$
בארץ

הקרב על מתווה הגז: נתניהו רוצה שהערבים ינהרו אל מחוץ למליאה

לרה"מ אין רוב בכנסת בעד מתווה הגז שיעלה להצבעה מחר. כעת הוא מנסה לשכנע חלק מחברי הרשימה המשותפת להיעדר מההצבעה בתמורה לתוספות תקציביות גדולות. גם הכנסתן של מסקנות ועדת ששינסקי 2 ותוכנית 0% מע"מ לסל אחד היא פתרון אפשרי

אורי תובל ועמרי מילמן 07:0306.09.15

ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס מחר (א') את מליאת הכנסת כדי להצביע על מתווה הגז ועל נטילת סמכויותיו בנושא זה של שר הכלכלה אריה דרעי והעברתן לממשלה, כדי שהיא תוכל להפעיל את סעיף 52, לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים ולאשר את מתווה הגז בעצמה.

 

 

 

במקביל, קידום חוקי התקציב וההסדרים נעצרו בוועדת הכנסת בשל מחלוקת בקואליציה על מסקנות ועדת ששינסקי 2 לבחינת מדיניות המיסוי על משאבי טבע, כאשר נתניהו רוצה להוציא אותן מחוק ההסדרים בניגוד לעמדתו של שר האוצר משה כחלון.

 

נתניהו מגיעה להצבעה על העברת הסמכויות של דרעי כשאין שינוי מהותי במפה הפוליטית. לאור היעדרותם הצפויה שר החינוך נפתלי בנט ובני בגין מהקואליציה (שיתקזזו עם שני ח"כים של יש עתיד), ושהייתו של אביגדור ליברמן בחו"ל (כאשר גם הוא עשוי להיעדר מההצבעה), מאזן הכוחות עומד על תיקו או נוטה לאופוזיציה.

 

כדי לנסות להטות את המאזניים לטובתו, נתניהו מנסה לשכנע חלק מהח"כים של הרשימה המשותפת להיעדר מההצבעה גם כן, וזאת בתמורה לתמיכתו בתוכנית החומש למגזר הערבי בעלות של 900 מיליון שקל.

 

 

 צילום: אלכס קולומויסקי, אוהד צויגנברג

 

בשבוע שעבר נפגש נתניהו באופן חריג עם ראשי ארבע המפלגות המרכיבות את הרשימה - אימן עודה, אחמד טיבי, ג'מאל זחאלקה ומסעוד גנאים, וכן עם יו"ר פורום הרשויות הערביות מאזן גנאיים, וסיכם עמם על תוספת רב־שנתית של כ־900 מיליון שקלים לרשויות הערביות.

 

הפגישה באה בשל איומי הרשויות לצאת לשביתה כוללת עם פתיחת שנת הלימודים על רקע כישלון השיחות שקיימו עם משרד האוצר. הרשימה הערבית הציגה דרישות של 600 מיליון שקל, אולם עד אותו שלב הסכים האוצר לתוספת של 250 מיליון שקל בלבד.

 

מלבד הסכמה על שיתוף פעולה בין הרשויות למשרדי הממשלה, הוסכם שכבר בתקציב 2015 תתוגבר התמיכה בתקציב השוטף של הרשויות המקומיות הערביות ב־150 מיליון שקל.

 

כמו כן, לתקציבי הפיתוח שלהן יתווספו 50 מיליון שקל. עוד הוחלט על תקציב של 350 מיליון שקל לחמש שנים לרשויות מצטיינות שיגדילו את הכנסתן ויתייעלו; 135 מיליון שקל הוקצבו לחינוך בלתי פורמלי ו־150 מיליון שקל לחיזוק הביטחון האישי. סעיפים נוספים בתוכנית מיועדים לפיתוח הרשויות.

ברשימה המשותפת מכחישים בתוקף את קיומה של העסקה. גורמים ברשימה המשותפת אמרו כי בכוונת כל חברי הכנסת שלה להתייצב להצבעה על מתווה הגז ולהצביע נגדו, כמו גם להצביע נגד נטילת סמכויותיו של דרעי.

