$
סביבה

פרץ: "השוק הירוק מתנהל כמערב פרוע"

המשרד להגנת הסביבה יפרסם מדריך למניעת הטעיית הצרכנים בדבר ידידותיות לסביבה של מוצרים. חברות שיציגו את מוצריהן כ"ירוקים" יצטרכו גם להציג הוכחות

חן פונדק 10:3427.05.13
המשרד להגנת הסביבה יפרסם היום (ב') להערות הציבור טיוטת מדריך למניעת הטעיית הצרכנים בדבר ידידותיות לסביבה של מוצרים. המשמעות: מעכשיו בשביל לשווק את המוצר שלך "כירוק" החברות יצטרכו גם להציג הוכחות, ולא, יהיו נתונות לתביעות אזרחיות.
"השוק הירוק מתנהל כמערב פרוע, ותופעת ההתיירקקות (גרינווש) נפוצה ביותר. יצרנים רבים מבליטים יתרונות סביבתיים חלקיים תוך שמסתירים מהצרכן חסרונות בולטים אחרים, משווקים לציבור מוצרים המתוארים באופן מוקצן או עמום כ"ידידותיים לסביבה מבלי שניתן להוכיח זאת ובפועל מבלבלים את הציבור", כותב השר להגנת הסביבה עמיר פרץ.

 

עמיר פרץ. מבלבלים את הציבור עמיר פרץ. מבלבלים את הציבור צילום: עמית שעל

 

תופעת ההתיירקקות מתארת מצבים של יצירת מצג שווא סביבתי לצרכי תדמית ויחסי ציבור. למה חברות עושות זאת? כי יש קהל גדל של צרכנים שרוצים לדעת שהמוצרים שלהם סביבתיים. סקר שנערך ב-2010 על ידי משרד הכלכלה בנושא תרכנות בת קיימא של משקי בית 70% מהמרואיינים השיבו כי השפעתו של המוצר על הסביבה מהווה שיקול בהחלטת הקניה שלהם ובנוסף 40% אמרו שיהיו מוכנים לשלם יותר עבור מוצר שהשפעתו על הסביבה פחותה. כך לפי בדיקת המשרד להגנת הסביבה רק 94% מוצרי הניקוי היו מוצרים "ירוקים". בהיקף הבניה המשרד להגנת הסביבה מצא כי 60% מהפרויקטים המוגדרים כבנייה ירוקה מוגדרים "כגרינווש".

 

התופעה נעה בין הטעיה בוטה להטעיה קלה, אולם הרבה מהאנשים שמעוניינים במוצרים ירוקים אינם מאמינים כבר לכך שכל מוצר הוא ירוק ונמנעים מקניית מוצרים ירוקים. כמו כן המשרד מדגיש כי המדריך בה לעזור לחברות עצמן שנפגעות, שכן ישנן חברות שמשקיעות עבור התקן הירוק בעוד אחרות מטעות את הציבור ומקבלות את הקרדיט ללא השקעה.

 

הדבר הראשון שהמדריך קובע הוא כי לחברה אסור לקבוע הצהרה גורפת על ערך סביבתי כללי למוצר ללא חובת הוכחה כי היא כזאת. מכייון שאין זה סביר שמשווק או יצרן יוכלו להתחייב על כלל ההשפעות הסביבתיות הישירות והחיצוניות של המוצר על הסביבה, המדריך ממליץ להימנע מהצהרות גורפות. כך "מחברת ירוקה" תהפוך להיות "מחרת מיוצרת מ-X% חומר ממוחזר".

 

כמו כן יהיו מגבלות על אמירות ממוקדות של מוצר כירוק. יצרן המעוניין לטעון כי מוצריו עשויים מחומר ממוחזר, יצטרך לציין על גבי האריזה את שיעור החומר הממוחזר במוצר ולעמוד בדרישות סף של שיעור מינימאלי של חומר ממוחזר במוצר, המשתנות בהתאם לסוג החומר. על מוצר שנטען כי הוא מתכלה או מתפרק ביולוגית יש לציין איזה מכון תקנים אישר עובדה זאת או להציג בדיקות מעבדה על האריזה, באתר אינטרנט או במוקד השירות של החברה. גם מוצר שיטען כי הוא "ידידותי לסביבה" יצטרך לספק הוכחות לכך.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x