$
רכב

אקורד הפתיחה ליבוא המקביל

חברת אלבר החלה לייבא לארץ ביבוא מקביל את הונדה אקורד הייבריד. המחיר לא ממש הוזל אך התמורה מגיעה באבזור ובחיסכון בדלק. ליבואנית הרשמית יש סיבות לדאגה

תומר הדר 08:4423.09.14

שוק הרכב הישראלי פתוח ליבוא מקביל. למעשה הוא פתוח ליבוא מקביל יותר משנה, אך עד כה טרם נראו בו מהלכים רציניים, כאלה שמהווים איום על יבואני הרכב הוותיקים, וזאת עד לכניסתה של חברת אלבר לתחום. אך קודם, מהו יבוא מקביל? עד השנה שעברה כל אזרח ישראלי שחפץ לרכוש מכונית חדשה בסוכנות יכול היה לעשות זאת אצל אחד מיבואני הרכב הוותיקים. יבואני הרכב הוותיקים רוכשים את המכוניות ישירות מיצרני הרכב, משנעים אותן לישראל ומוכרים אותן לציבור. אלא שמהשנה שעברה נכנס לשוק סוג חדש של יבואן: מקביל. בשונה מיבואן ותיק, יבואן מקביל רוכש את המכונית מסוכן של יצרן הרכב, "דילר", ומייבא את המכונית לישראל. כיום, בשל היצע הדגמים הגדול המוצע לצרכן האמריקאי, שפע הסוכנים בארה"ב ושערי המטבע הנוחים, שני הגופים הפעילים בתחום היבוא המקביל בארץ - איילון מוטורס ואלבר - מייבאים את מרכולתם מארה"ב.

 

הונדה אקורד הייבריד. ארוכה ומרווחת יותר מהאקורד הרגילה המוצעת לצרכן הישראלי הונדה אקורד הייבריד. ארוכה ומרווחת יותר מהאקורד הרגילה המוצעת לצרכן הישראלי צילום: Ronen Topelberg

 

נרדמו בשמירה

 

איילון מוטורס היתה הראשונה שנכנסה לתחום היבוא המקביל עוד אשתקד. אלבר נכנסה לתחום רק השנה עם רכבי הונדה, טויוטה ולקסוס. אך בשונה מאיילון מוטורס, שאליה יבואני הרכב התייחסו בזלזול, אלבר היא כוח שיש לשקול ברצינות. מדובר בחברה המקיימת אינטראקציה מסחרית צמודה עם יבואני הרכב ורוכשת מהם אלפי מכוניות. אלבר גם מחזיקה במערך שיווק יעיל המונה עשרות סוכנויות הפזורות ברחבי הארץ ובמערך שיווק, מכירה ופרסום שאינו מבייש את מערכי המכירה המוקפדים של מיטב היבואנים. את השירות למכוניות המיובאות ביבוא מקביל מבצעת אלבר ברשת מוסכים שהקימה בשנים האחרונות בעצמה - לכן ניתן להבין מדוע כניסתה לתחום יוצרת בקרב יבואני הרכב לא מעט חששות.

 

יבואן רכב מקביל מוגבל כיום לשלושה מותגים, ואלבר בחרה בהונדה, טויוטה ולקסוס. בשלושת המקרים מדובר ביצרניות המציעות בארצות הברית דגמים ייחודיים לשוק המקומי, כאלה שיבואני הרכב הוותיקים אינם מייבאים לארץ ברובם. יבואני הרכב הוותיקים כפופים למערך שונה של שיקולים: בין היתר הם חוששים מפני פגיעה בהיצע הדגמים הקיים, כפופים למדיניות מחמירה של יצרן שאינו חפץ בזליגה של מכוניות בין השווקים השונים, וגם כפופים לתקינה מחמירה. חלקם גם נרדמו בשמירה והעדיפו במשך שנים רבות למנוע מהצרכן הישראלי שפע של דגמים שזמינים ברחבי העולם, מטעמי שמרנות גרידא. ביבוא מקביל, כך נדמה, מעט יותר קל לייבא דגמים אמריקאיים לארץ בהצלחה. אחת הדוגמאות הבולטות היא הונדה אקורד הייבריד, מכונית הזמינה לצרכנים בארצות הברית באמצעות סוכני הונדה וכעת גם לצרכנים בישראל. אקורד הייבריד אינה מיובאת ארצה על ידי יבואנית הונדה הוותיקה, חברת מאיר - וחבל שכך.

 

הדגם מפנים הדגם מפנים צילום: Ronen Topelberg

 

בשונה מדגמי הונדה ה"רגילים" המשווקים בישראל כמו הסיוויק, הג'אז והאינסייט, אקורד הייבריד אינה מצוידת במנוע בנזין ומנוע חשמלי המסייע לו בפעולתו, אלא במנגנון שונה לחלוטין: לאקורד הייבריד יש מנוע בנזין, אך כאן מסתיימות נקודות הדמיון להונדה אקורד רגילה. מנוע הבנזין של האקורד אינו מחובר לגלגלים, אלא משמש כגנרטור ליצירת חשמל המאוחסן בסוללת ליתיום איון, ולאחר מכן מוזן אל צמד מנועים חשמליים. המערכת הרבה יותר חסכונית ממכונית היברידית "רגילה": בנסיעת מבחן, המדמה תנאים יומיומיים רגילים כולל פקקים, תאוצות פתאומיות וגם נסיעה בין־עירונית, צורכת אקורד הייבריד ליטר אחד של דלק לכ־17 ק"מ של נסיעה.

