$
רכב

מבחן רכב: הציון של בלנו תלוי על בלימה

לסוזוקי בלנו שמורה פינה חמה בלב של הישראלים, שמחבבים תג מחיר נמוך, גם אם על חשבון הגודל והבטיחות. כך גם בלנו המשפחתית החדשה היא זולה ולא בטיחותית. עולה 94 אלף שקל בלבד, אך נכשלת במבחני ריסוק: קיבלה 3 כוכבים בלבד בגלל היעדר בלימה אוטומטית. מומלץ להמתין לשנה הבאה, אז צפוי להגיע הדגם שקיבל 4 כוכבים

תומר הדר 23:2313.06.16

יפן חוותה רעידת אדמה בשבוע שעבר, אך לא מהסוג שהיפנים מורגלים בו: מנכ"ל סוזוקי, אוסאמו סוזוקי, הודיע על התפטרותו לאחר שהמשטרה פשטה על משרדי הנהלת החברה בעקבות חשד לזיוף נתונים בדבר צריכת דלק של מכוניות מדגמים קטנים ועירוניים המשווקים ביפן. אוסאמו סוזוקי לא נולד למשפחת סוזוקי, אלא התחתן עם נכדתו של מיצ'יו סוזוקי, מייסד החברה, וניאות לקבל על עצמו את השם סוזוקי. מלבדו התפטר גם הסמנכ"ל. שמו של הסמנכ"ל: הונדה. סוזוקי יישאר בתפקיד היו"ר בלבד, תפקיד השמור לטקסים רשמיים, החל בטקסי חנוכת מפעלים וכלה בטקסי חרקירי.

 

סוזוקי בלנו אינה מכונית קטנה, היא אינה משווקת ביפן, ושמורה לה פינה חמה מאוד בלב של הישראלים: בשנות התשעים מכרו בישראל יותר מ־35 אלף בלנו הודות לנוסחה שישראלים אוהבים: מכונית זולה מאוד, לא בטוחה מאוד (כריות אוויר היו בתוספת תשלום, שמעטים לקחו) וקטנה מעט לעומת מכוניות אחרות בקטגוריה, מה שאפשר הצמדה של תג מחיר נמוך בהשוואה למתחרות. בלנו החדשה פועלת על אותה נוסחה, אך עושה זאת טוב יותר. עם זאת, בסוגיית הבטיחות נותר מקום גדול לשיפור.

 


 

פיצול אישיות

 

סוזוקי בלנו החדשה היא המכונית הראשונה בתולדות ארגון הבטיחות האירופי Euro NCAP, הנחשב לסמכות העליונה באירופה בענייני בטיחות רכב, שקיבלה שני ציונים במבחני ריסוק של הארגון: ציון נמוך של 3 כוכבים (מתוך 5) וציון גבוה יותר של 4 כוכבים. הציון הנמוך ניתן לבלנו הרגילה, והגבוה יותר לבלנו המצוידת במערכת בלימה שמסוגלת באופן אוטומטי לבלום את בלנו במצבי חירום. הדגם שהגיע ארצה בשלב זה הוא הדגם הפחות בטוח. לפי יבואנית סוזוקי, מכשירי תנועה, בשנה הבאה תיובא גם המכונית המצוידת במערכת הבלימה האוטומטית — סיבה מספיק טובה להמתין עם רכישה של בלנו.

 

מבחינה חיצונית, סוזוקי בלנו החדשה נאה למדי, במיוחד בזכות חישוקי גלגלים גדולים. הדור הקודם של בלנו היה מכונית משפחתית בעלת ארבע דלתות, הדור החדש הוא בתצורת האצ'בק: חמש דלתות. הצורה של בלנו אפילו מזכירה מעט רכב כביש־שטח או את קיה ריו, תלוי מאיפה מסתכלים. עיצוב הפנים של בלנו החדשה לעתים מפתיע לטובה, ולעתים מאכזב. מבחינת המרווח הפנימי, בלנו יכולה לאכלס בקלות משפחה של ארבע נפשות. המרווח מקדימה וגם מאחור מפתיע לטובה. גם תא המטען סביר בגודלו.

 

עם זאת, החלק הקדמי של צפוף מעט. מלבד זאת, בחלק מן הרכיבים בלנו עדיין צריכה להתבגר: ראשית, איכות החומרים היא מתחת למקובל בקרב יצרני הרכב היפנים. בחלקו התחתון של לוח המחוונים, בסמוך לחיבורים עם מפתני הדלתות, ניתן להבחין ברווחים גדולים בין חלקי הפלסטיק. בחלקו העליון של לוח המחוונים המצב משתפר: איכות הפלסטיקה סבירה יותר. אבזור יש, והרבה: בקרת אקלים, בקרת שיוט, מערכת שמע מקורית עם חיבור לווייז. יש הכל. עם זאת, הנדסת האנוש, כך נדמה, מעט מיושנת: על מערכת השמע שולט צג מגע גדול, שכולל פונקציות שימוש בווייז. תחתיו שוכנים אינספור כפתורים השולטים על בקרת האקלים, וחבל שלא איחדו את הפונקציות הללו. מול עיני הנהג ממוקם צג מידע גדול, שמציג כל הזמן את נתוני הכוח והמומנט של המנוע. הנתונים לא ממש חיוניים ומסיטים את תשומת הלב מן הנהיגה.