 

דרעי מתעקש

בסביבת דרעי חזרו והבהירו כי שר הכלכלה אינו מתכוון לחתום על הסעיף שעוקף את הממונה על ההגבלים העסקיים, והוא ישאיר זאת למחליפו של דיויד גילה.

 

 

אריה דרעי אריה דרעי צילום: שאול גולן

 

בש"ס הכחישו את האפשרות שחתימתו של דרעי תלויה בהצלחת המו"מ על תוכנית הפטור ממע"מ (0% מע"מ). דרעי "עשה שריר" בעת אישור התקציב בקריאה ראשונה כשכינס את סיעתו רגע לפני ההצבעה במחאה על כך שתוכנית הפטור ממע"מ טרם סוכמה. דרעי גם לא השתתף בהצבעה על התקציב. אולם לטענת הגורמים בש"ס, אין קשר בין סוגיית הגז למע"מ.

 

חיזוק לכך שגם נתניהו מבין שמסלול דרעי תקוע, הוא החלטתו לנסות לקחת ממנו את סמכות החתימה.

 

גם בהצבעה על מתווה הגז עצמו לא ברור כיצד ישיג נתניהו רוב, כאשר השרים כחלון, יואב גלנט וחיים כץ חזרו והודיעו בסוף השבוע שלא ישתתפו בהצבעה בשל ניגוד עניינים. לכן זקוק נתניהו לתמיכה של ח"כים מהאופוזיציה, בעיקר מישראל ביתנו. אולם במפלגה שבו והבהירו כי אף שיתמכו במתווה, הם יתנגדו להעברת הסמכויות ואין בכוונתם להיעדר מההצבעה או להימנע בה.

 

גם התקציב לא סגור

עם ובלי קשר, על נתניהו לפתור עוד מספר סוגיות הקשורות לתקציב המדינה ולחוק ההסדרים הנלווה אליו, שאושר בקריאה ראשונה בשבוע שעבר. פתרון המחלוקות האלו יכול לטמון בחובו גם את הפתרון לקידום מתווה הגז. שתי המחלוקות העיקריות נוגעות לתוכנית 0% מע"מ של שר הכלכלה אריה דרעי ומסקנות ועדת ששינסקי 2.

 

אתמול תמו 30 הימים שהקצתה הממשלה לצוות של שר האוצר ושר הכלכלה שהיה אמור להמליץ על מתווה מוסכם ליישום תוכנית 0% מע"מ על תשלומי מים, חשמל ותחבורה ציבורית. כרגע נראה שהסכמה לא נראית באופק.

 

בסביבתו של דרעי טוענים כי לאחר שהתקבלו הסיכומים בליל אישור התקציב בממשלה ב־5 באוגוסט, כעת מעוניינים באוצר להקטין את הסכום שהובטח לטובת הנושא ומעוניינים לדחות את מועד היישום מ־2016 ל־2017. בליל אישור התקציב, הסכום עליו דובר היה 800 מיליון שקל וכעת, לטענת גורמים בסביבתו של דרעי, באוצר רוצים להקצות לכך רק 650 מיליון שקל.

 

מנגד, באוצר טוענים כי המחלוקת היא סביב המנגנונים עצמם ואופן הביצוע ולא סביב עצם קיומה של התוכנית, ובכל מקרה כחלון תומך במהלך עצמו ובסיוע לאוכלוסיות החלשות.

 

מבחינת דרעי, ההפחתה במע"מ צריכה להתקיים כבר בתקציב הנוכחי, אם לא עבור 2015 (שכן גם ככה השנה תכף נגמרת), אז עבור 2016. דרעי מתנגד לדחיית היישום, סביר להניח שזאת משום שהוא יודע כי דחייה של האוצר היא צעד ראשון לפני ביטול. אבל גם אם יתקבלו החלטות בנוגע לסכום שיוקצה למהלך ולמועד הכניסה לתוקף, ישנם עוד מכשולים רבים שטרם נפתרו. עיקר המחלוקת היא בנוגע לחשמל ולמים. דרעי רוצה שהמע"מ על אלו יופחת ל־4 השכבנות החלשות באוכלוסייה ולא ברור עדיין איך ניתן לעשות זאת.

