• תפריט
בארץ

פי שלושה מתקציב הביטחון: בנת"ע רוצים רכבת תחתית מרעננה לרחובות

החברה פרסמה מכרז לתכנון שלושה קווי רכבת תת-קרקעיים במטרופולין גוש דן; העלות מוערכת בלא פחות מ-160 מיליארד שקל

ליאור גוטמן 10:3605.09.16
חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראית על הקמת רשת הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב, פרסמה הבוקר (ב') מכרז לתכנון שלושה קווי רכבת חדשים, תת קרקעיים, שיחברו בין רעננה לרחובות. העלות המשוערת לשלושת הקווים תנוע בין 120 ל-160 מיליארד שקל, כלומר קרוב בקצה העליון לתקציב התלת-שנתי של משרד הביטחון, וכמו גם גדול פי שלושה ויותר מתקציב שלושת קווי הרכבת הנוכחיים, שמגיעה לכ-46 מיליארד שקל. 

 

היתרונות העיקריים של קווים תת-קרקעיים הם ביכולת התנועה המהירה שלהם (אין מגבלות רמזורים או מבנים) ויכולת הקיבולת הגבוהה יחסית לכל קרון. מנגד, עלות ההקמה של קו תת קרקעי היא גבוהה פי 5 ויותר מקו רכבת עילי. לטענת נת"ע מאחר ועד היום לא תוכננו פה קווי רכבת כבדים שכולם תת-קרקעיים הפניה לקבלת הצעות תכנון היא מחברות בינלאומיות בלבד, זאת תוך לקיחה בחשבון נתונים דמוגרפיים, פיתוח אורבני, השפעות סביבתיות וחברתיות.

 

על פי התכנית הוגדרו שלושה קווים המציינים "מסדרונות ביקוש". קו מטרו שינוע מצפון (כפר סבא ורעננה) לדרום (ראשון לציון, לוד ורחובות) דרך תל אביב; קו מזרח-מערב שינוע מראש העין דרך דרום פתח תקווה, רמת גן ועד לתל אביב וקו טבעתי שלישי שיחבר בין כל קווי הרשת ויאפשר מעבר ביניהם.

 

צפו במפת הקווים המלאה, כפי שפורסמה במכרז:

 

 צילום: נת"ע

 

הקווים החדשים אמורים להשלים את הקו האדום, שנמצא כיום בבנייה וצפוי לעבור בין פ"ת דרך ת"א ועד בת-ים, וגם את אלו שבתכנון לעבודה מסוף השנה הבאה (קו ירוק, חולון עד הרצליה וקו סגול, מתל אביב מזרחה לקריית אונו). תקציב הקמתם כאמור עומד על 46 מיליארד שקל. 

 

"הקווים הירוק והסגול יגיעו לאישור שרי הממשלה עד לסוף שנה זו. במקביל נחל בפריסת רשת חדשה של נתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית במטרופולין של תל אביב. המטרה ברורה- בעוד פחות מעשר שנים, מערכת התחבורה הציבורית בגוש דן תשנה לחלוטין את פניה ותהפוך לרשת מודרנית של רכבות תחתיות, קלות ואוטובוסים רבי קיבולת הנוסעים בנתיבי תחבורה ציבורית", אמר שר התחבורה ישראל כץ.

 

עם זאת, רק תכנון הקווים התת-קרקעיים צפוי להימשך מספר שנים, כשהמטרה היא להעמיד אותם לרשות הציבור רק משנת 2030 ואילך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x