 

אבזור יש, והרבה: בקרת אקלים, בקרת שיוט, מערכת שמע מקורית עם חיבור לווייז. עם זאת, הנדסת האנוש מעט מיושנת אבזור יש, והרבה: בקרת אקלים, בקרת שיוט, מערכת שמע מקורית עם חיבור לווייז. עם זאת, הנדסת האנוש מעט מיושנת צילום: אוראל כהן

 

הנסיעה בבלנו מפתיעה מאוד לטובה. באירופה בלנו מוצעת לצרכנים בין היתר בגרסה המצוידת במנוע טורבו מתוחכם, בנפח של ליטר אחד בלבד. בישראל האופציה היחידה היא מנוע בנפח 1.2 ליטר, המפיק 90 כוחות סוס. על הנייר זה לא נשמע הרבה, אך בפועל המנוע של המכונית נמרץ ביותר, וגם בעליות התלולות של הרי ירושלים לא מורגש מחסור בכוח.

 

תיבת ההילוכים האוטומטית רציפה, פועלת היטב ומצליחה לשמור את המנוע בשיא כוחו. המחיר שיש לשלם הוא מעט רעש, שמורגש בעיקר במאמץ. מעבר לכך, בלנו מפתיעה בהתנהגות כביש שמכוילת ללקוחות אירופים. וזה טוב: בלנו מכוילת להתנהגות מעט נוקשה, אך הנוקשות הזו אינה גורמת לטלטולים מיותרים ולתחושת אי־נוחות. מכוניות משפחתיות קטנות אחרות שמשווקות בטווח המחירים הדומה לזה של בלנו לעתים מענישות את הרוכשים בהתנהגות כביש איומה, מנועים רועדים ורועשים ושפע של רעשי כביש. לא כך בבלנו: מדובר במכונית שמסוגלת לבצע נסיעות ארוכות של מאות קילומטרים בלי שיושביה יחושו מקופחים בנושאי נוחות או רמת הרעש.

סוזוקי בלנו. 90 כוחות סוס שדוהרים בהרי ירושלים סוזוקי בלנו. 90 כוחות סוס שדוהרים בהרי ירושלים צילום: אוראל כהן

 

בלי ליסינג

 

לסיכום, סוזוקי בלנו החדשה היא מכונית מעניינת. מבחינת מיצוב, היא מתחרה ראש בראש במחיר במכוניות כגון מיצובישי אטראז' וגם במכוניות שממוקמות בחלקו העליון של הספקטרום של מכוניות הסופר־מיני. מבחינת ממדים, היא לא בדיוק סופר־מיני, אלא משפחתית קטנה. אך למרות זאת, אין לה מרכב בעל ארבע דלתות, כמו שהישראלים אוהבים.

 

עוד נקודה חשובה: היבואנית אינה נוהגת לשווק מכוניות לחברות הליסינג. משמע: בשונה ממתחרות רבות, לא תגלו בעוד שבוע שסוזוקי בלנו חדשה מליסינג "יד ראשונה אפס קילומטר" נמכרת בהוזלה של אלפי שקלים, מה שפוגע באופן מיידי בערך המכונית החדשה שרכשתם. כלומר בסופו של דבר סוזוקי בלנו מיועדת למשפחות צעירות, שרוצות לחסוך כסף, ולנהוג במכונית חדשה לחלוטין, שלא תאבד מערכה בן לילה, וגם לא תהיה יקרה. בהתחשב בעובדה שבלנו עולה 94 אלף שקל, מחיר חדירה נמוך למדי, מדובר בעסקה משתלמת במיוחד, במיוחד לנוכח דרגת האבזור. עם זאת, קשה להבליג על החסרונות הבטיחותיים: קשה למצוא כיום בישראל מכוניות חדשות שזכו לציון של 3 כוכבים בלבד במבחן ריסוק. היבואנית מבטיח שבשנה הבאה בלנו תצויד במערכת בלימה שתעלה את ציון הבטיחות, ולכן בשנה הבאה בלנו תהיה עסקה משתלמת. עד אז מדובר במכונית שמפתיעה לטובה, אך זקוקה לעוד כוכב אחד קטן במבחן הריסוק.

 

 

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x