$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

הסיפור על קרון הרכבת שהידרדר 17 ק"מ ואיש בנתיבי ישראל לא ידע

קרון להידוק המסילות המונחות במסגרת פרויקט שיקום וחידוש רכבת העמק של נתיבי ישראל נסע ללא מגע אדם ונעצר לבדו. מנהל הפרויקט הודח והוקמה ועדה לבדיקת נסיבות המקרה

ליאור גוטמן 07:1003.02.16

חברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) חוותה לפני כמה ימים את אחד האירועים המוזרים בתולדות החברה, שרק בנס לא נגמר באסון: אחד הקרונות שהוצב בתוואי רכבת העמק הידרדר ונע ללא מגע אדם לאורך קילומטרים. במשך הנסיעה לא שהה איש בקרון, וגם לא היה כלי רכב סמוך לו, מה שהוביל לכך שהאירוע הסתיים ללא נפגעים בנפש וברכוש.

 

חידוש רכבת העמק הוא פרויקט לאומי שהופקד בידי החברה הממשלתית שאחראית בדרך כלל על תחזוקת הכבישים הבין־עירוניים. העבודות ברכבת העמק החלו ב־2011 והן אמורות להסתיים השנה. הרכבת יושבת על תוואי המסילה החיג'אזית הישנה עם אפשרות עתידית להתחבר לירדן ולהוביל סחורות מאזור חיפה ישירות לממלכה ההאשמית. אורך המסילה הוא כ־60 ק"מ. עלות הקמת המסילה היא כ־4 מיליארד שקל.

האירוע התרחש באחד הקטעים המזרחיים של הפרויקט. הקרון המדובר הוא קרון שנועד להידוק המסילה. במרץ 2014 זכתה קבוצה שכוללת את סולל בונה תשתיות, חברת הקבלנות לסיכו, נתיבי ישראל וחברת Bahnbau Gruppe הגרמנית, שמתמחה בהנחת מסילות, במכרז להנחת המסילות בפרויקט השיקום בעלות של כ־800 מיליון שקל.

 

העבודות על רכבת העמק (ארכיון) העבודות על רכבת העמק (ארכיון) צילום: גיל נחושתן

 

החברה הגרמנית היא שהביאה את קרון ההידוק, שהוצב בצומת נבות והחל לנסוע מסיבה לא ברורה בכוחות עצמו עד שנעצר, גם הפעם ללא מגע אדם.

 

בנתיבי ישראל נחרדו מהמקרה ודרשו לבדוק אותו ולהגיש מסקנות אישיות נגד עובדי החברה הגרמנית. וכך היה. מנהל הפרויקט מטעם הגרמנים פוטר, ומשלחת נחתה בישראל כדי לבדוק את הפרטים. שיכון ובינוי תשתיות, לעומת זאת, טענה שהנושא לא באחריותה. הוקמה ועדת חקירה לבחינת האסון שכמעט קרה.

 

מנתיבי ישראל נמסר כי "מדובר באירוע חמור באחריות הקבלן המבצע. עם היוודע המקרה פוטר באופן מנהל הפרויקט מטעם השותפה הגרמנית והמשך העבודות באתר נאסר עד למיצוי התחקיר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x