בשלבי סיום של פיתוח בתע"א: התקן בטיחות חדש למסוקים
יאפשר נחיתה במצבי ראות קשים, ויגלה קווי מתח; תע"א מחפשת שותף או לקוח שיאפשר לממן את סיום הפיתוח
התעשייה האווירית נמצאת בשלבי סיום של פיתוח התקן בטיחות מיוחד למסוקים, אשר יאפשר להם לנחות גם במצבי ראות קשים, בכל תנאי מזג אוויר, וכן יזהה קווי מתח גבוה. המערכת מבוססת על מכ"ם חדש של אלתא .
המכ"ם מייצר תמונה סינתטית של השטח ומדגיש מכשולים אפשריים לטיסה.
המערכת נמצאת כעת בשלב גמר פיתוח, וכבר עברה טיסות ניסוי מוצלחות. לפי תע"א, ההתקן מזהה קווי מתח בדיוק של 95%.
"הצורך עלה בעקבות שיחות ומחקרים שעשינו בתחום המסוקים." אמר ל"כלכליסט" יעקב רוזמן, מ"מ מנהל מפעל להב בתעשייה האווירית. "אחד המכשולים המסוכנים והקשים ביותר למסוקים – זה קווי מתח גבוהים. מסוקים שטסים נמוך – בין אם זה מסוקים צבאיים, מסוקי ריסוס, או מסוקי חילוץ והצלה – עלולים להיתקע בכבל של מתח גבוה. מאירוע כזה קשה מאד למסוק לצאת, אם בכלל, והוא הרבה פעמים אירוע קטלני".

תע"א מחפשת שותף או לקוח שיוכל להבטיח את המימון לסיום פיתוח ההתקן, והיא במגעים מול חברה אמריקאית בתחום המסוקים. החברה מעריכה שעם שותף או לקוח כזה – ההתקן יהיה מבצעי בתוך 18 חודשים. "אנחנו לא מחפשים מישהו שייתן לנו יתרון טכנולוגי, או משהו בסגנון הזה, כי אנחנו מאמינים ביכולת שלנו לפתח את המוצר לבדנו", אומר יעקב.
לאלביט, המתחרה הגדולה של תע"א, יש מערכת דומה האמורה להתמודד עם ראות לקויה ותנאי מזג אוויר קשים. ביולי השיקה אלביט את מערכת "Skylens". המערכת של אלביט מבוססת על טכנולוגיה של חיישן תרמי, ולא על מכ"ם, ואפשרית להתקנה גם על מטוסים וגם על מסוקים.
"המערכת של אלביט מאד שונה" אומר יעקב. "המערכת שלנו מבוססת על קרינה אלקטרו מגנטית שלא מושפעת ממזג אוויר ומסביבה חמה, בעוד המערכת של אלביט המבוססת על חיישן תרמי עלולה ל"התבלבל" באזור שיש בו אש, למשל. ייתכן וניכנס לתחרות מול אלביט – וזה בסדר. אנחנו חיים בסביבה של התחרות. אנחנו חושבים שיש לנו פיתרון מאד ייחודי".


