הרשויות החזקות פוצצו את המגעים על תקצוב דיפרנציאלי
מרכז השלטון המקומי, ובראשו הרשויות החזקות בארץ, עצר את המהלך של האוצר לממן תמיכה בחינוך ורווחה בהתאם לכוח הכלכלי של הרשות: "כבר היום ילד בבית שאן מקבל פי 2 מבמודיעין"
משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי לא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע לשינוי אופן התקצוב של הרשויות המקומיות בתחומי החינוך והרווחה. הרשויות החזקות מתנגדות למהלך בטענה כי בפועל כבר קיים תקצוב דיפרנציאלי: "ילד מעכו, מעלות ובית שאן מקבל פי 2 מילד במודיעין, בשוהם והנס ציונה". עוד נטען כי משרד החינוך מסתיר את הנתונים בנושא וכי קיימים עודפים בתקציבו ובתקציב האוצר, ולכן אין צורך לפגוע בשירותים שמעניקות רשויות חזקות.
- העברת כספים בין רשויות - כלכלה חברתית או תרגיל יח"צני?
- האוצר בוחן: גמישות בארנונה תמורת תקציב דיפרנציאלי
- כמחצית מהרשויות ביקשו להעלות את הארנונה ב־2016
השיחות בנושא החלו עם אישור התקציב, אז הכניס האוצר סעיף הקובע כי רשויות שבהן מתגוררת אוכלוסייה חלשה כלכלית יקבלו השתתפות ממשלתית גבוהה יותר מאשר רשויות במעלה הסולם הכלכלי, למימון שירותי רווחה ושירותי עזר בחינוך כמו שכר מזכירות, שרתים והסעות.
השינוי קובע כי בכל הנוגע לשירותי רווחה, עירייה חזקה תקבל השתתפות של 60%, במקום 75% כיום, ועיריות חלשות יותר יקבלו עד 90%. בנושאי חינוך, עיריות חלשות יקבלו עד 95% השתתפות ועיריות חזקות יקבלו רק 10%–20%, לעומת 80% כיום.
אחת האפשרויות שעלו בדיונים היא לתת לרשויות החזקות עצמאות מסויימת בקביעת תעריפי הארנונה, בתמורה להנמכת ההשתתפות בחינוך ורווחה.
סיום המגעים נדחה מסוף נובמבר לסוף השנה, אז היתה אמורה הסוגיה להגיע להכרעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון.
יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין חיים ביבס מסר כי הוועדה סיימה את עבודתה, וכי הם עותרים לבג"ץ "לחשוף במלואן את כל ההעברות התקציביות של משרד החינוך".
מנגד, האוצר הפריך את סיום עבודת הוועדה ומסר: "השיחות יימשכו בימים הקרובים. אנחנו בטוחים שהשלטון המקומי והרשויות המקומיות ירתמו לנושא".