$
בארץ

נחשף בכלכליסט

"זה לא של־F35 יש בעיות, אלא שהוא לא טוב"

רה"מ לשעבר אהוד אולמרט, מי שהיו שר המודיעין יובל שטייניץ ולשעבר מנכ"ל רפאל ידידיה יערי, תוקפים בחריפות את החלטת המדינה לרכוש 33 מטוסים מדגם F35 לאור הליקויים הרבים והחמורים שמופיעים בדו"ח הפנטגון שהתפרסם אתמול ב"כלכליסט". כתבה שנייה בסדרה

שאול אמסטרדמסקי ואורי תובל 06:5104.04.16

הביקורת על מטוס ה־F35 בעקבות הליקויים הרבים בו שפורטו בהרחבה ב"כלכליסט" אתמול לא מפסיקה לזרום. כפי שפורסם אתמול, ב־2008 סיכמו ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט ונשיא ארה"ב דאז ג'ורג' בוש על אפשרות שחיל האוויר הישראלי ירכוש מארה"ב עד 75 מטוסי F35. אלא שכעת מתברר כי אולמרט היה נגד רכישת המטוסים.

 

מטעמו של אולמרט, שמרצה עונש מאסר בבית הכלא מעשיהו, נמסר ל"כלכליסט" כי הוא הסכים רק לחתימה על האופציה לרכישת המטוסים, משום שחשב שלא כדאי לוותר על האופציה. עם זאת, לטענתו של אולמרט, רכישת המטוסים, קל וחומר בהיקף כזה, היא טעות כלכלית וצבאית.

 

עוד נמסר מטעמו כי בתקופת כהונתו כראש הממשלה רכש המטוסים יצא לבדיקות של צוותים מקצועיים, בעיקר בחיל האוויר. מבדיקות נוספות של "כלכליסט" עולה כי זו התקופה שבה חיל האוויר החל בעבודת מטה מקיפה, לרבות שימוש בצוותים אדומים שמטרתם להציג את הסיכונים והצדדים השליליים ברכישת המטוסים. לבסוף הפור נפל, וחיל האוויר המליץ למטה הכללי על הקמת שתי טייסות של מטוסי F35.

 צילום: ישראל יוסף, קובי גדעון, נמרוד גליקמן, בשמת איבי, מיכאל קרמר

 

בתקופה זו אולמרט כבר לא היה ראש ממשלה, אולם מטעמו נמסר כי הוא פנה לקצינים בכירים בחיל האוויר, לרבות מי שהיה אז מפקד חיל האוויר עידו נחושתן, וטען בפניהם כי רכש המטוסים הוא טעות. לטענתו, במקום לשעבד לכמה שנים את מרב תקציב הסיוע האמריקאי, שעומד על 3.1 מיליארד דולר בשנה, אפשר היה להשתמש בעשירית מהסכום הזה
בשביל לרכוש מערכות צבאיות אחרות - למשל מטוסים ללא טייס, שיכולים לשמש גם למטרות הפצצה.

 

במבחן התוצאה, דבריו של אולמרט נפלו על אזניים ערלות. חיל האוויר דבק בהמלצתו למטכ"ל, שהמליץ לדרג המדיני לרכוש את המטוסים. בסופו של דבר, ב־2010 חתמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון דאז אהוד ברק על הפעימה הראשונה ברכישת המטוסים - 19 מטוסים תמורת 2.75 מיליארד דולר.

 

"היתרון הוא חלקי בלבד"

 

גם יובל שטייניץ, שכיהן כשר לענייני מודיעין ב־2013 ועמד בפועל בראש ועדת השרים להצטיידות שהחליטה לרכוש את המטוס, תקף בחריפות את ההחלטה של מערכת הביטחון לרכוש 33 מטוסים בסך הכל בעלות כוללת של 5.6 מיליארד דולר. "זה לא שלמטוס יש בעיות, אלא שהוא לא טוב", אמר בשיחה עם "כלכליסט".

 

למה התנגדת להרחבת רכש המטוסים?

שטייניץ: "למטוס הזה יש יתרון עיקרי אחד והוא החמקנות שלו. רק שזו חמקנות חלקית. אם הוא כבר עובר את המכ"מ, או שמטוס אויב מגיע מהצד או מאחוריו, הוא לא חמקן. הוא יכול לחדור בלי שיגלו אותו, אבל אחרי החדירה הראשונית סביר להניח שיזהו אותו. איך הופכים מטוס לחמקן? באמצעות המבנה שלו או באמצעות ציפוי מיוחד. המטוס הזה משלם מחיר כבר ביכולת התמרון שלו בשל החמקנות שלו. מטוסים חמקנים אחרים מפצים על כך בזה שהם דו־מנועיים, אבל ב־F35 יש רק מנוע אחד. שטייניץ מוסיף את נושא הטווח: "הטווח שהוא יכול לטוס ללא תדלוק הוא 1,100 ק"מ בעוד ה־F15 מגיע לטווח של 1,800 ק"מ ויכולת התמרון שלו נמוכה ביחס למטוסים אחרים". ובנוסף, המטוס יכול לשאת רק 2 טונות פצצות. לשם השוואה, ה־F15 יכול לשאת 11 טונות פצצות.

 

שטייניץ מספר כי "לפני שנתיים שר הביטחון משה יעלון נסע לארה"ב, נפגש עם שר ההגנה וסיכם שיהיה קו ישראלי לייצור כנפי המטוס בתעשייה האווירית. ואז צה"ל הגיש בקשה לקנות עוד 31 מטוסים בשביל להגיע למצב שבו יהיו שתי טייסות של מטוסי F35 שבכל אחת 25 מטוסים".

