$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

רשות החשמל ממליצה להטיל עוד מגבלות על הגז של תשובה

יו"ר הרשות אורית פרקש־הכהן יוצאת נגד הפשרה אליה הגיע הממונה על הגבלים עסקיים עם מאגר לווייתן בטענה שהיא אינה נותנת מענה לכשלי שוק. במכתב לוועדת הכלכלה היא ממליצה על פיצול המאגר וקביעת מחיר תקרה לעסקאות הגז

ליאור גוטמן 06:5512.03.14

רשות החשמל גיבשה שורה של המלצות להגברת התחרות ופיקוח המחירים במשק הגז - כך עולה ממכתב שהעבירה ליו"ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן שהגיע לידי "כלכליסט".

 

נכון להיום קיים מונופול באספקת הגז בישראל, השוכן בידיהם של נובל אנרג'י האמריקאית ודלק ישראל שבשליטת יצחק תשובה עם מאגר לווייתן. במטרה להוריד את עלויות הייצור של תחנות הכוח השונות ולהציב ספק גז חדש במשק שיכופף את המחירים הנוכחיים, ממליצה יו"ר רשות החשמל אורית פרקש־הכהן לחייב את שותפות הגז לווייתן למכור לצד ג' נתח מהמאגר, לקבוע מחיר תקרה לעסקאות גז עתידיות של חברת החשמל, לאפשר לכל לקוח לבטל עסקת גז בהתראה של ארבע שנים, ולהקטין עבור כל הלקוחות של יצחק תשובה את כמות הגז שעליה הם מחויבים לשלם ב־25%.

 

שורת ההמלצות עשויה ליצור מהפכה בכל הקשור לפיקוח על משק הגז, שהתנהל עד היום באין מפריע ותחת החשש שכל נגיעה רגולטורית בבעלי המאגר תוביל להקפאת הפיתוח שלו וליצירת מחסור בגז במשק.

 

אורית פרקש-הכהן אורית פרקש-הכהן צילום: ענר גרין

 

כל דולר במחיר הגז מעלה ב־5% את תעריף החשמל

 

במסמך ההמלצות שהגיע לידי "כלכליסט" ונשלח למשרד האנרגיה, לוועדת הכלכלה ולחברי מליאת רשות החשמל יוצאת פרקש־הכהן ראש בראש נגד הממונה על הגבלים עסקיים פרופ' דיויד גילה. בדצמבר האחרון נחשף ב"כלכליסט" שהממונה בוחן פשרה ולפיה הוא יעניק ליצחק תשובה פטור מהסדר כובל על אחזקותיו במאגר לווייתן בתמורה למכירת שני מאגרי גז קטנים (תנין וכריש). גילה אף חזר על המתווה המוצע בדיונים שנערכו בוועדת הכלכלה, ונימק את הבחינה ביצירת שחקן חדש ובמניעת התכתשות משפטית מול תשובה שעלולה לעכב את פיתוח מאגר הגז.

 

למרות ההבנות שגילה גיבש מול תשובה, פרקש־הכהן מציינת במסמך שחיברה ש"על פניו הקמת מאגרי כריש ותנין תיתן מענה תחרותי משמעותי מול מאגר תמר". לגבי מונופול לווייתן מדובר בסיפור אחר, שכן לפי פרקש־הכהן מליאת רשות החשמל סבורה "שחלופה זו אינה נותנת מענה לכלל החסמים הקיימים היום במשק הגז, ואינה מספיקה כדי לתת מענה לכשלי השוק המתקיימים במשק הגז ובמשק החשמל כתוצאה מכך".

 

פרקש מסבירה שאי־פיקוח על מחירי הגז או על מונופול האספקה עלול לפגוע בציבור, וחושפת ש"עלייה של דולר אחד במחיר עסקת גז טבעי תגדיל את העלות הכוללת לצרכני החשמל ביותר ממיליארד שקל בשנה, כלומר ייקור תעריף החשמל ב־5%".

 

לפי פרקש, פיתוח המאגרים הקטנים (כריש ותנין) שנמצאים מרחק עשרות ק"מ מחופי ישראל, "יחייב פיתוח של המאגרים והקמת צנרת לחוף" בעלות גבוהה יחסית שתועמס על מאגר קטן שנפחו כ־70 מיליארד מ"ק, כ־13% בלבד מגודלו של לווייתן. המסקנה של הרשות היא שמחיר הגז שיציע הספק הנוסף יתקשה להתחרות במשק. הפתרון הזמני שהיא מציעה הוא לפטור את השחקן החדש מהקמת צנרת עצמאית, ובמקביל לחייב את תשובה "לאפשר לספק החדש להשתמש בתשתית של לווייתן".

 

 

בעיה נוספת בהסדר שגילה מקדם, לפי הרשות, היא שחוזי הגז הנוכחיים הם ארוכי טווח ולכן השחקנים השונים "לא יוכלו ליהנות מכניסת המתחרה החדש". כמו כן, עד 2018 אמור לגדול היקף ייצור החשמל הפרטי בכ־10%, כאשר כל בעלי תחנות הכוח יעדיפו לחתום מול ספק קיים ומוכח (לווייתן) ולא מול ספק ערטילאי שעוד צריך לקדוח ולהקים צנרת עצמאית.