 

אחת ההצעות שעלו על הפרק היא להעניק את הטבת המס הזו למי שזכאי להנחה בארנונה, אך היא לא מקודמת בשלב זה. לפקידי הממשלה לא ברור איך הם יוכלו לאתר את הזכאים ולהעניק רק להם את ההטבה.

 

אחד האבסורדים איתם צריכים להתמודד כדי לרצות את דרישתו של דרעי היא כי החזרי מע"מ כאלה יכולים להתקבל בצורה מלאה רק בסוף שנה, שכן נכון לעכשיו אין לרשות המסים יכולת לאתר את אוכלוסיית הזכאים ולהשיב לה באופן אוטומטי מע"מ על התשלום ששילמה לתאגיד המים או חברת החשמל - ולהן בטח שאין את היכולת לעשות זאת, שכן יש להן מידע רק על ההכנסות של הלקוחות שלהם.

 

פתרון אחר שעומד על הפרק הוא החזר כספי שנתי. אלא שכאן עולה שאלת הרלוונטיות של המהלך, שכן אם בסופו של דבר ההטבה היא כמה מאות או אלפי שקלים אחת לשנה, שלא מוזילים בפועל את מחירי החשמל והמים, למה לעשות זאת דרך מע"מ? ולמה דרך זיקה לחשמל ומים? אפשר פשוט להחליט על מתן מענק שנתי או כל דבר אחר.

 

הרעיון לזהות את האוכלוסייה הרלוונטית דרך הנחות לארנונה, או רק דרך ההכנסה השנתית ללא פרמטרים נוספים, מטיב בעיקר עם קהל הבוחרים של דרעי, שכן ההתעלמות ממיצוי כושר ההשתכרות, למשל, הופך באופן אוטומטי חלק גדול מהאוכלוסייה החרדית, בה שיעור התעסוקה של הגברים נמוך משמעותית משאר האוכלוסייה, לזכאי להטבה שכזו.

 

באוצר מנסים להימנע מהפחתת המע"מ משום שסביר להניח שלא ניתן יהיה לחזור ממנה, גם אם היא תתגלה כלא יעילה. בנוסף, באוצר חוששים מכך שהיא תעודד העלמת הכנסות והון שחור. אנשיו של דרעי מתעקשים על ההפחתה למרות כל זאת.

 

בליכוד מתרעמים

סוגייה נוספת היא מסקנות ועדת ששינסקי 2. כאמור, נתניהו רוצה להוציא אותן מחוץ לחוק ההסדרים ואילו כחלון רוצה שהסיכום עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ויו"ר ועדת הכנסת דוד ביטן מהליכוד יכובד - כלומר, שהן יישארו בחוק ההסדרים ויקודמו במסגרתו.

 

 

יולי אדלשטיין יולי אדלשטיין צילום: אלכס קולומויסקי

 

ועדת הכנסת לא הצליחה להשלים ביום רביעי את הדיון לקביעת הוועדות שידונו בסעיפי חוק התקציב וההסדרים. הדיון נקטע לאחר שחברי הליכוד בוועדה הובילו להוצאה של שני סעיפים מחוק ההסדרים. לכן הוועדה כלל לא הגיעה לדון בסעיפים הנמצאים במחלוקת בין הליכוד לכולנו, בהם מסקנות ועדת ששינסקי 2, הקמת רשות החשמל החדשה, תחום הבנקאות וההסדרים הפנסיוניים.

 

ביטן אמר ל"כלכליסט" כי "הח"כים של הליכוד לא מוכנים שכל הרפורמות של השותפות הקואליציוניות יאושרו, ואילו מה שחשוב לליכוד - מתווה הגז, הקמת רשות החשמל, השינויים בועדת ששינסקי 2 ושינויים חברתיים נוספים - לא יאושר. 30 מנדטים צריכים לבוא לידי ביטוי בשטח".

 

ביטן החליט לקטוע את הדיון של הוועדה ולחדש אותו מחר, וזאת למרות שהיועצת של ראש הממשלה פרח לרנר דרשה ממנו להשלים את הדיון כבר באותו לילה. הוועדה תתכנס מחר והיא עשויה להצביע על כל סעיפי החוק מחדש. עד אז, ועדות הכנסת לא יכולות להתחיל כמתוכנן בדיוני התקציב.

