$
רכב

לקראת עדכון מחירי הרכב: רשות המסים תקיים בשבוע הבא שימוע ליבואנים

בין השאר יידונו עדכון נוסחת המיסוי הירוק על כלי רכב חדשים וכוונת האוצר להכפיל את מספר מערכות הבטיחות שזוכות להטבות מס מהמדינה

ליאור גוטמן 19:0105.09.12

רשות המסים צפויה לקיים ביום ראשון הקרוב מפגש לכל יבואני הרכב בעניין שלושת הרפורמות שעתידות להיכנס לתוקפן בתחילת שנה הבאה.

 

 

בפגישה אמורים להשתתף נציגי איגוד יבואני הרכב ובכירים ממשרד התחבורה. על הפרק שלושה נושאים עיקריים - הראשון הוא עדכון נוסחת המיסוי הירוק על כלי רכב חדשים. מדובר בשיטת מיסוי ייחודית שאושרה בינואר 2009 אז קבעו ארבעה משרדי ממשלה (אנרגיה, הגנת סביבה, אוצר ותחבורה) שמכוניות חדשות יזכו להנחה של עד 15 אלף שקל ביחס להיקף פליטת המזהמים שנפלטת ממנועי המכוניות.

 

שיטה זו עברה לאחרונה עדכון ברשות המסים שמשמעותה לצרכני הרכב היא החמרה בשיעורי הזיהום מהם נגזרת גובה ההנחה לכל רכב חדש. על פי ההערכות, מכוניות קטנות (סופר מיני, דוגמת יונדאי 20 I) "יתדרדרו" בסולם המיסוי הירוק כמה שלבים מה שיוביל להתייקרות של 4,000-2,000 שקל בממוצע לכל רכב. גם גזרת המכוניות המשפחתיות (דוגמת מאזדה 3) תסבול מהחמרת הציון הירוק ומכוניות מה שיוביל להתייקרות בשיעור שעשוי להגיע עד ל-3,000 שקל בממוצע לכל רכב.

 

כדי לאזן את ההתייקרות הוציא האוצר תוכנית מגרה ישנה להכפיל את מספר מערכות הבטיחות שזוכות להטבות מס מהמדינה. בעבר עודדה המדינה את יבואני הרכב לשווק מכוניות חדשות עם מספר רב ככל שניתן של כריות אוויר או מערכות בלימה (ABS) ובקרת יציבות אלקטרונית (ESP), אולם ברשות המסים מסבירים שהם מתאימים עצמם להתפתחויות הטכנולוגיות ולכן המדינה תעודד יבוא מכוניות חדשות שמצוידות במערכות התראה מסטייה מנתיב או כאלו שמתריעות בפני התנגשות. יצוין שמערכות אלו לא משווקות בכל דגמי הרכב כך שבשלב זה לא ברור מאיזו הנחה יהנו בעלי מכוניות קטנות, אם בכלל.

 

הנושא האחרון שיעלה על הפרק הוא עדכון שווי השימוש למכוניות חשמליות או היברידיות. בכוונת רשות המסים לנתק את שווי השימוש של הסוללה. הסיבה: לטענת רשות המסים הסוללה אינה מתומחרת במחיר הרכב כיוון שהיא רכוש החברה המוכרת, ולכן ניתן לקזז את עלותה מעלות המכונית (כ123 אלף שקל). התוצאה: מאחר ושווי השימוש לרכב צמוד ממקום העבודה מחושב כאחוז קבוע ממחיר המכונית (2.48%), לאחר קיזוז שווי הסוללה יוכל בעל מכונית חשמלית לשלם פחות כסף מדי חודש כמס למדינה. עם זאת, רשות המיסים עלולה להתיר את הטבת המס של 500 שקל בחודש לבעלי מכוניות היברידיות, והאופציה באיזה מסלול מיסוי לבחור תשאר בידי בעל המכונית.

 

חלק מיבואני הרכב ביקרו קשות את ההחלטה והסכירו שרק השבוע התפרסמו נתוני איגוד יבואני הרכב מהם עולה שסך המסירות בין ינואר לאוגוסט הגיע ל-148.5 אלף מכוניות, ירידה של כ-9% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. העלאת מחירי המכוניות, כך הם טוענים, תוביל להאטה חריפה יותר בקצב המכירות. ברשות המסים אישרו את דבר הפגישה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x