$
דעות

פייסבוק הוא לא שטח הפקר משפטי

בית המשפט שפסק פיצויים מופחתים על עבירת לשון הרע בפייסבוק, לא הביא בחשבון את העוצמה שיש כיום לפרסומים ברשת החברתית

דותן ברוך 08:2314.02.14

הרשתות החברתיות הפכו בזמן האחרון במה ללא מעט תלונות ומענות נגד עסקים, לעתים בצדק ולעתים שלא בצדק. הכוח הצרכני המבורך של הרשת עלול להוביל לשימוש לרעה כמו השמצות לא מבוססות ולשון הרע. לאחרונה התקבל בנושא פסק דין שקבע, בין השאר, כי חומרת פרסומי לשון הרע ברשתות החברתיות נמוכה מזו של פרסומים אחרים, מאחר שלטענת בית המשפט, הגולש טרם אימץ ריסון עצמי ברשת החברתית.

פסק הדין ניתן בתביעה אזרחית לפיצויים בגין לשון הרע שהוגשה על ידי בעלים ומנהל של סופרמרקט בערד. אחת מלקוחותיו טענה במסגרת קבוצה בפייסבוק כי רכשה מוצרים בסופרמרקט והעודף שהוחזר לה היה בסכום נמוך מזה המגיע לה. בית המשפט החליט לא להחמיר במעשיה של הלקוחה, וקבע כי תשלם 10,000 שקל פיצויים בגין לשון הרע לבעלי הסופרמרקט, סכום שהוא מופחת יחסית במקרי לשון הרע.

 

גולשת בפייסבוק. לא להפריד בין המשפט ה"כללי" לזה החל על הרשת גולשת בפייסבוק. לא להפריד בין המשפט ה"כללי" לזה החל על הרשת

 

אלא שניתוח בית המשפט את האופן וההיקף שבו צריכים לחול כללי איסור לשון הרע על רשת האינטרנט, בעייתי מעט.ראשית, מבחינה עקרונית, אין להפריד בין המשפט "הכללי" לבין המשפט החל על הרשת; רשת האינטרנט אינה מקום נטול משפט או מקום שעליו חלים כללי משפט או שיטת משפט אחרים מאשר אלו החלים על מקומות "רגילים" או שמוחלים אותם כללי משפט רק באופן אחר. כל גישה אחרת יוצרת סתירות פנימיות בתוך שיטת המשפט, מתעדפת את רשת האינטרנט באופן שאינו מוצדק, מזיקה לפעילויות מחוץ לרשת האינטרנט ונועדה לכישלון בסופו של דבר.

 

שנית, בניגוד לדבריו של בית המשפט, הרי שבעולם של ימינו, פרסום ברשת האינטרנט בכלל וברשתות חברתיות בפרט, הוא בעל משקל שווה לפרסום בכל מדיום אחר, ופעמים רבות עולה עליו. אכן, לא מעטים סבורים כי דווקא הפרסום ברשתות החברתיות משקף את האמת המזוקקת והנקייה בהיעדר מסננים המופעלים על ידי בעלי אינטרסים המנסים להסוות ו/או להציג באופן שונה את האמת ואת קול ההמון.

 

 

שלישית, ולבסוף, דווקא מן הטעמים האמורים, מוטל על בית המשפט לפעול כדי לקבוע את הנורמה החברתית ולפיה אין להתייחס בשוויון נפש אל פרסומים ברשת האינטרנט כאילו פורסמו במעין "שטח הפקר משפטי", ולקבל את הטענה כי הציבור טרם הפנים את הנורמה המחייבת ריסון ברשת. התעלמות מהאחריות הזו היא שמביאה לאי-כיבוד החוק ביחס לפעילויות ברשת האינטרנט, אשר, בניגוד לנטען, מוצאות את ביטוין בעולמנו ומשפיעות על אנשים בשר ודם.

 

ד"ר דותן ברוך הוא שותף ומנהל מחלקת אינטרנט במשרד ברנע ושות'

בטל שלח
    לכל התגובות
    x