• תפריט
בארץ

"כלכליסט" חוגג 5: מותר להיות אופטימיים

על "כלכליסט" ביום חגו ועל הסיכוי של עיתונות מקצועית ומעמיקה לפרוח בעולם של ציוצים חפוזים

יואל אסתרון וגלית חמי 06:5718.02.13

הידיעה על חשבון הגלידה המנופח של ראש הממשלה פורסמה באתר "כלכליסט" ביום חמישי בערב והגיעה בתוך פחות מיממה לעיניהם של כמה מיליוני ישראלים. זה כוחה של הרשת. זה טבעה של התקשורת ב־2013. כולנו "משתפים". אפשר להניח שישראלים רבים לא יודעים שהידיעה הזו פורסמה לראשונה ב"כלכליסט". מישהו ארז מחדש, מישהו צייץ, מישהו העלה ממים מצחיקים. אנחנו לא כועסים על אלה ששכחו לציין את המקור. ככה זה. העולם מלא אגרגטורים. גם גוגל כידוע מתפרנס מתכנים שהוא רק אוסף, אז מה נלין על בלוגר אלמוני שתהה מהו סורבה וניל או טעם פיסטוק.

 

הגלידה היא רק אנקדוטה משעשעת או מרגיזה, לפי טעמכם. אולי איזוטריה שחושפת משהו עמוק יותר על ראש הממשלה ואולי לא. לפעמים סיגר הוא רק גלידה. היו לנו סקופים גדולים יותר וכתבות חשובות יותר. בשנה האחרונה העמקנו את הטיפול שלנו בנושאים מורכבים, מסובכים, מייגעים. מהכרעות לאומיות במשרד האוצר, בבנק ישראל ואצל הרגולטורים ועד האותיות הקטנות בהסדרי החוב הגדולים. האתגר הוא כמובן לפצח את הנושאים האלה ולהנגיש אותם לקוראים. להפוך אותם לסקסיים גם למי שלא עשה דוקטורט במאקרו־כלכלה או בראיית חשבון. כשהמחאה נעלמה מכיכרות הערים אנחנו לא העלמנו את המצוקות של מעמד הביניים מהעמודים שלנו. הפכנו את זכות הצעקה לשאלות ליבה.

 

שאלנו "איפה הכסף" עוד לפני שזו הפכה לסיסמת בחירות אפקטיבית. ניסינו להבין ולהסביר איך זוכות קבוצות לחץ לנתחים שמנים מהתקציב הלאומי באדיבות סעיפים מפוקפקים ב"חוק ההסדרים". נברנו במספרים ומצאנו שהמתנחלים אכן מקבלים יותר מכל היתר. למה מצמקים את השירותים הציבוריים, ובמיוחד את שירותי הבריאות והחינוך. מי אחראי לבועת הנדל"ן שמרחיקה את הסיכוי של צעירים לרכוש לעצמם דירות במחיר סביר. למה "שיעור ההשתתפות בכוח העבודה" של החרדים הוא חיוני לעתידנו, מדוע צירופים מסתוריים כמו "רווחים כלואים" משפיעים בסופו של דבר על הנטו שלנו, כמה עמלות וכמה דמי ניהול אנחנו משלמים בלי־דעת וכיצד הרגולציה של הפנסיה משפיעה על הסיכוי להזדקן בכבוד.

 

כששואלים אותנו אם יש עתיד לעיתונים כמו "כלכליסט" זו ככל הנראה התשובה. כל אחד יכול לשרשר את הסיפור על הגלידה, אבל מישהו צריך לגלות, לאסוף ולבדוק כראוי מידע חדש ולא רק לארוז אותו ולגלגל הלאה. כל אחד יכול לברבר את עצמו לדעת על השוויון בנטל, למשל, אבל רק מערכת עיתונאית מקצועית ומנוסה יכולה להקצות את המשאבים והאנרגיות לפיצוח הנושאים המורכבים של חיינו – לחשוף את הידיעות הבלעדיות, לבדוק מה קורה מאחורי הקלעים, לפרסם נתונים חסויים, להאיר את מנגנוני הכוח הסמויים מעין הציבור. לספר את האמת.

 

עיתונים בכל רחבי העולם סובלים מירידה בהכנסות. גם בישראל. מי שמבין את חשיבותה של העיתונות – לדמוקרטיה ולרווחת החיים – לא יכול להשאיר את גורלה לגחמותיהם של בעלי אינטרסים עם כיסים עמוקים. הטענה שעיתונות אמיתית, לא מעוותת ולא מוטה, חיונית לקיומה של הדמוקרטיה איננה רעיון מופשט. יש לה משמעות רחבה ועמוקה על החיים, על הביטחון, על הכלכלה, על הבריאות, על החינוך. על היומיום. ועל המחר. לכן, העיתונות חייבת לזכות באמון הציבור. וגם בכספו. אנחנו נעשה כמיטב יכולתנו, אבל המפתח בידיכם - אתם תכריעו אם יהיו כאן עיתונים או סמרטוטים.

 

מותר לנו להיות אופטימיים במלאות חמש שנים ל"כלכליסט" – בתוך שנים מעטות, נגד כל הסיכויים, הפכנו לעיתון הכלכלי הגדול בישראל. כנראה שעשינו משהו נכון. תודה לכל הכלכליסטים. תודה לכל קוראינו.

