$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

הממשלה רוצה להכשיר נתבים חיצוניים לנמלים החדשים

לכלכליסט נודע שמשרדי האוצר והתחבורה החליטו להקים מחלקת ים, במטרה להפחית את התלות בנתבי הספינות בנמלי אשדוד וחיפה

ליאור גוטמן 08:0128.04.14

משרדי התחבורה והאוצר מקדמים מהלך להקמת מחלקת ים אזורית לשני הנמלים החדשים שהממשלה מתכננת להקים בשנים הקרובות. כך נודע ל"כלכליסט". מטרת המהלך היא להפחית את התלות בנתבים, שנחשבים לעובדים בעלי מעמד מיוחד בנמלים וכמי שביכולתם לשתק את כניסת האוניות אליהם.

בפגישה שהתקיימה ביום רביעי שעבר בין שר התחבורה ישראל כץ למנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן הוחלט כי הנמלים החדשים לא יכולים להיות תלויים בשירותי הניתוב הקיימים בנמל אשדוד וחיפה, ולכן יש ליצור מחלקות חדשות ולאיישן בעובדים חיצוניים.

 

נמל אשדוד נמל אשדוד צילום: צפריר אביוב

 

המחלקה הראשונה שתקום היא באשדוד, שכן בשלב זה הנמל החדש בעיר צפוי להיפתח סביב שנת 2020, כשנה וחצי לפני הפתיחה המתוכננת של הנמל החדש בחיפה. לפי נתוני נמל אשדוד, מחלקת הים שלה מונה כיום 90 עובדים, מתוכם כעשרה נתבים, ותפקידיה כוללים הענקת שירותי ניתוב, גרירה ועגינה. מדובר במספר עובדים קטן יחסית מתוך 1,250 עובדי החברה, אך ללא הנתבים הנמל מושבת מעבודה. לפי משרד האוצר, בשנת 2012 עמדה עלות השכר של הנתבים בנמל אשדוד על 67 אלף שקל בחודש.

 

תפקיד הנתב הוא אחד הנחשקים בענף הספנות: הנתבים הם רבי־חובלים בעלי ניסיון של יותר מ־20 שנה בתחום הספנות, ותפקידם העיקרי הוא הכנסת אוניות לשטח הנמל. עובדי מחלקת הים כפופים להסתדרות ולא פועלים ישירות מול הוועד הנוכחי של הנמל והעומדים בראשו, לרבות אלון חסן. שכר הנתבים "מככב" מדי שנה בטבלת שיאני השכר בשירות הציבורי, עם עלות שכר שנעה בין 65 ל־80 אלף שקל בחודש.

 

בשנה החולפת הממונה על השכר במשרד האוצר קובי אמסלם התמודד עם דרישות הנתבים, שכללו קבלת שכר מלא בעת כוננות בבית. לאחר התערבות בית הדין לעבודה נמצאה פשרה שלפיה שהייה בנמל היא תנאי לקבלת שכר.

 

ביולי שעבר התנה כץ את הפרדת מחלקת הים מהנמל במימון לשדרוג הנמל. אלא שההפרדה לא בוצעה, וכעת הוחלט להקים מחלקה חיצונית. אם המהלך יבשיל הגוף שיהיה אחראי על המחלקה החדשה הוא חברת נמלי ישראל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x