$
בארץ

נחשף בכלכליסט

"נבחן מחדש את מיגון נמל ת"א"

בכירי החברה הממשלתית שמתפעלת את נמל ת"א הודו אתמול בעקבות חשיפת כלכליסט כי שיפצו את הנמל מבלי להתייחס לאיום הטילים, הטילו אחריות על העירייה והצבא אך הבטיחו לבחון את הסוגיה מחדש

יעל דראל 08:1506.08.14

יום לאחר חשיפת "כלכליסט" על היעדר המיגון בנמל ת"א, שהראתה כי עיריית ת"א וחברת אוצר מפעלי ים קידמו את שיפוץ המתחם מבלי להתייחס לאיום של שיגור טילים, בכירי החברה הממשלתית מגלגלים את האחריות לעירייה ופיקוד העורף.

 

חברת אוצר מפעלי ים מצויה בבעלות ממשלתית כמעט מלאה (83%) ועיריית ת"א מחזיקה בה רק כ־1% מהמניות (16% הנותרים מצויים בידיד בעלי מניות פרטיים). אך רשות החברות הממשלתיות החליטה לפני כחמישה חודשים על מהלך של איחוד ומכירת חברות, ובמסגרת החלטה זו צפויה אוצר מפעלי ים להימכר בקרוב לעיריית ת"א ולהתמזג עם חברת אתרים, המחזיקה בשטחים הנוספים בנמל.

 

עו"ד אילן בומבך עו"ד אילן בומבך צילום: עמית שעל

 

החברה פועלת כיום ללא יו"ר דירקטוריון קבוע, אך ממלא מקום היו"ר יהודה זפרני טוען כי הסוגיה תיבחן: "העלינו את סוגיית המיגון כבר בתקופת עמוד ענן ב־2012, וכעת הצורך עולה שוב. מדוע לא חשבו על סוגיית המיגון לפני 15 שנה כשקידמו את שיפוץ הנמל? כנראה שאז איש לא תיאר לעצמו שייפלו טילים על תל אביב". זפרני טוען כי הפנייה ב־2012 לפיקוד העורף לא הניבה תוצאות: "עד כמה שאני זוכר פיקוד העורף לא אמר שישנה חובה להציב מיגון מיוחד בנמל, אבל עכשיו יש לנו בהחלט כוונה לבחון את זה".

 

זפרני מכהן כממלא מקום מאז פרישת היו"ר נעמי אנוך, שכיהנה בתפקיד בשנים 2009-2012. אנוך טוענת שלא היתה מודעת להיעדר המיגון וכי בכל תקופת כהונתה לא התקיימה ישיבה בנושא. "אני לא מכירה את הסוגיה, היא לא עלתה, לא דנו בה". אף שכיהנה כיו"ר דירקטוריון חברה שחולשת על רוב שטחי הנמל ומופקדת על ניהולם, מטילה אנוך את האחריות על העירייה ועל קודמיה בתפקיד. "מיגון ציבורי הוא באחריות העירייה, ובעירייה מעולם לא דיברו איתנו על הנושא. כדאי לדבר עם אורנה אנג'ל, שעשתה את השיפוץ הגדול". אנג'ל, מנכ"לית החברה ב־2006-2001, שאכן הובילה את הפרויקט, אומרת מצדה כי "עזבתי ב־2007 וסוגיית המיגון מפני טילים כלל לא עמדה אז על הפרק. אוצר מפעלי ים בניהולי עמדה בכל התנאים שנקבעו לצורך קבלת ההיתר, ללא יוצא מן הכלל, ואם מאן דהוא סבור שהשתנו הנסיבות, הוא יוכל בהשקעה נמוכה להסב חלק מהמבנים לשטח ממוגן בזמן קצר מאוד".

 

אנשים מתחבאים בנמל תל אביב בזמן אזעקה אנשים מתחבאים בנמל תל אביב בזמן אזעקה צילום: יובל חן

 

אנג'ל עבדה לצד יו"ר הדירקטוריון בזמנו, אמי פלנט, המוגדר על ידי רבים ככוח המניע מאחורי שיפוץ הנמל. כיום אומר פלנט: "היינו בתקופה נהדרת של עשייה לטובת הציבור.האם נתנו את הדעת למיגון? אני לא זוכר. האם דנו במתן מענה הגנתי למרחב הזה? אני לא זוכר. יכול להיות שהיה צריך להתייחס לנושא הזה".

 

עו"ד אילן בומבך הוא דירקטור בחברה שנכנס לתפקידו לפני כחצי שנה. "פיקוד העורף צריך לתת פתרונות", הוא טוען. "ידוע לי שב־2012 בוצעה פנייה כזו אבל דווקא הם, המופקדים על הנושא, לא סיפקו מענה. גם העירייה לא נתנה מענה. הנושא בהחלט מטריד והופתעתי שזה המצב". בתשובה לשאלה האם כנציג הציבור לא סבר שתפקידו למצוא מענה לבעיה, משיב בומבך: "תפקידי הוא לדאוג שהחברה מנוהלת כראוי. אבל בהחלט אדרוש פיתרון".

 

מעיריית ת"א נמסר בתגובה: "העירייה פועלת על פי החוק והנחיות פיקוד העורף ומעמידה לרשות הציבור את כל אמצעי המיגון העומדים לרשותה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x