$
בארץ

"סוכן" חדש לרשתות השיווק: אוחנה מתנגד לסימון מחירים

רשתות השיווק הצליחו לשכנע פוליטיקאים רבים לאורך השנים שהחוק שמחייב אותן לסמן מחירים על גבי מוצרי המזון מיותר. כעת מצטרף לרשימה גם אמיר אוחנה, שהגיש אתמול הצעת חוק לביטול החובה שמאפשרת לצרכנים להשוות בקלות בין המוצרים

רוני זינגר 07:0014.03.16

המאבק של רשתות השיווק נגד החובה לסמן מחירים על גבי מוצרים מתעורר עם סוכן חדש למאבק: ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד הגיש אתמול הצעת חוק לביטול חובת סימון המחירים על מוצרי מזון, בטענה כי החוק יסייע בהורדה של יוקר המחיה, שכן כך יורדו עלויות התפעול של הדבקת המדבקות על המוצרים.

 

לדבריו של אוחנה, "ביטול סעיף החוק המחייב את הצגת המחיר על גבי כל מוצר במקום הצגתו על המדף שעליו הוא מונח, יביא לחיסכון של לפחות כ־200 מיליון שקל בשנה בסל הקניות". אוחנה טוען כי הצעת החוק שלו היא "פתרון נוסף ליוקר המחיה בישראל". לפי ההצעה תבוטל החובה להציג מחיר על גב כל מוצר או אריזת מוצר. הצעת החוק תאפשר לחנויות להציג את מחיר המוצרים המוצעים לצרכן בשלט קריא ובולט לעין או באמצעות צג אלקטרוני סמוך אליהם.

 

ח"כ אמיר אוחנה. נאבק ביוקר המחיה? ח"כ אמיר אוחנה. נאבק ביוקר המחיה? צילום: טל שחר

 

"רק המגזר העסקי ירוויח מההצעה"

 

"אני שואל מי עשוי להרוויח מההצעה ואני עונה - המגזר העסקי. מדובר בהצעת חוק שיש בה שורת פגיעות בצרכנים. במשך שנים מנסים לקדם את ההצעה הזו בלא הצלחה, והנה פעם נוספת - דווקא בשבוע שבו אנחנו מציינים את יום הצרכן הבינלאומי", כך אמר אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, על ההצעה.

 

לדבריו, "הטענה כאילו הפסקת סימון המחירים תסייע להורדה ביוקר המחיה מגוחכת".

 

"הכלי מספר אחת למאבק ביוקר המחייה הוא השוואת מחירים. במשך שנים ניסו למנוע מהצרכנים את היכולת הזאת. המדבקה על המוצר מאפשרת קצת יציבות של מחירים. אם המדבקה תוסר, לצרכן לא יהיה כלי להשוואה. אם צרכן לקח מוצר, שם אותו בעגלה ואז מצא במקום אחר מוצר דומה והוא רוצה להשוות מחירים — הוא לא יוכל לעשות זאת אם אין מדבקת מחיר. גם בקופה הבעיה תחזור על עצמה.

 

"כיום, כאשר יש מחיר על המוצר והקופה אומרת משהו אחר, המחיר על המדבקה הוא המחייב. אם החוק יעבור, הרי הצרכן ממילא לא יזכור מה היה כתוב על המדף ולא יזכור בקופה אם המחיר תואם למה שחשב", לדבריו.

 

רבותיי, ההיסטוריה חוזרת, וחוזרת

 

הקרב על ביטול חובת סימון המוצרים הוא קרב מתמשך ורב־שנים; ובכל פעם מחדש מנסות רשתות השיווק והמסחר עם איגוד לשכות המסחר לגייס כוח פוליטי שיסייע להם לבטל את הסעיף. כמעט כל חברות הלובינג בישראל פעלו בשלב כלשהו בשירותן של רשתות השיווק והמסחר בנושא זה.

 

לפני כשנתיים, בתום בחינה מתמשכת שערך משרד הכלכלה בנושא, בעקבות לחצים שהפעילו רשתות השיווק, הודיע שר הכלכלה אז נפתלי בנט כי ישאיר על כנה את חובת סימון המוצרים ואמר אז כי "סימון המחירים על גבי המוצר מסייע לצרכן להשוות מחירים ומקשה על הקמעונאים להעלות את המחירים של אותם המוצרים".

 

זאת לא הבדיקה הראשונה שערך משרד הכלכלה בנושא. ב־2005, כשאהוד אולמרט כיהן כשר התמ"ת, נבחנה האפשרות לספק פטור מסימון מחירים למספר מסוים של מוצרים, אך בסופו של דבר הפטור הזה לא ניתן.

 

ב־2000 הגיש ח"כ אברהם הירשזון הצעת חוק שלפיה יינתן פטור מסימון מחירים למוצרי חלב, אך בסופו של דבר היא נפלה, כמו הצעתו של ח"כ משה מטלון מישראל ביתנו ב־2012, שביקשה לבטל את חובת סימון המחירים.

 

לפני כשלוש שנים מונה מטלון לדירקטור בדסק"ש מקבוצת אי.די.בי ששולטת גם בשופרסל.

 

אוחנה מסר בתגובה כי הוא לא נפגש עם לוביסטים או בעלים של רשתות שיווק בטרם גיבש את הצעת החוק, על רקע היותו איש המאמין בכלכלה חופשית ובהפחתת נטל הרגולציה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x