$
בארץ

מנכ"ל חברת החשמל: "אנחנו במו"מ לספק גז נוזלי לחברה לישראל"

אלי גליקמן: "אנחנו מתכוונים להביא אוניית גז נוספת על פני זו שנמצאת כבר היום מול החוף". העברת הגז הנוזלי אמורה להקל על הפעלת תחנת הכוח הפרטית במישור רתם שבנגב

ליאור גוטמן 11:1824.01.13

"בימים אלו אנחנו מנהלים מו"מ מול החברה לישראל לספק לה גז נוזלי. מדובר באספקה לחברות בזן ו-OPC. העברת הגז עבורן תלויה בהשלמות חיבורי הגז ובכמויות שנקבל בפועל. אנחנו מנהלים מו"מ כדי להביא אוניית גז נוספת על פני זאת שנמצאת כבר היום מול חופי ישראל" - כך אמר הבוקר (ה') מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן. הדברים נאמרו במסגרת חיבור מערכת הולכת הגז הנוזלי לישראל.

העברת הגז הנוזלי לידי החברה לישראל, שנחשפה ב"כלכליסט" אמורה להקל על הפעלת תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל שהוקמה במישור רתם שבנגב ועתידה לפעול בתוך חודשים ולספק 440 מכה וואט, כ-3.7% משיא הביקוש שנרשם בקיץ האחרון.

 

אלי גליקמן מנכ"ל חברת חשמל אלי גליקמן מנכ"ל חברת חשמל צילום: עמית שעל

 

הקמת המערכת יצאה לדרכה לאחר שמערכת הולכת הגז המצרי החלה לקרטע בפברואר 2011. עד אז נהנתה חברת החשמל משני ספקי גז - ישראלי ומצרי - אולם לאחר מאסרו של מובארק נעלם גם הגז המצרי עד לביטול רשמי של החוזה בין הצדדים באפריל האחרון בשל טענה לכאורה של אי עמידה בתשלומים. התוצאה: חברת החשמל נותרה עם ספק בודד נוכחי (ים תטיס) ועם ספק בודד עתידי (מאגר תמר) שכבר הוכרז כמונופול. בשל החשש מקריסת צנרת ההולכה הבודדת הנחה שר האנרגיה לנדאו להקים צנרת הולכה ליצירת ספק חדש "יש מאין". לצערם של לקוחות חברת החשמל היווצרותו של ערוץ אספקה חדש אינו מייצר תחרות שתוביל לירידת מחירים ולו בשל העובדה שמחיר יחידת אנרגיה של גז נוזלי (כ-18 דולר) יקר פי 3 ויותר ממחיר יחידת גז טבעי (כ-5 דולר).

 

"נכנסתי לתפקידי לפני 20 חודשים ואחד הדברים הראשונים שעלו הוא היעדר גז במערכת בשל היעלמו של הגז המצרי. כזכור לכם, חברת EMG אינה מספקת גז כבר יותר משנה. מאגר הגז הישראלי (MARY B - ל"ג) של ים תטיס התדלדל באופן משמעותי מספטמבר 2011 ועד היום והגז שמגיע אלינו הוא בהיקף של 40% בלבד מהיקף החוזה המקורי שנחתם בין חברת החשמל לספקים. כידוע לכם חברת החשמל נדרשת לרכש כמויות גבוהות של דלקים חלופיים, יקרים ומזהמים כגון מזוט או סולר. מעבר להיבט הסביבתי יש לרכישות הללו משמעות תקציבית שכולם מרגישים אותה היטב (בעליית תעריף החשמל - ל"ג)", אמר גליקמן. לדבריו, משבר האנרגיה ביפן הביא לעלייה בביקוש לגז נוזלי, "וכיום יש רק כ-16 אוניות בעולם בעלות יכולת המרת גז נוזלי לגז טבעי. למזלה של חברת החשמל, מומחיות אנשי הרכש של חברת החשמל אפשרה לנו להביא לכאם אונייה שתשפיע על משק האנרגיה"

 

חדרה עכשיו, תל אביב בתכנון

 

מערכת הולכת הגז הנוזלי הוקמה על ידי חברת נתיבי גז בפרק זמן של 20 חודשים. המערכת מורכבת מאונייה יעודית של חברת אקססלרייט האמריקאית שנושאת מטען גז נוזלי שנרכש על פי הפרסומים מידי בריטיש פטרוליום. האונייה מתחברת למצוף ימי שהוקם כ-10 ק"מ מערבית לחופי חדרה על ידי חברת מיקרופרי האיטלקית, כאשר על האונייה מתבצע הליך המרה של מצב צבירת הגז מנוזל לגז טבעי ומשם הוא מגיע ל-8 אתרי ייצור של חברת החשמל. האונייה הנוכחית נושאת מטען של 135 אלף מ"ק גז נוזלי, היקף ששוה ערך ל-10 ימי צריכת סולר בתחנות הכוח של חברת החשמל. חברת החשמל אמורה לקבל מטען חדש כל שבועיים בהיקף כספי של עד מיליארד דולר. על פי התוכניות המקוריות של משרד האנרגיה, הכוונה הייתה להקים שני מצופי גז - אחד בחדרה ואחד שיחובר לתחנת הכוח רידינג בתל אביב - אולם בשל חוסר הודאות של הפעלת מערכת מסוג זה הקמת המצוף מול חופי תל אביב נדחתה.

 

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל אמר ש"זאת פעם ראשונה בהיסטוריה שמגיע גז נוזלי לישראל וזאת תעודת ביטוח של משק האנרגיה בישראל. בלעדיה היינו מתכוונים לתקן את בעיית יתירות המערכת. רק כך נוכל להביא לעצמאות אנרגטית של מדינת ישראל". מנכ"ל נתג"ז שמואל תורג'מן ציין שישראל היא המדינה הרביעית בעולם שהקימה מערכת הולכת גז נוזלי במצוף וצנרת מיוחדת ישר ליחידות הייצור של חברת החשמל.

 

לנדאו: "נכפיל את תפוקת מצוף הגז"

 

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו אמר שפרויקט המצוף שיכול לספק בין 1.5 ל-2 מיליארד מ"ק גז טבעי, הם עד 40% מהביקוש הארצי. "בכוונתנו לשקול את אפשרות הכפלת תפוקתו על מנת להגביר את הביטחון האנרגטי של המדינה. יעד מרכזי וחשוב שעוד נמצא לפנינו הוא אישור מסקנות ועדת צמח, את זה נצטרך לעשות בהקדם האפשרי, מיד לאחר כינונה של הממשלה החדשה. אישורן חיוני לפיתוח משק הגז, לחיפושי הגז והפקתו. עיכוב האישור יעכב את פיתוח משק הגז הטבעי של ישראל."

 

לנדאו הזכיר שתחזית הצמיחה של המשק עודכנה כלפי מעלה באחוז בזכות הפקת הגז.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x