 

תשובה ונובל אנרג'י יחדיו הם בעלי השליטה גם בתמר (כ־67%) וגם בלווייתן (85%), ולכן פרקש־הכהן רומזת שהם לא ימהרו למכור את המאגרים הקטנים עד למצב שבו הם "יתפרו" את כל העסקאות במשק ולא ישאירו לספק החדש אפילו פירורים. לבסוף הרשות טוענת ששותפות תמר אמורה להבטיח השלמת כמויות גז שלא נמצאות במאגרים הקטנים, אבל אין ערובה שהיא תעשה זאת כאשר הם יעברו לרוכש חדש, ולא ברור באיזה מחיר זה ייעשה.

 

לפצל את לווייתן ולאפשר ללקוחות הגז לשלם פחות

 

ההמלצות של רשות החשמל נועדו כאמור להגביר את התחרות במשק האנרגיה. ההמלצה הדרמטית ביותר, ולפיה יש לפצל את מאגר לווייתן ולחייב את בעליו למכור נתח ממנו לצד ג', נועדה לטענת פרקש־הכהן "כדי שייווצר שוק משני תחרותי של גז שיאפשר גמישות מחירים ונקודות ייחוס בשוק הגז". לעניין זה מוסיפה פרקש־הכהן שיש לאפשר לצרכני גז במקביל למכור עצמאית את מה שהם לא השתמשו בפועל.

 

ההמלצה לקבוע כבר מהיום רף מחיר שיגביל את רווחי לווייתן בעסקת הגז הבאה מול חברת החשמל נועדה "למנוע מצב שבו מנגנוני ההצמדה מביאים להתייקרות לא סבירה של מחיר הגז לציבור".

 

ההמלצה השלישית, ולפיה צרכני הגז יוכלו להשתחרר באופן חד־צדדי מעסקת גז או מחלקה בהודעה מוקדמת של ארבע שנים, מגבילה למעשה את אורך חוזי הגז לתקופת הזמן הזו במקום 15 שנה ויותר כפי שנהוג כיום.

 

ההמלצה הרביעית והאחרונה להקטין את כמויות הרכש בכל עסקת גז נוגעת לסעיף שמוצמד לכל עסקת גז, שקובע שהלקוח משלם בכל מקרה על 80% מהכמות שקנה, בין שהשתמש בה ובין שלא. הרשות ממליצה להוריד את הרף ל־60% בלבד, כך שהלקוחות ישלמו פחות כסף על גז שלא צרכו בפועל.

 

"יש מקום לשקול את ההצעה גם לאחר החלטת הממונה"

 

רשות החשמל יכולה להתערב בפיקוח על מחירי הגז בתפקידה כגוף הקובע את תעריף החשמל. במסגרת מו"מ שנערך ב־2011 בין חברת החשמל ללווייתן, הצהירה רשות החשמל שהיא לא תיתן מקום לביצוע "קומבינות" בין ספק בודד ללקוח בודד. החשש של הרשות היה שחברת החשמל תסגור על מחיר מופקע עם תשובה, כאשר מי שישלם אותו יהיו הצרכנים בעדכוני תעריף החשמל. הרשות קבעה אז שהיא לא תכיר בעלויות דלקים חריגות בקביעת תעריף החשמל, כך שאם חברת החשמל רוצה לשלם מחיר מופקע הדבר ייצא רק מכיסה. האיום עבד, והמחיר בעסקה היה נמוך יחסית לדרישות.

 

המסמך מתפרסם בזמן הישורת האחרונה של "עסקת לווייתן", שבמסגרתה עד 27 במרץ אמורה ענקית האנרגיה האוסטרלית וודסייד לרכוש 25% מהמאגר עבור 2.71 מיליארד דולר. סנקציות חדשות או פיקוח מחירים לא היו ידועים לצדדים בעת המו"מ לרכישה, וקידום הנושא או הטלת מגבלות מצד רשות החשמל עלולים לעכב את החתימה.

 

יו"ר ועדת הכלכלה ברוורמן אמר בשיחה עם "כלכליסט" ש"המסמך שהעבירה הרשות מתאר מצב של מונופול שמשתמש בכוחו להעלאות מחיר בניגוד להנחיות הרגולטור. העלות נופלת על הצרכנים, ולכל דולר בודד בהסכם הגז יש משמעות בתעריף החשמל. לכן גם לאחר החלטת הממונה על הגבלים יש מקום לשקול את האפשרות להטיל פיקוח מחירים על גז טבעי. לפתחו של הממונה ומשרד האוצר האחריות למנוע עלויות מיותרות למשק הישראלי".

 

מרשות ההגבלים נמסר כי "ההסכם שמגובש לא אמור לתת מענה לכלל הבעיות במשק הגז. קביעת המחירים אינה בסמכות הממונה ולכן לא פעם נאמר שיש צורת בפתרון מערכתי לסוגיית התחרות במשק".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x