$
בארץ

שומרי הרכבת כונו תצפיתנים כדי להימנע מתוספות שכר

G4S מבקשת מבית המשפט לבטל מכרז שפרסמה הרכבת ובו הגדירה את הזוכה בו כספקת שירותי תצפיתנות

מיקי פלד 20:4123.08.14

הרכבת מצאה לכאורה דרך להתחמק משיפור תנאי שכר לשומרים שלה, כך עולה מעתירה שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב על ידי חברת השמירה G4S. במכרז שפרסמה הגדירה הרכבת 200 עובדים כתצפיתנים ולא כשומרים, מה שיכול לסייע לה לחמוק מהחוק שמגדיר כי צריך לשפר את תנאיהם. החברה מבקשת לבטל מכרז שפרסמה הרכבת במרץ, ובו הגדירה את החברה שתזכה במכרז כספקית שירותי תצפיתנות.

 

ההגדרה הטכנית הזו מאפשרת לרכבת להתחמק מהחלה של הסכם שיפור תנאי השכר של עובדי השמירה במגזר הציבורי. ההסכם קובע כי העובדים יחלו לקבל הפרשות לקרנות השתלמות, העלאת ההפרשות לפנסיה, תשלום מוגדל של דמי הבראה ועוד. ההסכם גם קובע את העלאת השכר השעתי, אולם מלכתחילה התעריף של התצפיתנים במפגשי המסילה־כביש גבוה ב־4 שקלים לשעה יותר מהמינימום שנקבע בהסכם, העומד על 29 שקל לשעה.

 

200 עובדי קבלן מועסקים ברכבת בהשגחה על מפגשי מסילה־כביש. זאת לאור כמה תאונות קטלניות בעבר. על פי תחזית של 206 אלף שעות תצפיתן בשנה, אי־מתן הזכויות שמגיעות לשומרים לפי ההסכם החדש יחסוך לרכבת כ־649 אלף שקל בשנה או כ־3,200 שקל לעובד בממוצע.

 

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: ערן יופי כהן

הסירוב של הרכבת להחיל את ההסכם על התצפיתנים מתנגש בעמדה אחרת שהגישה לבית המשפט, שבה כתבה כי "תפקיד התצפיתנים הוא תפקיד ביטחוני".

 

עמותת קו לעובד מתכוונת להגיש השבוע בקשה להצטרף לעתירה. רוני לושי, מנכל G4S, אמר כי "יש פה ניסיון של הרכבת לחסוך את זכויות העובדים".

 

מהרכבת נמסר: "מדובר בנושא תלוי ועומד, נמתין להכרעת הדין".  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x