטלנטיות.
כמו בכל מערכה משפטית, בכל הליך משפטי הרי בכדי לאזן את התמונה (ולא רק) יש לפתוח וליזום הליכים משפטיים. הגיעה העת שממשלת ישראל תתחיל במתקפה משפטית, בינלאומית, במוסדות הבינלאומיים, ולהביא למצב שבו מחוללי הטרור, המרצחים ימצאו עצמם במגננה, יערכו להליכים משפטיים שיכבידו עליהם. יש להגיש תביעות נזיקין, יש לפתוח בהליכים פליליים נגד מנהיגי הטרור, על הממשלה לתמוך בכל אותם גופים ואנשים פרטיים שיכולים אף הם להפעיל לחץ משפטי על גופי הטרור וראשיו.
כאמור, התמרון המשפטי מחייב פתיחה בהליכים משפטיים נרחבים, בכל הגזרות. יש ליצור לחץ משפטי שיאזן את הלחץ על ישראל וכמובן שתהיה לו חשיבות רבה במישור הדיפלומטי, הבינלאומי. להליכים משפטיים, במשפט פרטי, כמו גם במשפט בינלאומי, יש אפקט פסיכולוגי ולדבר חשיבות רבה כאשר הצדדים יצטרכו להגיע להסדר כזה או אחר. אסור שישראל תגיע לשלב הזה חבולה משפטית.
עו"ד ברוך (בוקי) כצמן עוסק בליטיגציה אזרחית ומסחרית במשרד עוה״ד AYR - עמר רייטר ז׳אן שוכטוביץ ושות׳. מכהן במספר תפקידים ציבוריים, משמש כבורר ומגשר, ובעבר כיהן כסגן ראש לשכת עורכי הדין