• תפריט
בארץ

מנורה לסוכנים: "חידלו מקבלת טובות הנאה ממוסכים"

משנה למנכ"ל מנורה מזהיר במכתב את סוכני החברה שלא לעבור על הוראות החוק האוסרות על קבלת כסף ממוסכים עבור הפניית לקוחות

רחלי בינדמן 07:4415.02.17

מיכאל קלמן, משנה למנכ"ל חברת הביטוח מנורה ומנהל אגף ביטוח כללי בחברה, שלח בתחילת השבוע מכתב חריף לסוכני הביטוח שעובדים עם מנורה. במכתב מזהיר קלמן את הסוכנים שעובדים עם מנורה מלקבל טובות הנאה מנותני שירותים (דוגמת שמאים, מוסכים, עורכי דין וכו') – דבר האסור על פי חוק, אך מתברר שהפך לדבר שבשגרה בקרב חלק מסוכני הביטוח.

תחת המכתב שכותרתו "איסור קבלת תמורה או טובת הנאה מנותן שירות – ריענון וחידוד הוראות", כותב קלמן כי "בעת האחרונה נתחוור לנו, שתופעת תגמול סוכנים על ידי ספקי שירות למיניהם ובפרט מוסכים היא תופעה רווחת. מצאנו לנכון להבהיר ולחדד את ההוראה הקיימת (של הפיקוח על הביטוח הקובעת כי אסור לסוכן לקבל שום טובת הנאה או תמורה בשל הפניית לקוח לנותן שירות – ר"ב) וזאת במטרה לנסות ולמנוע את המכשלה האמורה, ואת ההשלכות האפשריות של פעילות לא תקינה".

למעשה מדובר בסיטואציה, שלפי קלמן מתברר כי היא רווחת שבה סוכן ביטוח מפנה לקוח שהאוטו שלו עבר למשל תאונה ותובע את חברת הביטוח לכיסוי הנזק, למוסך מסוים. לסוכן מותר להפנות את הלקוח למוסך אך אסור לו לגזור על כך קופון, אך מתברר כי סוכני ביטוח רבים נוהגים לקבל כסף מהמוסכים על הפניית לקוחות. המוסך מצידו מגלגל את "עמלת התיווך" הזו ששילם לסוכן על מחיר התיקון שחברת הביטוח תצטרך לשאת בו וחברת הביטוח מצידה מגלגלת את העלות הזו לפרמיית הביטוח ללקוח.

 צילום: תומי הרפז

 

לדברי קלמן, "התופעה הפסולה מהווה פגיעה חמורה בתוצאות העסקיות בשל גלגול והעמסת תשלומים אסורים אלה על הגורם שמשלם בסופו של יום את התביעה – קרי, חברת הביטוח וכנגזרת מכך גם המבוטחים, על דרך של העלאת הפרמיות בעתיד".

 

אלא שקלמן לא מסתפק באזהרה אלא אף מאיים "להלשין" לפיקוח על הביטוח על סוכנים סוררים. "בנסיבות האמורות, אנו מוצאים לנכון לחדד ולהתריע שסוכן שיפר את הוראות החוזר בין באמצעות קבלת תמורה מנותן שירות ובכלל זה ממוסך, אנו נידרש להעביר דיווח לפיקוח וכן נפעל למיצוי מלוא זכויותינו".

 

לפני שבועיים פרסם הפיקוח על הביטוח טיוטת רפורמה משמעותית בתחום המוסכים והשמאים. במסגרת הרפורמה מבקש הפיקוח בראשו עומדת דורית סלינגר להרחיב את רשימת השמאים שעמן עובדות חברות הביטוח לצורך תמחור נזקים לרכבים, ולהפוך את הליך בחירת השמאי לרנדומלי. בין היתר מטרת הרפורמה למנוע בין היתר סיטואציות בהן סוכני ביטוח יפנו לקוחות לשמאים מסוימים שישתפו את הסוכנים ברווחים.

 

מלשכת סוכני הביטוח נמסר: "כמו בכל נושא אחר, אנו קוראים לסוכני הביטוח לפעול על פי החוק וחוזרי האוצר".

בטל שלח
    לכל התגובות