 

שטייניץ נזכר כי "לקראת הדיון הראשון של ועדת השרים להצטיידות קיבלתי מידע גם מתוך הצבא ומערכת הביטחון, וגם מקצינים בכירים שהיו כבר מחוץ למערכת. רבים אמרו לי שהמטוס בעייתי ושלא נכון לישראל להתחייב לכמות גדולה כבר עתה".

 

מאותו הרגע ניסה שטייניץ לשכנע את נתניהו לא לרכוש 31 מטוסים נוספים: "פניתי לראש הממשלה, אמרתי לו שאסור ללכת על 31 מטוסים. אמרתי לו שאני חושב שאפשר לקנות חצי מהמטוסים שהצבא רוצה וככה לבנות שתי טייסות מוקטנות, ושבסך הכל יהיו 33 מטוסים".

 

ואז התחילו הדיונים הנוגעים לרכישה, ולדברי שטייניץ, "פתאום כל אותם אלופים במילואים שסיפרו לי כמה העסקה גרועה לא הסכימו לדבר בפומבי. אמרתי להם שאזמין אותם לוועדת השרים להצטיידות, אבל אף אחד מהם לא הסכים. הם אמרו לי שזו החלטה של הרמטכ"ל ושר הביטחון ושהם לא יכולים לצאת נגדם".

בנימין נתניהו ובוגי יעלון בנימין נתניהו ובוגי יעלון צילום: עומר מסינגר

 

שטייניץ מספר שמשום כך הוא לקח על עצמו את ההתנגדות לעסקה במתכונת המוצעת. "הישיבה הראשונה נפתחה במצגות של צה"ל. הרמטכ"ל בני גנץ, סגן הרמטכ"ל גדי אייזנקוט, מפקד חיל האוויר אמיר אשל וקצינים נוספים - כולם הכינו מצגות של תמיכה במטוס. מולם עמד סמל בגולני יובל שטייניץ שאמר שהם טועים. זה היה טעון מאוד.

 

אנשי הצבא הפעילו לחץ רב כדי שעמדתם תתקבל. "כשהם הבינו שהם הולכים להפסיד", אומר שטייניץ, "הם אמרו לי שאני מציג לשרים מחקרים מהאינטרנט בזמן שהטייסים שלהם יודעים את האמת מקרוב. אבל אלה היו מחקרים של הפנטגון. 'מה לכם לזלזל במחקרים כאלה? אם אתם לא מכירים את המחקרים השליליים זה חמור שאתם רוכשים את המטוס. אם אתם מכירים את החסרונות ולא הצגתם אותם, זה גם חמור', אמרתי להם".

 

הוועדה הקדישה ארבע פגישות כדי לדון בנושא, שבמהלכן אנשי הצבא "איימו שהשמים ייפלו אם נסוג מהכוונה שלנו לרכש נרחב", מספר שטייניץ, "אבל בסוף הצלחתי לשכנע את רה"מ וכמעט את כל השרים בעמדתי. שמונה שרים הצביעו בעד ההצעה שלי לקצץ את הרכש מ־31 מטוסים ל־14.

 

אז למה המלצת לקנות עוד 14 מטוסים כאלה? למה לא להסתפק ב־19 שרכישתם אושרה ב־2010?

שטייניץ: "כי בסוף יש חשיבות גם להיות מספר אחת בטכנולוגיה. יש יתרונות בלהחזיק טייסת אחת כזו".

 

"לא יהיה לו אופי ישראלי"

 

אלוף במיל' ידידיה יערי, שהיה מנכ"ל רפאל לאחר פרישתו מצה"ל ושבתקופתו זכתה החברה במכרז לייצור הקסדה של המטוס, מאשר את תחושת חוסר הנוחות של שטייניץ מה־F35, וטוען גם הוא כי לא בטוח שהמטוס יוכל לספק את היכולות המקוריות שחיל האוויר חשב שיהיו לו. "יש שאלות גדולות לגבי היכולת החמקנית של המטוס, בעיקר בכל מה שקשור לחתימה התרמית שלו, שהסנסורים המודרניים יודעים לזהות. המטוס הזה מוגבל גם מבחינת יכולת נשיאת המטען שלו וגם מבחינת מה שהפצצות צריכות לראות לפני שהן משוגרות".

 

ישראל סיכמה עם ארה"ב כי בדומה למה שנעשה בעבר ב־F15 וב־F16, גם ל־F35 תהיה גרסה ייחודית לישראל - F35I, שבה יוכל צה"ל לשלב מערכות חימוש ייחודיות המפותחות בארץ. בחיל האוויר מדגישים נקודה זו כמסר מרגיע: אם המטוס לא יהיה מספיק טוב, אנחנו כבר נדע להפוך אותו למשהו אחר.

 

אולם יערי מציין שבשל מגבלות שהמטוס מציב, "יהיה קשה לתת לו אופי ישראלי כפי שנעשה עם מטוסים אחרים". במילים אחרות, ישראל תתקשה לצייד את המטוס במערכות החימוש והלוחמה האלקטרונית שיספקו לה יתרון אווירי, והיא תהיה מוגבלת בחלק מהמערכות למוצרים אמריקאיים. בנוסף, יערי העריך כי אין קשר בין המעורבות של התעשיות הביטחוניות בפיתוח המטוס לבין ההחלטה של הממשלה להמשיך ולרכוש מטוסים נוספים.

 

מחר ב"כלכליסט": לוקהיד מרטין ומערכת הביטחון: המטוס הוא הצלחה לוקהיד מרטין טוענת שחרף הליקויים שפורסמו, המטוס דווקא מוצלח מאוד - ובחיל האוויר טוענים שהמטוס יהיה מבצעי בזמן, ושלמרות הכל מדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x