 

  צילום: אוראל כהן

 

על הגג של "כלכליסט" (לפי אלף־בית): אסף אביר, עורך • אולגה אוחיון, מעצבת • דרור אייזן, ייצור ובקרת איכות • עידו אלעזר, עורך • שאול אמסטרדמסקי, כתב • יואל אסתרון, מו"ל • זהבית ארצי, אנליסטית מדיה • נעה באסל, מעצבת • ליאור באקאלו, עורך • טל בדרק, מעבד תמונה • עמית בורנובסקי, מנהלת משאבי אנוש • דיאנה בחור־ניר, כתבת • רחלי בינדמן, כתבת • עדי בכר, מגיהה • תמי בכר, מנהלת IT • איל בן, עורך • אור בן ברק, עורך • גיא בן סימון, עורך • דדי בן־עזרא, מנהל לקוחות אינטרנט • רוני בניסתי, מעבד תמונה • מיכאל בסין, מנהל כספים • יפעת בר, מעצבת • מאיר בר־און, עורך • שני ברוסילובסקי, אינפוגרפיקה • הילה ברמי, מידע ובקרה • עמי ברנד, עורך • מירן ברקו, אנליסטית מדיה • מעין גבאי, מפיקה • ליאור גוטמן, כתב • נעם גופר, מגיה • רון גורדון, עורך • אסף גילעם, כתב • חגי גלבוע, עורך • דיקלה גלזר, מנהלת לקוחות עיתון • אסף גלעד, כתב • כפיר גנון, מנהל מחלקת מודעות • נעה גרטי, עורכת • דיאה גרש, סמנכ"לית שיווק • רוז דבש, מחלקת מנויים • שלומי דונר, פיתוח תוכן • יובל דיין, מנהלת פרויקטים • מורן דלל, מזכירת מנכ"ל • אבן חן דמתי, מעצבת • נורית דנגוט גפן, עורכת • אוריאל דסקל, כתב ועורך • אבנר הברפלד, מעצב ראשי • אלעד הוד, מחלקת מודעות • שניר הנדלר, כתב • יעל וינר, עורכת 2013 • יונתן וקסמן, קריקטוריסט • עומר ורמוט, מעבד תמונה • אמיר זיו, סגן העורכת • יעל זייד, אינפוגרפיקה • גולן חזני, כתב • גלית חמי, עורכת ראשית • ירון חן, סמנכ"ל דיגיטל • תמר טוניק, עורכת עולם • איגור טפיקין, מעצב • ליאורה יוקלה, מעצבת • מירב יצחקי, סמנכ"לית פיתוח עסקי • אורן כהן, עורך • מיכל כהן, מנהלת לקוחות עיתון • רעות מרים כהן, עורכת • יהונתן לבל, עורך • דותן לוי, כתב • גל ליבנה, סמנכ"ל מכירות • ליעד ליבנה, עורך • ארי ליבסקר, כתב • שי ליברובסקי, מעצב • דנה מאור, מפיקה • ליאור מורג, עורך • רות מייזלס, עורכת • הדס מירון, אינפוגרפיקה • דודו מצוינים, עורך • אבירם נחום, מנהל לקוחות עיתון • ליהי נצר, מנהלת תקשורת שיווקית • ניצן סדן, עורך • מאור סויסה, כלכליסט TV • נעמה סיקולר, עורכת החדשות • שי סלינס, עורך • ליטל סמט, מתרגמת • אלון סתר, מנהל פיתוח עסקי • מוריה עומר, עורכת • חגית ענתבי, מעצבת • חן פונדק, כתבת • מיקי פלד, כתב • מיכל פלד־פליישר, עורכת • כרמית פלר, עורכת • טל פמסון, עורך • אורי פסובסקי, כתב • תמר פקטור, מעצבת • גולן פרידנפלד, סגן העורכת • לידור פרץ, מחלקת מודעות • קרן צוריאל־הררי, כתבת • דור צח, עורך • ניר צליק, כתב • אורלי קוחנסקי, מפיקה • רועי קורן, מעצב • עמיר קורץ, עורך • אדוה קיזלשטיין, עורכת • גיל קליאן, כתב • פטר קלנר, עורך • הדר קנה, כתבת • דרור ניר קסטל, מגיה • גבי קסלר, עורך האתר • לירון ראובן, מעצבת • אורי רוזביץ, מעצב • רוני רוזנפלד, רכזת כתבים • ארז רומס, עורך • ג'סיקה רוקיטר, מתרגמת • עידו רז, מעצב • יניב רחימי, כתב • טל רחמים, מנהלת פרויקטים • חגי רייך, תמיכה טכנית • אלון רייס, עורך האייפד • אסנת שווגר, מנהלת לשכה • סופי שולמן, סגנית עורך האתר • סטיב שומכר, מנכ"ל • תומר שומכר, מעצב • נדר שטורמן, מעצב • ליאת שטיין־קוטלר, מגיהה • אורן שירי, מעבד תמונה • איתי שמושקוביץ, עורך • אלי שמעוני, עורך השוק • נטע שמעוני, מעצבת • שירלי ששון־עזר, כתבת • אלעד תבור, מעצב

בטל שלח
    לכל התגובות