 

שיכוך מרשים

 

מבחינה חיצונית, לא ניתן וגם לא רצוי להשוות בין הונדה אקורד הייבריד לבין אחותה ה"ישראלית". מדובר בשתי מכוניות שונות לחלוטין, והפער

נובע בין היתר גם מהבדלי המנטליות הניכרים בין הצרכן האירופי לבין הצרכן האמריקאי. בארצות הברית אקורד הייבריד נחשבת למכונית משפחתית גדולה, אך בישראל היא יכולה להיחשב בקלות למכונית מנהלים גדולה. מדובר במכונית ארוכה ומרווחת יותר מן האקורד ה"רגילה" המוצעת לצרכן הישראלי. אקורד הייבריד היא גם מכונית נאה, אך גם כאן יש כניעה לתכתיבים אמריקאיים: בשונה מאחותה האירופית, היא אינה מיועדת להתבלט אלא דווקא להיחבא. ישנם לקוחות שיעדיפו אקורד נחבאת אל הכלים, אנחנו מעדיפים את ההונדות שלנו מוחצנות. מבפנים, כמו מבחוץ, הבדלי המנטליות ניכרים ומשחקים לטובת האמריקאים: אקורד הייבריד היא מכונית מרווחת מאוד, כזו שניתן למתוח בה מאחור זוג רגליים בקלות. מושב הנהג החשמלי מציע תמיכה טובה, אך ניכר שתוכנן לטובת נהגים גדולי גוף. גם תא הנוסעים מתוכנן לטובת לקוחות מיטיבי מקדונלד'ס, כאלה ששוהים במכונית שעות ארוכות. איכות החומרים גבוהה מאוד, מערכות השליטה השונות פשוטות להכאיב, כאילו נוצרו למען מי שאינו מורגל במערכות שליטה ברכב, ורק ההגה הקטן מזכיר שמדובר כאן בהונדה - יצרנית שעשתה את שמה במסלולי המירוצים.

 

רשימת האבזור הסטנדרטי ארוכה מאוד, וכוללת מלבד מושב הנהג החשמלי מערכת בקרת אקלים מפוצלת, שמתעקשת למדוד את הטמפרטורה בתא הנוסעים במעלות פרנהייט - מה שדורש חישובים מתמטיים בכל פעם שנדרש כיוון של הטמפרטורה. כמו כן היא מכילה מערכת שמע מצוינת ומערכת בעלת תרומה בטיחותית מפוקפקת, המקרינה על צג במרכז הרכב את דמותו של כל רכב שהאקורד עוקפת. לאקורד יש גם חיסרון אחד מורגש: בדומה לרכבים היברידיים רבים, האוגרים בקרביהם סוללת ענק, תא המטען קטן למדי. בנסיעה אקורד הייבריד מפתיעה. ניתן לצפות ממכונית המיועדת ללקוחות אמריקאים שתהיה רכה מדי, אך היא מצליחה להתחמק מהמלכודת בקלות. למעשה, מדובר במכונית בעלת שיכוך מרשים, כזה שיצרני הרכב האמריקאים בעצמם עדיין לא למדו כיצד לייצר. נכון, היא רכה ביחס לתוצרת האירופית, אך מדובר ברכות לא מוגזמת, כזו שנוסכת ביטחון בנהג ומסוגלת להנעים נסיעה של שעות.

 

מחסום פסיכולוגי

 

בפועל, הונדה אקורד הייבריד היא מוצר ייחודי ומעניין, כזה שיבואו לישראל מצליח לרקוד על שתי חתונות ולנצל לטובה את כל נקודות השוני שבין שוק הרכב הישראלי לשוק הרכב האמריקאי: היא מאוד נוחה, מאוד מרווחת, מאוד מאובזרת, ובמפתיע גם מאוד חסכונית. כאן נשאלת השאלה החשובה ביותר: האם מדובר בעסקה משתלמת? עבור אקורד הייבריד בסיסית יידרש הלקוח לשלם לאלבר 200 אלף שקל בדיוק. מחיר אקורד "רגילה" ביבואנית הונדה חברת מאיר מתחיל ב־170 אלף שקל עבור גרסת הבסיס ומגיע עד 249 אלף שקל לגרסה הבכירה ביותר. אלא שלאקורד ה"רגילה" אין מערכת הנעה היברידית מתוחכמת. וגם לא ממדי "פול סייז" אמריקאיים. בפועל קשה שלא להבחין ביתרונות המובהקים שמציעה אקורד הייבריד. לצרכנים שיצלחו את המחסום הפסיכולוגי של רכישת מכונית שלא דרך יבואן הרכב הוותיק, מדובר בעסקה מעניינת ומשתלמת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x