$
בארץ

היחס בין המס העקיף למס הישיר גדל ב-25% משנת 2000

מחקר חדש של מכון ון ליר מראה ש־60% מהמסים ששולמו בישראל ב־2012 היו ישירים, בעוד 40% היו עקיפים. העלייה ביחס מוסברת בכך שבתקופות משבר הממשלות נוטות להעלות את שיעורי המסים העקיפים כמקור נוח להתמודדות עם המצב

אמנון אטד 08:1305.06.13

משנת 2000 הגדילו הממשלות השונות בישראל את היחס בין המסים העקיפים לבין המסים הישירים ב־25% לטובת המסים העקיפים. היחס הנוכחי בין המסים העקיפים לבין המסים הישירים, כולל ביטוח לאומי, מס בריאות ומס רווחי הון, מסתכם ב־60% לעומת 40% ומציב את ישראל במקום השלישי בקרב מדינות ה־OECD אחרי מכסיקו וטורקיה - כך עולה ממחקר חדש שערך פרופ' מישל סטרבצ'ינסקי, לשעבר בכיר בחטיבת המחקר של בנק ישראל וכיום ראש התכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר בירושלים.

מהמחקר עולה עוד כי בתקופות של משבר נוטות ממשלות ישראל להעלות את שיעורי המסים העקיפים, ובעיקר את המע"מ, המס על הדלק והמס על הסיגריות, כמקורות נוחים להתמודדות עם משברים, והן עושות זאת בשל המהירות שבה הן נדרשות להגיב בתקופות משבר והודות לקלות שבה ניתן לשנות מסים אלה מבחינה חוקית.

 

נתניהו. קל לשנות את המס נתניהו. קל לשנות את המס צילום: אלכס קולומויסקי

 

תקופות של משבר מוגדרות במחקר כתקופות שבהן מדד תפקוד המדיניות המקרו־כלכלית בתחומי האינפלציה, תקציב הממשלה ושער החליפין נמצא בירידה או שרמתו נמוכה. לדברי סטרבצ'ינסקי, העלאת מסים עקיפים בתקופות של שפל כלכלי היא בניגוד להמלצות של מודלים כלכליים שמנתחים את המדיניות הרצויה על פני מחזור העסקים.

 

מהמחקר עולה כי בתקופות של משבר, ירידה של 1% בתוצר המקומי מלווה בהעלאת מסים עקיפים בשיעור ממוצע של 0.8%. מדד המשווה בין הקלות החוקית לשינוי סוגי המסים השונים מראה כי בעוד שינוי במסים הישירים מחייב הליך חקיקה ארוך בממשלה ובכנסת, לצורך שינוי המסים העקיפים מספיקה חתימתו של שר האוצר על צו בהתייעצות בלבד עם ועדת הכספים של הכנסת.

 

המחקר גם מצביע על כך ששיקולים של התחלקות ההכנסות בין העשירונים השונים באוכלוסייה ושיקולים של יעילות, שיכולים לנתב את חלוקת נטל המס לפי משפחות, תופסים מקום פחות משמעותי בדרך שבה מחליטה הממשלה על שינוי בתמהיל המסים.

 

בסיס הנתונים במחקר של סטרבצ'ינסקי כולל את רוב אפיקי ההכנסות ממס בישראל בתקופה שבין שנת 1960 ו־2012, והוא מכסה כ־87% מכלל תקבולי המסים. במסים הישירים כלולים כאמור מס הכנסה על יחידים (שכירים ועצמאים), מס חברות, דמי ביטוח לאומי ומס על רווחי הון. במסים העקיפים כלולים המע"מ, ובכלל זה מע"מ על מלכ"רים ועל גופים פיננסים, בלו על הדלק, בלו על סיגריות, מס קנייה על מכוניות ומס רכישה על דירות.

 

בסיום המחקר, ממליץ סטרבצ'ינסקי לבדוק את מערכת האיזונים בתהליך קבלת ההחלטות של הממשלה וליישם מדיניות מיסוי שתאפשר גם תגובה מהירה בתקופות של שפל כלכלי מבלי לגרום להטיה שיטתית כתוצאה מהקלות החוקית שבה ניתן לבצע שינויים במערכת המסים.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x