$
בארץ

המיסוי על יצוא גז ייקבע לפי מחיר המכירה ללקוח הסופי

לפי הצעת המחליטים שתוגש לאישור הממשלה, שר האוצר יגיש בתוך 90 יום תזכיר חוק לתיקון חוק מיסי רווחי נפט. בממשלה חוששים כי יזמי הגז ימכרו אותו לגורמים מתווכים - וישלמו מס אפסי

ליאור גוטמן 09:33 20.06.13

 

המיסוי על ייצוא גז יקבע רק ביחס למחיר המכירה ללקוח הסופי - כך עולה מהצעת המחליטים לעניין יצוא הגז שתוגש ביום ראשון לממשלה. נוסח ההחלטה, שהגיעה לידי "כלכליסט", מחדד למעשה את מסגרת גביית המיסים שהמדינה קבעה במסגרת מסקנות ועדת ששינסקי מ-2011, אז לא גובש מתווה מיסוי על ייצוא גז עד תומו.

קידוח לוויתן
קידוח לוויתןצילום: אלעד גרשגורן

 

לפי סעיף 3 בהצעת המחליטים שר האוצר יגיש בתוך 90 יום תזכיר חוק לתיקון "חוק מיסוי רווחי נפט על מנת להבטיח את קבלת מלוא החלק של הציבור במשאב הגז במקרה של ייצוא". השיטה: המיסוי יגזר "ביחס למחירו של הגז הטבעי כפי שהוא נמכר לצורך ייצואו" זאת בניכוי הוצאות שיהיו לחברות כגון הקמת תשתית. עוד נקבע שרף המיסוי "לא יפחת מהמחיר הממוצע המקומי לאותה כמות גז".

 

מדוע נדרש התיקון? בממשלה חוששים ממציאות בה יזמי הגז ימכרו אותו לכמה גורמים מתווכים כך שמרף המיסוי יקבע ביחס ל"מחירי ההעברה". כך לדוגמה, יזם גז ימכור את הגז שלו ללקוח ב' במחיר אפסי ממנו יגזר שיעור המיסוי. לקוח ב' ימכור את הגז ללקוח ג' במחיר השוק ולמעשה ירוויח כסף שלא מחויב במס במלוא היקפו.

 

שותפות תמר יקימו צנרת הולכה עד סוף 2016

 

שינוי נוסף בנוסח הצעת המחליטים שתובא לאישור הממשלה היא הטלת חובת הקמת צנרת הולכה שנייה של גז טבעי ממאגר ים תטיס ועד לחופי ישראל וזאת לא מאוחר מסוף דצמבר 2016. מאגר ים תטיס החל לפעול ב-2004 ובשנה האחרונה הוא החל להתקרב לסוף חייו כמאגר פעיל. שר האנרגיה הקודם עוזי לנדאו העניק את הכיס הגאולוגי לשותפות תמר כדי שאלו יהפכו אותו למתקן אכסון אסטרטגי שיפעל בעיתות חירום, וכפי שנחשף ב"כלכליסט" ממשלה מטילה את חובת הפיתוח של המאגר על שותפות תמר. יצוין שההחלטה להעביר את המאגר ללא מכרז ישר לחיקה של שותפות תמר זכתה לביקורת ציבורית, אולם לנדאו טען אז מה שהתברר לימים כנכון - אין לאף גוף את הידע, המימון או הכלים לפתח את המאגר בלוחות הזמנים שהמדינה דרושה להם, מה גם שלאחר שהמאגר יפותח הוא בכל מקרה יצטרך לרכוש גז מהמונופול הקיים, הוא שותפות תמר. השורה התחתונה - עדיף לתת את המאגר בידי מי שמחזיק בגז ובתשתיות ההולכה הקיימות, והלטיל עליו חובת פיתוח על חשבונות לטובת המשק.

 

מכסת הייצוא תשתנה ב-2018, יתאפשר ייצוא מקפריסין

 

שאר המלצות ועדת צמח אומצו כמעט ללא שינוי במסגרת הצעת המחליטים. מאגרים גדולים (מעל 200 מיליארד מ"ק, כגון לוויתן או תמר) יחוייבו בשמירת 50% לטובת המשק המקומי. מאגרים קטנים יותר דוגמת "כריש" יוכלו לייצא עד 60% מנפחם ואילו מאגרים זעירים כגון "שמשון" יוכלו לייצא 75% מנפחם או אפילו את כל המכסה ובתנאי שהמאגר קטן מנפח של 25 מיליארד מ"ק. כלל המכסה ששוריינה למשק הישראלי גדלה מ-450 ל-540 מיליארד מ"ק, כמות שמספיקה לכ-30 שנה. עוד נקבע שאחת לחמש שנים תבצע המדינה הערכה מחודשת ביחס לרזרבות שבידיה והיא תוכל לשנות את מכסת הייצוא.

 

עוד נקבע בהצעת המחליטים שישנה עדיפות להקמת מתקן ייצוא על שטח ישראל, אולם המדינה יכולה לקדם ייצוא ממדינה אחרת על ידי "הסכם בילטראלי שימקסם את תועלות המשק". לעניין זה יצוין שאתמול (ד') הודיעה דלק אנרגיה שהיא תשתתף בהקמת מתקן ייצוא גז בקפריסין שצפוי לקום עד 2019.

 

באופן תמוה, לא צורפה להחלטה עמדה משפטית. מקורבים למשרדי רה"מ והאוצר אמרו אתמול (ד') שההחלטה אינה דורשת הצבעה במליאת הכנסת וכי דעה זו מקובלת על היועמ"ש.

 

x