$
בארץ

משרד המשפטים מעכב פרסום דו"ח חמור על מינוי יו"ר הרכבת

בדו"ח נמצאו כשלים חמורים במינויו של דורון וייס והדחתו של יו"ר רכבת ישראל הקודם אורי יוגב, והחשש הוא שפרסום הדו"ח יהפוך לכלי ניגוח בין בכירים בליכוד במסגרת הקרב על התיקים בממשלה. במשרד המשפטים סירבו להגיב

ליאור גוטמן 06:51 20.02.13

 

משרד המשפטים מעכב פרסום דו"ח חמור שמצביע על כשלים לכאורה בהליך מינויו של דורון וייס לתפקיד יו"ר רכבת ישראל. כך נודע ל"כלכליסט".  

 

הדו"ח גובש בשבועות האחרונים על ידי עו"ד אבי ליכט, המשנה הכלכלי־פיסקאלי ליועץ המשפטי לממשלה, זאת לאחר שבדק ביסודיות את הליך הדחתו של היו"ר הקודם אורי יוגב ואת מינויו של וייס ליו"ר פעיל של רכבת ישראל תחתיו, שנעשה באוגוסט האחרון.

 

שר התחבורה ישראל כץ
שר התחבורה ישראל כץצילום: חיים צח

 

הבדיקה ארכה חודשים ארוכים, והיא כללה גביית עדויות של חברי דירקטוריון וקבלת חוות דעת חד־משמעית מרשות החברות הממשלתיות, שקובעת כי הליך הדחתו של יוגב ומינויו של וייס נגועים בבעיות קשות בתחום הממשל התאגידי.

בחודש יולי האחרון הפתיע שר התחבורה ישראל כץ בפרסום פומבי שבו הוא צוטט כאילו הוא ממנה את דורון וייס ליו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, זאת לאחר שאורי יוגב שימש כיו"ר בפועל במשך כשנה וחצי. בתחילת אוגוסט זימנו חברי דירקטוריון רכבת ישראל ישיבה מיוחדת, שבה ניסו למנות את וייס תחת יוגב, אולם כפי שנחשף ב"כלכליסט", הזימון לישיבה נומק על ידיהם ב"רצון השר במינוי יו"ר קבוע". אחד החתומים על הבקשה לכנס את דירקטוריון הרכבת אז היה לא אחר מאשר היו"ר המיועד וייס.

 

אם לא די בכך, היועץ המשפטי של רכבת ישראל ירון זפט גילה שחלק מחברי הדירקטוריון קיבלו לכאורה מסרים מלשכת שר התחבורה כיצד להצביע, מה שהוביל לכך שבמהלך ישיבת הדירקטוריון הודח יוגב לטובת מינוי של כץ בהליך בזק שארך כמה שעות בלבד.

 

ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי פרטי הדו"ח הועברו זה מכבר לבכירים במשרדי התחבורה והאוצר, אולם באופן מפתיע במשרד המשפטים מחכים עם מועד פרסום הדו"ח עד לסיום מועד הרכבת הממשלה החדשה.

 

הסיבה לעיכוב בפרסום הדו"ח נעוצה בשלושה שיקולים שונים: הראשון והחשוב מכולם הוא שבדו"ח נמתחת ביקורת קשה על חברי דירקטוריון הרכבת על התנהלותם והליך הדחתו של יוגב באוגוסט האחרון; כמו כן, מאחר שחלק מחברי הדירקטוריון הם מינוי של שר התחבורה כץ, החשש הגדול הוא שפרסום הדו"ח יהפוך לכלי ניגוח בין בכירי הליכוד רגע לפני הקמת ממשלה חדשה, ובעיקר בין שר התחבורה שאישר את המינוי ושר האוצר יובל שטייניץ, שלמד על המינוי של וייס דרך התקשורת, והתנגד לו.

 

שיקול נוסף לעיכוב הוא שבפועל לא נגרם נזק לרכבת, כיוון ששר האוצר סירב לחתום על כתב המינוי הסופי. כתוצאה מכך הפך וייס ליו"ר זמני, כאשר יוגב ממשיך לכהן כדירקטור בחברה. יוגב אמור לפרוש מכהונתו בעוד כשלושה חודשים, לאחר שהשלים שלוש שנות כהונה, והוא חבר בצוות שהקים ראש הממשלה נתניהו, כאחראי על שינויים מבניים במשק לרבות ברכבת ישראל.

 

שיקול שלישי לעיכוב בפרסום הדו"ח היא שליכט לא מצא אחריות פלילית במעשי חברי הדירקטוריון, ומאחר שרכבת ישראל ממילא מחכה לאישור תקציב המדינה - שממנו תיגזר תוכניות הפיתוח שלה עד 2021, בהיקף של 16 מיליארד שקל - אין בהילות לפרסם דו"ח שעלול לעכב את פעולת החברה הממשלתית.

 

שלושת השיקולים האלו מביאים לכך שמשרד המשפטים נוטה לעכב את פרסום הדו"ח רק לקראת סוף מרץ הקרוב ולאחר שהוקמה ממשלה חדשה.

 

במשרד המשפטים סירבו להגיב.

x