$
דעות

המדינה בורחת מאחריותה למצוקת הדיור במגזר הערבי

ראש הממשלה מתכוון להתנות העברת תקציבים למגזר הערבי בקידום תוכניות בנייה רוויה, אך שוכח שבעיית הדיור ביישובים הערביים נובעת בעיקר מהאפליה בחלוקת קרקעות המדינה. ב־2015 שווקו קרקעות לבניית 34 אלף דירות, מתוכן רק כאלף למגזר הערבי

אמיתי גזית 23:0105.01.16
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להציב תנאים להעברת תקציבי תוכנית החומש לצמצום פערים ביישובים ערביים, ואחד מהתנאים שיוצבו הוא דרישה מהרשויות המקומיות הערביות לקדם תוכניות לבנייה רוויה ולהילחם בעבירות על חוקי התכנון והבנייה. בעיית הדיור ביישובים הערביים מורכבות, אך בבסיסה היא נובעת ממחסור בקרקעות מדינה. לכן, דרישת נתניהו היא דרישה צינית, המטילה על הערבים האחריות למצוקה שיצרה המדינה.

 

ברשות מקרקעי ישראל ובמשרד הבינוי פועלים במרץ לשווק לבנייה כל קרקע מתוכננת בשל משבר הדיור, אך ביישובים הערביים פשוט אין אדמות מדינה בשביל זה. על פי המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, ליישובים הערביים רק 3.4% מקרקעות המדינה בעוד 17% מתושבי המדינה מתגוררים ביישובים אלו. מדובר במצב שכמעט לא השתנה מאז קום המדינה.

 

אתמול פרסם משרד האוצר את נתוני שיווק קרקעות המדינה לבנייה ב־2015. על פי הנתונים, בשנה שעברה שווקו קרקעות לבניית כ־34 אלף דירות, ומתוכן שווקו קרקעות לבנייה של 1,100 דירות בלבד ביישובים ערביים. גם בשנים קודמות לא היה המצב טוב יותר: על פי המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל עדאלה, ב־2014 פרסמה רשות מקרקעי ישראל מכרזים לבניית 38,261 דירות ביישובים היהודיים, לעומת 1,844 דירות בלבד ביישובים הערביים.

 

עד עתה לא עשתה המדינה הרבה כדי לקדם את הבנייה הרוויה ביישובים הערביים, אף שהמקום שבו אמורים לאשר תוכניות כאלה הוא ועדות התכנון המרחביות והאזוריות — כולן מוסדות מדינה הכפופים למינהל התכנון באוצר. "החלטות התכנון כלל לא מתקבלות ביישובים הערביים, אלא בוועדות התכנון", אומר מייסד המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי ד"ר חנא סוויד.

 

בעיה נוספת היא שרוב התוכניות לבנייה רוויה חלות על קרקעות פרטיות. קשיים משפטיים בתוכניות איחוד וחלוקה מחדש, נוסף על בעלי קרקעות שמעדיפים שלא לממש את זכויות הבנייה שלהם, גורמים לכך ששיעור המימוש לתוכניות אלו הוא כ־50%. מכאן נובע שאם רוצים בנייה רוויה ביישובים הערביים, אין מנוס מהכנסת אדמות מדינה לגבולות המוניציפליים שלהם. כשהמדינה היא היזם, הדברים נראים אחרת.

 

אפילו שר הבינוי יואב גלנט הודה בכך לפני כחודשיים במענה לשאילתה של ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת, כשאמר בכנסת: "הדרך האמיתית להשקיע מאמץ במגזר הערבי היא בבחינה של גבולות השיפוט של היישובים, צירוף קרקעות מדינה בשוליים והקמת פתרונות דיור ביוזמת המדינה על קרקע של המדינה".

 

טייבה טייבה צילום: גלעד קוולרציק

לפני כחצי שנה, המליץ צוות 120 הימים לטיפול בבעיות הדיור במגזר הערבי להקים ועדת גבולות קבועה שתרכז את המלצותיה לשר הפנים — שלו הסמכות להורות על שינוי גבולות. הממשלה אימצה את המלצות הצוות, אך המלצה זאת נגנזה בשל התנגדות שר הפנים דאז סילבן שלום. ההשערה כי מי שיחליף את שלום במשרד הפנים יהיה אריה דרעי מש"ס אינה מבשרת טובות מנקודות המבט של ערבי ישראל, שכן נציג ש"ס האחרון במשרד הפנים אלי ישי סירב להרחבת גבולות ביישובים ערביים מטעמים אידאולוגיים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x