$
בארץ

האוצר העביר לרכבת 400 מיליון שקל עם עדכון הסכם הסובסידיה

הסכום הועבר לחברה עבור סבסוד נסיעתם של קשישים, סטודנטים וחיילים רטרואקטיבית מתחילת 2013. בנוסף, משרד האוצר ויתר לרכבת על הלוואה של כחצי מיליארד שקל כחלק מצעדים שנועדו להציג אותה כחברה איתנה לקראת הנפקתה בחצי השנה הקרובה

ליאור גוטמן 21:50 21.09.14

 

רכבת ישראל סיימה את הרבעון השני של 2014 ברווח נקי של כ־1.6 מיליארד שקל. מדובר בזינוק חריג של פי 50 לעומת הרווח הנקי של הרכבת ברבעון המקביל אשתקד, שהסתכם בכ־31.6 מיליון שקל בלבד.

רכבת ישראל
רכבת ישראלצילום: ערן יופי כהן

 

איך הצליחו להגיע ברכבת להישגים כל כך משמעותיים במציאות בה מספר הנוסעים לא שולש ומספר הרכבות לא הכפיל את עצמו? בזכות שני מהלכים חריגים של משרד האוצר: הראשון הוא ויתור על הלוואה שהרכבת לקחה מקרן המע"מ שלה והשני הוא עדכון רטרואקטיבי של הסכם הסובסידיה.

 

סבסוד רטרואקטיבי והלוואה

 

לדברי רכבת ישראל, באפריל האחרון היא חתמה עם המדינה על הסכם חדש עבור סבסוד נסיעתם של קשישים, סטודנטים וחיילים, וכן עבור הובלת מטענים, ובו הוחלט שהוא יחול רטרואקטיבית מתחילת 2013 - מהלך שתרם להכנסות הרכבת כ־400 מיליון שקל.

 

במקביל משרד האוצר ויתר לרכבת על הלוואה בהיקף של כחצי מיליארד שקל. רכבת ישראל מפעילה קרן מע"מ פנימית שתפקידה לגשר על העיתוי שבין התשלום לספקים (שהוא כולל מע"מ) לבין הזיכוי שרשות המסים מחזירה לחברה. רשות המסים לא מחזירה כסף כל חודש בחודשו, לכן הוקמה הקרן כ"כרית ביטחון" על מנת למנוע פגיעה בתזרים של החברה.

 

בעבר הרכבת נזקקה להזרמת כסף מיידית בשל הפסדים והמדינה הורתה לה לקחת את הכסף מהקרן. בהסכם הסובסידיה החדש המדינה פסקה שהרכבת לא צריכה להחזיר את ההלוואה, וברכבת ישראל טוענים שעל פי הכללים החשבונאיים הדבר יירשם כהכנסה. בשורה התחתונה, בזכות ההחלטה הזו הכנסות הרכבת גדלו באופן חד פעמי במעל ל־900 מיליון שקל.

 

מחכים להנפקת האג"ח

 

במשרד האוצר אומרים שאחת הסיבות שהוחלט לסייע לרכבת היא ההנפקה הגדולה שלה. מדובר בגיוס חוב בהיקף של 2-1.5 מיליארד שקל בכפוף לשעבוד ההכנסות, שמתוכנן להתבצע בחצי שנה הקרובה כדי לממן את פעילות החברה במנותק מהתקצוב הממשלתי. הגיוס יתבסס על דו"חות החברה לרבעון השני והשלישי של 2014. הרכבת סיימה את 2013 בהפסד של כ־158 מיליון שקל, והמדינה מעוניינת שהמוסדיים ישתתפו בגיוס כך שהצורך להציג את רכבת ישראל כחברה איתנה חשוב לה במיוחד.

 

מאמץ נוסף שנעשה עבור הרכבת הוא ביטול מחיקת הנכסים שלה. ברכבת מסבירים שכשהחברה הפסידה בעבר היא נאלצה למחוק נכסים, אך מהיום היא מרוויחה ויכולה להחזיר את מחיקת הנכסים בהיקף 484 מיליון שקל שנרשמה ברווח והפסד כהכנסות אחרות.

 

בועז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל: "התוצאות החזקות הן ביטוי להבשלת מהלכי התייעלות, שינוי מבני, והטמעת תרבות עסקית־שירותית בחברה בשנים האחרונות".

x