$
בארץ

ניתוח כלכליסט

ארבע המשוכות של לפיד בדרך לאישור הרפורמה בתעסוקה

משרד האוצר מתכנן להחיות את תוכנית ויסקונסין לצמצום האבטלה, שבוטלה בעבר בשל ביקורת חריפה. "כלכליסט" ממפה את כל המכשולים בדרך לאישור התוכנית בכנסת, את טיעוני הנגד הצפויים ואת הפתרונות האפשריים

מיקי פלד 08:4229.04.13

מהמורות רבות תצטרך לעבור תוכנית ויסקונסין במתכונתה החדשה עד שתעבור את האישור הסופי של הכנסת. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"כלכליסט", פקידי האוצר עושים מאמצים גדולים להחיותה מחדש, אך כבר עתה ברור להם שכדי שיצליחו במשימה, הם צריכים לעבור כמה תחנות, ולערוך כמה שינויים בתצורתה הקודמת של התוכנית, שכן בסיבוב האחרון שלה היא העלתה ביקורת ציבורית קשה, שגם הביאה לביטולה.

אם יסכים לפיד להחיות את התוכנית, הוא יידרש להחליט אם לכלול אותה בחוק ההסדרים או בהצעת חוק נפרדת. זאת לאחר שהיא הוצאה לבקשתו מטיוטת חוק ההסדרים הראשונה שפורסמה אתמול כדי שהוא יוכל ללמוד את הנושא.

 

התוכנית החלה ב־2005 כתוכנית ניסיונית בארבעה מוקדים ברחבי הארץ - ירושלים, אשקלון, נצרת־נצרת עילית וחדרה־נתניה. כ־46,600 מקבלי הבטחת הכנסה השתתפו בתוכנית, שנמשכה עד מאי 2010, לאחר שוועדת העבודה של הכנסת סירבה להאריך את הזיכיון של החברות שהפעילו אותה. זאת למרות לחץ כבד מצד נתניהו, משרד האוצר ומשרד התמ"ת, שסברו כי רק תוכנית כזו - שנותנת לחברות פרטיות את האחריות והסמכות להכשיר ולמצוא עבודה למקבלי הבטחת הכנסה - יכולה להחזיר מובטלים "כרוניים" למעגל העבודה.

 

חברות ההשמה היו צריכות לספק שירותי הכשרה מקצועית, אוריינות מחשב וחיפוש עבודה, לתת תמיכה למובטלים ולמצוא להם מקומות עבודה. בתמורה הן קיבלו מהמדינה תשלום על כל מובטל שמצא עבודה, כך שסכום קצבת הבטחת ההכנסה שנחסך מהמדינה עבר לידיהן.

 

"כלכליסט" ממפה את התחנות שאותן תצטרך לעבור תוכנית ויסקונסין החדשה, מסמן את הקשיים הצפויים בכל תחנה ומעריך את הפתרונות האפשריים לבעיות.

 

תוכנית ויסקונסין  - תוכנית המבוססת על מודל אמריקאי שמשרד האוצר קידם, ופעלה בשנים 2005–2010. לפי התוכנית, מקבלי הבטחת הכנסה יופנו לחברות פרטיות לשם הכשרה מקצועית ומציאת עבודה. החברה מקבלת תשלום מהמדינה לפי כמות הקצבאות שהיא חוסכת לה

 

תחנה 1 - משרד האוצר

 

זה החלק הקל. שר האוצר יאיר לפיד כבר הצהיר כמה פעמים ומעל כמה במות כי הוא חותר להגדיל את מספר העובדים במשק על חשבון מספר מקבלי הקצבאות. יכול להיות שלמשרד האוצר יהיו תיקונים קלים להצעה, אך לא יותר מכך. בין השאר כי לפיד יודע שהתוכנית היא למעשה יבוא מארה"ב של נתניהו, מהתקופה שבה כיהן כשר האוצר.

 

יאיר לפיד יאיר לפיד צילום: עטא עוויסאת

 

גם האנשים הקרובים ללפיד ולנתניהו - מנכ"לית משרד האוצר יעל אנדורן וראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוג'ין קנדל - הם תומכים נלהבים של תוכנית ויסקונסין, והיו מעורבים בה באופן אישי. מהסיבה הזו לא רואים פקידי האוצר בעיה של ממש בקידום התוכנית בשלב הראשון שלה, אך סביר להניח כי לכשיציגו אותה ללפיד, היא כבר תכלול את השינויים שייגזרו מהצפי להתנגדות.

 

הבעיה: בשל התנגדויות העבר, לפיד ונתניהו ירצו לראות גרסה חדשה של התוכנית, שניתן יהיה להעביר בכנסת.

 

פתרון אפשרי: באוצר ימפו את ההתנגדויות הצפויות עד לאישור התוכנית ויגזרו מהן את מתכונתה החדשה.

