הסגל הזוטר במכללות מתנגד להסדר להפסקת העסקת מרצי הקבלן
טוען כי התוכנית של המל"ג שנועדה להיטיב עם המרצים למעשה רק מרעה את מצבם; הסגל הזוטר בשנקר שוקל להכריז על סכסוך עבודה
ועדי המורים מן החוץ במכללות לא מקבלים את הסדר המועצה להשכלה גבוהה להפסקת העסקת מרצי קבלן, עליה פורסם לראשונה השבוע ב"כלכליסט". לטענתם, לא רק שההסדר לא מגדיל את שכרם, אלא מכיוון שהוא מונע מהם את האפשרות לקבל דמי אבטלה ובו בזמן לא מבטיח להם תעסוקה ארוכת טווח הוא למעשה פוגע בהם. ביום שני ועדת החינוך של הכנסת תדון בהצעה של המועצה.
יעלה רז להב מוועד הסגל הזוטר במכללה האקדמית ת"א-יפו אמרה ל"כלכליסט" כי "הפניות שלנו זכו להתעלמות גורפת ולא נעשתה התייעצות עם המרצים מן החוץ. לא יכול להיות שהמתווה שמציעים הוא מתווה ששליש מהמרצים הוא היחידי שייהנה ממנו, וגם אותו שליש יצטרך להוריד מהשכר השעתי שלו ולמעשה גם לו עדיף להישאר במצב הקיים". ועד זה, יחד עם הוועד המקביל לו בשנקר, התאגדו לאחרונה בכח לעובדים ומנהלים משא ומתן עם ההנהלות של שני המוסדות לשם הכרה כוועד יציג. במקרה של שנקר דווקא נערכה פגישה בין נציגיהם לנציגי המועצה להשכלה גבוהה, אך בוועד הגדירו את הפגישה "מאכזבת" ושוקלים להכריז סכסוך עבודה.

ההסדר שמציע הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה כולל שני שינויים עיקריים בצורת ההעסקה ותנאי העבודה של כ-1,000 מורים מן החוץ במכללות המתוקצבות. מדובר על מורים בעלי ותק של 4 שנים ומעלה ומועסקים מעל 6 שעות הוראה בשבוע. ראשית, המורים לא יפוטרו בתום סמסטר או שני סמסטרים ויגויסו מחדש בשנת הלימודים הבאה אלא ייהנו מרצף תעסוקתי של 6 חודשים או 12 חודשים. במקרה של האחרונים, אם ילמדו גם בשנת הלימודים הבאה אז למעשה לא יפוטרו כלל ויקבלו שכר עבור חודשי הקיץ. מבחינת ועדי הסגל הזוטר, דווקא במה שנראה על פני השטח כהטבה מסתתרת בעייתיות, שכן השכר שלהם לא ישתנה אלא רק יתחלק על פני 12 חודשים במקום 9 או 6 חודשים במקום 4.5 וכך למעשה השכר השעתי יקטן. כמו כן, הם לא יוכלו לקבל דמי אבטלה בלשכת התעסוקה מכיוון והם מוגדרים כעובדים.
השינוי השני הוא בהטבות הסוציאליות שיהיו דומות לאלה שמקבל הסגל הבכיר, כך שמורים מן החוץ יקבלו קרן השתלמות והעלאה של ההפרשות לחסכון פנסיוני מכ־15% מהשכר כיום (עובד ומעביד ביחד) ל־17.5%–20%. עם זאת, לטענת רז להב, גם ההטבות הנוספות הללו לא מפצות על ההפסד הכספי של המהלך.


