$
בארץ

אושר בממשלה: עד 2025 הדלק העיקרי לתחבורה בישראל יתבסס על גז טבעי

הממשלה אישרה את ההצעה להפחית את התלות בנפט. בעקבות האישור תופחת מכסת יצוא הגז הטבעי מישראל

ליאור גוטמן 14:2613.01.13

ממשלת ישראל אישרה היום (א') את הצעת המחליטים שהוגשה לפניה על ידי משרד רה"מ להפחתת התלות הישראלית בנפט בתחבורה.

ההצעה, שהוגשה לאחר אישורי משרדי האנרגיה והמים והאוצר, תפעל להחדרת הגז הטבעי שהתגלה מול חופי ישראל כדלק תחליפי לתזקיקי נפט כמו סולר או בנזין, מהלך שישפר משמעותית את זיהום האוויר שמקורו בתנועת כלי רכב, ויתרום להוזלת הדלקים.

 

מאגר הגז לווייתן מאגר הגז לווייתן

 

באופן אירוני, ההחלטה סותרת בשני סעיפים עיקריים את מסקנות ועדת צמח שהוגשו לרה"מ בנימין נתניהו לפני כחצי שנה, שעסקו גם כן ביצוא הגז מישראל. הסתירה הראשונה נוגעת לשאלה לכמה גז טבעי יזדקק משק התחבורה בישראל עד שנת 2040. לתפיסת ועדת צמח, שם היו חברים גם משרדי רה"מ והאוצר, אין כרגע שום רכב שמונע בכוח גז טבעי בישראל,

ובניית מערכת הולכה פנים ארצית לתחנות הדלק עשויה להימשך זמן רב. התוצאה - ועדת צמח הקציבה 40 מיליארד מ"ק עבור גז טבעי לצרכי תחבורה עד לשנת 2040. לעומתה, הצעת המחליטים שאושרה הבוקר קובעת שמשנת 2025 ואילך תצרוך המדינה 5 מיליארד מ"ק לשנה בתחומי התחבורה, כך שעד 2040 מדובר בלפחות 75 מיליארד מ"ק. אם מוסיפים את התקופה שעד 2025 מגלים שהממשלה אישרה היום "מכסה" של כ-100 מיליארד מ"ק גז טבעי לתחבורה, 60 מ"ק יותר ממה שאישרה ועדת צמח. התוצאה: מאחר שמאגרי הגז היחידים שעומדים לרשות ישראל הם תמר ולווייתן על לוויניו, מכסת יצוא הגז קטנה הבוקר רשמית ב-60 מיליארד מ"ק, שהם כ-13% מהמכסה המותרת ליצוא עליה על פי ועדת צמח.

 

הסתירה השנייה נוגעת להקמת מתקנים להפקת דלק סינטטי (GTL). בעוד שוועדת צמח בדקה כמה תרחישים וקבעה ש"אין כיום שום יתרון יחסי בהקמה של מפעל GTL בישראל", הממשלה אישה הבוקר לקדם את הנושא, והטילה על השרים השונים לבחון הקמת מתקנים אלו בישראל לאחר שייקבעהאם ישנה היתכנות כלכלית בתחום.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x