הרפורמה במכון התקנים אושרה בוועדת הכלכלה
השינויים העיקריים: שימוע ציבורי לפני החלטה של משרד הכלכלה על העברת תקן ממסלול בדיקה מחמיר למסלול מקל ומתן מעמד מיוחד להערות על החלטות המשרד בכל הנוגע לתקנים חדשים
הפשרה בין ועד עובדי מכון התקנים למשרדי האוצר והכלכלה על רפורמת התקינה אושרה היום (ד') בוועדת הכלכלה. השינויים העיקריים שסוכמו: שימוע ציבורי לפני החלטה של משרד הכלכלה על העברת תקן ממסלול בדיקה מחמיר למסלול מקל, וכן מתן מעמד מיוחד להערות על החלטות משרד הכלכלה בכל הנוגע לתקנים חדשים.

הרפורמה במכון התקנים ובתקינה הישראלית היתה אמורה לעבור כחלק מחוק ההסדרים, אך חברי ועדת הכלכלה בחרו להוציא אותה משם ולהעביר אותה להליך חקיקה נפרד. עיקר הרפורמה הוא הקלות על יבואנים, מתוך תקווה כי הקלות אלה יובילו להגברת תחרות ולירידת מחירים. הרפורמה שמה לה למטרה להעביר מוצרים רבים ממסלולי הבדיקה המחמירים (במסגרתם נבדק כל משלוח) למסלול המקל, שם מסתפקת המדינה בהצהרת יבואן בלבד כי המוצרים שהביא עומדים בתקן.
הביקורת העיקרית לרפורמה היתה מצד ועד עובדי מכון התקנים, שחשש כי הפחתת הבדיקות תוביל לפיטורי עובדים נרחבים במכון. העובדים מצידם קיבלו את נושא השימוע, שימנע למעשה העברה מיידית וגורפת של תקנים מהבדיקות המחמירות למקלות. כמו כן, נושא ההערות לתקנים חדשים פועל גם הוא לטובת האינטרס של הוועד, כאשר המשרד יהיה חייב להתייחס להערות שיוגשו לו על תקנים חדשים.
יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, אמר בדיון כי "בשבועות האחרונים היה רצון טוב של כל הצדדים". הוא הוסיף כי "הגענו להסכמות שהן מאוזנות מצד אחד, שומרות על הרפורמה שאני מקווה שתביא להורדת מחירים ותחרות. אנחנו רוצים יעילות, לא רוצים ביורוקרטיה מוגזמת".
במשרד הכלכלה, כחלק מהמאמצים לייצר לחץ על הוועד על מנת להגיע לפשרה, כבר החלו לפעול בימים האחרונים להעברה של מעל 100 תקנים (מתוך מעל 600 תקנים המחייבים בדיקה) לקטגוריות בדיקה מקלות יותר. זאת, עוד לפני אישור הרפורמה בחוק. מבחינת שר הכלכלה, נפתלי בנט, הרפורמה היא קריטית לטיפול בבעיית יוקר המחיה. בנט אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "אם אני צריך לנחש – היום טרכטנברג חוגג. מס התקינה הוא מס נסתר, הציבור לא רואה אותו אבל הוא מכביד".