בכולנו כועסים על התנהגות חברי הליכוד, וגורם שהשתתף בדיון הסביר שההיא נובעת מתסכול שלהם מכך שהרפורמות נרשמות על שמו של שר האוצר. אולם ברקע מנסים כחלון ונתניהו להגיע להסכמות על המשך קידום מסקנות ועדת ששינסקי 2. נתניהו מנסה להוציאן מחוק ההסדרים ולקדמן בנפרד, בכפוף לוועדה המרובעת שאמורה להגיע להסכמה פה אחד, ואילו כחלון אופטימי לגבי האפשרות לשמור את מסקנות הוועדה בחוק, גם במחיר של פשרה מסוימת.

 

ביטן מסביר את העובדה שוועדת הכסנת לא הגיעה לדון בסעיפי חוק ההסדרים הנוגעים לוועדת ששינסקי 2 בכך שהוא "השאיר סעיפים בעייתיים לסוף". נתניהו ביקש להוציא את המסקנות מחוק ההסדרים כבר בישיבת הקבינט החברתי באמצע אוגוסט. הדבר יצר משבר עם כולנו שכמעט הגיע לפיצוץ ישיר. דרעי רקח פשרה להקמת ועדה משותפת למשרדי ראש הממשלה, האוצר, הכלכלה והמשפטים, שאמורה להגיע להסכמה פה אחד בנוגע לחוק. אלא שבשיחות לפני דיוני ועדת הכנסת התברר שהח"כים של הליכוד מבקשים להוציא את ששינסקי מחוק ההסדרים למרות הסיכום, בהתאם ללחץ המפלגתי וכפי שדרשו ראש הממשלה ושרי הליכוד בקבינט.

 

עוד אמר ביטן ל"כלכליסט" כי "לא נסכים להוצאת הקמת רשות החשמל מחוק ההסדרים ויש לנו גם הסתייגויות בנוגע להחלטות בביטוח הפנסיוני". העילה הישירה להפסקת הדיון ברביעי היתה כעס של נציגי האוצר על כך שבשל התנגדות של הליכוד הוצא מחוק ההסדרים סעיף המחמיר את התנאים המזכים בקבלת דמי אבטלה מתחת לגיל 35. ח"כ יואב קיש אמר כי "לא אתן יד לפגיעה בדור הצעיר שבו מחליפים עבודות בצורה תדירה. צמצום דרמטי באפשרות לקבל דמי אבטלה היא טעות". עלות הסעיף 80 מיליון שקל.

 

בנוגע להצבעות מחר על העברת הסמכויות של דרעי ומתווה הגז, כולנו עשויה להתנהל באופן שונה בכל אחת מההצבעות האלו.

 

גורמים במפלגה אומרים כי בעניין העברת הסמכויות - מהלך שנחשב לצעד פורמלי - צפויה הסיעה להישמע למשמעת הקואליציונית, כפי שהתכוונה לעשות בהצבעה שלא התקיימה ביוני.

 

 

 

ההצבעה על המתווה עצמו צפויה לעורר דיון משמעותי בסיעה. הסיעה לא אמורה לאפשר חופש הצבעה בנושא, אלא להגיע להחלטה כיצד להצביע. השר להגנת הסביבה אבי גבאי היה היחיד שהצביע נגד המתווה בממשלה, וגם תקף אותו בחריפות, אבל הוא אינו חבר כנסת.

 

ח"כ רחל עזריה מסומנת כמי שתתקשה להצביע בעד המתווה והיעדרותה עלולה להקשות על הממשלה. עם זאת, מתווה הגז מקובל על מרבית חברי הסיעה.

 

גם במחנה הציוני, שחבריו שלי יחימוביץ ואיתן כבל הובילו את מאבק במתווה הגז, מתכוננים להצבעה. חברי המפלגה דחו נסיעות לחו"ל ואמרו שאין בכוונתם להיעדר או להתקזז.

 

מהמפלגה נמסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו עושה הכל כדי שרווחי הגז יילכו לחבריו העשירים, במקום להוריד את מחירי החשמל ותוצרי התעשיה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x