$
דעות

היבוא המגביל

דולר חזק, דלק יקר ורגולציה בעייתית מנעו את מימוש חזון היבוא המקביל בענף הרכב

תומר הדר 07:2721.08.12
במרץ 2010 השיק משרד התחבורה את רפורמת היבוא המקביל. עד אז, רק יבואני הרכב הוותיקים ייבאו מכוניות לישראל באופן מסחרי. הסיבה העיקרית לכך היתה הדרישה מהיבואנית להיות בקשרי מסחר עם יצרנית רכב. אך עם כניסת הרפורמה לתוקף, הותר יבוא מסחרי גם דרך סוכנים. משרד התחבורה הודיע אז כי זו "בשורה הגדולה ביותר לצרכן הישראלי לאחר שנים רבות של ניסיונות בלתי מוצלחים".

 

לדברי שר התחבורה ישראל כץ, הרפורמה תיצור ערוצי מכירה חדשים ותשנה את אופי ההיצע והתחרות". למרות הדברים והניסיונות במישור הרגולטורי והמעשי לעודד את התחום, מאז אותן הצהרות ועד היום לא נמכרה בישראל אפילו מכונית אחת ביבוא מקביל.

 

שנתיים וחצי מהשקת הרפורמה, לא יובא אף רכב

 

במשרד התחבורה נוהגים להאשים את יבואני הרכב הוותיקים בכך שהם שמים רגליים בפני יבואני הרכב המקבילים. אלא שבפועל, יבואני הרכב הוותיקים עסוקים בימים אלה בירידה במכירות ובהשלכות עתידיות של ועדת זליכה, וכבר לא רואים ביבוא המקביל איום. אז מהם הכשלים הפוטנציאליים? את הדוגמה הטובה ביותר להתנהלות משרד התחבורה ולקושי שביבוא מקביל ניתן למצוא דווקא אצל הגוף היחיד שעוסק ביבוא מקביל: קבוצת עמק איילון מענף הרהיטים, שנכנסה במאי השנה לתחום עם כוונה לייבא צמד רכבי שטח של פורד. בנוסף הודיע משרד התחבורה שעמק איילון תייבא בעתיד גם את פורד פוקוס, המשפחתית הנמכרת ביותר של דלק מוטורס. אלא שמאז, עמק איילון לא ייבאה אף רכב למסחר.

 

הסיבות מגוונות: ראשית, מכירות רכבי השטח הצטמקו בשל התייקרות הדלק. שנית, התחזקות הדולר מקשה על יבוא מקביל מארה"ב, בעת שהיבואניות הוותיקות נהנות מגב כלכלי איתן ומתמיכת יצרניות הרכב. גם הרגולציה יוצרת בעיות.כפי שנחשף ב"כלכליסט", אחד הרכבים שייבאה עמק איילון לישראל כלל אינו עומד בתקינה הישראלית הדרושה לנושא תאורה.

 

פורד פוקוס. עמק איילון צפויה לייבא את המשפחתית הפופולרית פורד פוקוס. עמק איילון צפויה לייבא את המשפחתית הפופולרית

 

היבואנים הוותיקים נהנים מפתיחת היבוא מארה"ב

 

באפריל 2012 התיר משרד התחבורה לייבא מכוניות שמיוצרות בכל מדינה בעולם ועומדות בתקינה האמריקאית,

מתוך כוונה להוזיל רכבים. עד אז היתה נהוגה בישראל התקינה האירופית. אלא שבפועל, בשל אותן בעיות בשערי מטבע, היחידים שיכולים להרשות לעצמם לייבא מכוניות בתקינה אמריקאית הם היבואנים הוותיקים. לכן, בחודשים הקרובים נוכל לרכוש בסוכנות טויוטה את הסיינה ובסוכנות יונדאי את הג'נסיס.

 

חדירת היבואנים הוותיקים לנישת היבוא מארה"ב מצמצמת את סיכויי ההצלחה של יבואני רכב מקבילים. זמן קצר לאחר מכן הכליל משרד התחבורה גם טנדרים בתקנות היבוא המקביל. אך גם כאן, לשחקנים פוטנציאליים ציפו בעיות: על פי משרד התחבורה מותר לייבא טנדרים הן בתקינה אירופית והן בתקינה אמריקאית. כלומר, ניתן לייבא מארה"ב גם טנדר שיוצר על ידי יצרנית יפנית. מעבר לעליית הדולר, הבעיה היא שהטנדרים שנמכרים בארה"ב מצוידים לרוב במנועי בנזין, מצרך לא מבוקש בארץ. משרד התחבורה אמר לפני כחצי שנה שישנם כמה יזמים בהליכים ליבוא מקביל של רכב. בינתיים, נראה שלא נזכה לראות בקרוב יבוא מקביל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x