 

תחנה 2 - עובדי שירות התעסוקה

 

משרד הכלכלה הוא האחראי על שוק התעסוקה והיה הגורם שהפעיל את תוכנית ויסקונסין במתכונתה הקודמת. שר הכלכלה נפתלי בנט לא צפוי להסתייג מהתוכנית. ראשית כי עמדותיו הכלכליות דומות מאוד לאלו של נתניהו, ושנית, כי הבכירים במשרד שלו כבר התבטאו בעבר בעדה.

 

בועז הירש מנכ"ל שירות התעסוקה בועז הירש מנכ"ל שירות התעסוקה צילום: עמית שעל

 

ההתנגדות צפויה להגיע משירות התעסוקה הכפוף למשרד מחשש לפגיעה בכוחו ובתקציבו. מי שעשוי להוביל את המערכה הוא יו"ר ועד העובדים של השירות עופר לוי, שאמר ל"כלכליסט" כי "כל צעד חד־צדדי שיפגע בשירות התעסוקה ייענה בארסנל כלים שיש לנו כדי למנוע את הפעלת התוכנית".

 

לוי צפוי לדרוש הסכם עם ההסתדרות שיבטיח שלא תהיה פגיעה בעובדי השירות או בכוחו. אפשרות אחת היא לשנות את התוכנית, כך שרק מובטלים "כרוניים" יופנו אליה.

 

הבעיה: שירות התעסוקה יחשוש מפגיעה בסמכויותיו ובתקציבו, והוועד שלו יאיים בעיצומים.

 

פתרון אפשרי: הסכם עם ההסתדרות שיבטיח כי שירות התעסוקה לא ייפגע.

 

תחנה 3 - ועדת העבודה של הכנסת

 

זו תהיה התחנה הקשה ביותר עבור האוצר. בראש הוועדה עומד ח"כ חיים כץ (ליכוד), שהוא גם האיש שהביא לביטול התוכנית לפני שלוש שנים. ההתנגדות שלו בעבר היתה בשני מישורים: הראשון הוא שעקרונית לדעתו צריך להעצים את שירות התעסוקה ולא לגרוע ממנו סמכויות, והשני הוא שיש בעייתיות בעצם מתן הסמכות לשלול קצבאות לחברות פרטיות המונעות משיקולי רווח.

 

ח"כ חיים כץ ח"כ חיים כץ צילום: נועם מושקוביץ'

 

האוצר צפוי לפתור את ההתנגדות הזו על ידי הסמכת עמותות לתפעול מרכזי התוכנית. כדי לצמצם את המוטיבציה לשלילת קצבאות, ייתכן שתילקח מהמפעילות הסמכות לשלול קצבאות, שתינתן רק לעובד מדינה. אפשרות נוספת היא שהמשתתפים בתוכנית יישלחו רק בהסכמתם ולא בכפייה, כפי שהיה בסוף ימיה של התוכנית עם מובטלים בני 45 ומעלה.

 

הבעיה: ראש הוועדה מתנגד לשימוש בחברות פרטיות ולאפשרות של פגיעה שרירותית בקצבאות.

 

פתרון אפשרי: הסמכת עמותות להפעלת מרכזי השמה ומתן סמכות רק לעובד מדינה לשלול קצבאות.

 

תחנה 4 - הארגונים החברתיים

 

חברי ועדת העבודה של הכנסת רגישים מאוד לביקורת מצד ארגונים חברתיים וירצו לדעת שהם תומכים במהלך, לפחות בחלקו. ההתנגדות העיקרית שלהם לתוכנית נוגעת לעצם הפרטת שירות התעסוקה ומתן כוח לחברות פרטיות לשלול קצבאות הבטחת הכנסה.

 

כפתרון לכך, האוצר יוכל להציע לשנות את אופן התשלום למפעילות, כך שהכנסותיהן לא יהיו תלויות בכמות הקצבאות שנחסכו למדינה, אלא בפרמטרים כמו איכות העבודה שמצאו, ההשקעה בהכשרה מקצועית ועוד. אפשרות נוספת היא להקל על המשתתפים בתוכנית ולהמשיך לתת להם קצבאות בחודשים הראשונים לעבודתם.

 

רן מלמד, סמנכ"ל ארגון ידיד, שדווקא שיתף פעולה עם התוכנית בעבר, אמר כי גם אם יינתנו הקלות, המעבר מרווחה לעבודה צריך להיות באחריות "שירות התעסוקה ולא אף אחד אחר".

 

הבעיה: מדובר בלאו עקרוני לכל ניסיון להעביר סמכויות רגישות כמו קצבאות ועבודה, מהמדינה לגורם חיצוני.

 

פתרון אפשרי: ניתוק הקשר בין הכנסות הגופים המתפעלים לשלילת הקצבאות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x