$
בארץ

המדינה תפעל למנוע מנהגי אובר איקס להתחמק מלשלם מס

חברת המוניות אובר שלאחרונה החלה לפעול בישראל, מעוניינת להכניס לארץ מודל ולפיו אנשים שאינם נהגי מוניות יוכלו להסיע נוסעים בתשלום. הפיקוח על הביטוח דורש כיסוי ביטוחי נוסף ומשרד התחבורה מתכוון לפקח על רמת הנהגים ועל כלי הרכב שלהם

ליאור גוטמן 07:4901.09.14

משרדי האוצר והתחבורה ידרשו מנהגי חברת אובר להרשם ברשויות המסים כעוסקים פטורים כתנאי להסעת נוסעים בתשלום. כך עולה מפגישה שהתקיימה אתמול במשרד האוצר.

 

בפגישה השתתפו בכירי אגף המפקחת על הביטוח, רשות המסים ומשרד התחבורה, כאשר המטרה העיקרית היא לגבש את סל הדרישות מחברת אובר לקראת הפעימה השנייה של הפעלתה המסחרית, שהיא הסעת נוסעים מזדמנת ("אובר איקס").

 

חוששים מכסף שחור

 

כזכור, רק לאחרונה החל שירות המוניות של חברת אובר (UBER) לפעול בישראל עם הבטחה להנחת השקה של עד 20% מהתעריף הרשמי. בעולם פועלת אובר גם באמצעות מודל של נוסע מזדמן שאינו נהג מונית שמוכן להסיע אנשים תמורת תשלום באמצעות האפליקציה של החברה. מודל זה צפוי להכנס בהמשך גם לשוק הישראלי.

 

 צילום: בלומברג

 

החשש הגדול של רשות המיסים מכניסתו של המודל החדשני הוא מ"כסף שחור" שיעבור מהנוסעים לנהגים, ולכן הדרישה הצפויה היא כי בעל הרכב יוגדר כעוסק פטור. מדובר בהגדרה מיסוית המותנה בתקרת הכנסה של עד 80 אלף שקל בשנה, כלומר שמחזור המכירות של אותו עוסק מהעבודה הצדדית - במקרה זה הסעת נוסעים - לא יעלה את הרף האמור. התקרה מתעדכנת מדי שנה.

 

בעל הרכב יהיה חייב להנפיק קבלות אולם הוא יהיה פטור מהנפקת חשבוניות מס. בנוסף, עוסק פטור חייב להגיש דו"ח הכנסות שנתי והוא אינו חייב בדיווח חודשי כשאר בעלי המקצוע.

 

באובר לא נבהלים מהמגבלה ואומרים שדווקא כאן לא תתעורר בעיה. ההסעה המזדמנת פועלת רק באמצעות כרטיסי אשראי באמצעות מכשיר סליקה ייעודי שאובר תעניק לנהגים ששואפים לעבוד מולה. באופן הזה תשלום במזומן אינו מתאפשר ובכך נמנעת האפשרות של העלמת הכנסות.

 

יידרשו תיקוני חקיקה

 

מבחינת הפיקוח על הביטוח, הדרישה המסתמנת היא לחייב כיסוי ביטוחי נוסף מפני פגיעות בנפש או ברכוש. מדובר בהוצאה שעלולה לייקר את הביטוח על הרכב ברמה משמעותית: ביטוח חובה ומקיף כיום עבור רכב משפחתי בעל שימוש לצרכים אישיים נע בין 3,500 שקל ל־5,000 שקל, תלוי בוותק של הנהג ובעבר התחבורתי שלו (תאונות, שלילות רישיון וכו'). לעומת זאת, נהג מונית משלם לחברות הביטוח בין 10,000 שקל ל־20 אלף שקל בשנה, על פי ההערכות. בשלב זה עוד לא ברור מה תהיה תוספת הביטוח שתידרש מנהגי אובר המזדמנים.

 

במשרד התחבורה לא מתנגדים לכניסתה של אובר לשוק ההסעים, ובלבד שניתן יהיה לפקח על רמת הנהיגה של הנהגים ואיכות הרכב שבו הם נוהגים. כניסה של עשרות אלפי נהגים מזדמנים תחייב תיקוני חקיקה, ובמשרד התחבורה טרם נדרשו לנושא.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x