$
דעות

טאבלט מתנה לכל עובד?

לפני שמתחילים לחלק "מתנות" למועמדים חדשים, זה הזמן לתכנון אסטרטגיה בניהול ושימור עובדים מוכשרים

אלי אבני 07:5310.08.12

תחום ההייטק כמרקחה. "אם לא יטופל המחסור בעובדי הייטק, יווצר בשנים הבאות חסם צמיחה במשק" כך צוטט השבוע צוות בינמשרדי לבחינת המחסור בכוח האדם בתחומי טכנולוגיה, בראשותו של יוג'ין קנדל.

 

למרות סימני ההאטה במשק, חברות הייטק סובלות מקושי בגיוס ושימור עובדים איכותיים,

כשהסיבה העיקרית לכך הינה צמיחה מהירה של התחום, שאינה תואמת לקצב הכשרת כוח האדם. אם לא די בכך, הרי שהתפרסמו לאחרונה נתונים אודות נדידה מוגברת של אלפי מומחים ועובדים מנוסים מישראל למקומות עבודה בחו"ל, דבר שמציב את עולם ההייטק במחסור נוסף במוחות וכשרונות.

 

התחושה עליה מדווחים מנהלי החברות דומה לזו שליוותה אותם בתקופת ה"בועה" בתחילת שנות ה-2000, בה כל הכוח היה נתון בידי המועמדים ואילו מעסיקים נאלצו להיענות לכל גחמה אפשרית, ולו בלבד שיסכימו לקבל את הצעת העבודה.

 

עכשיו לא מעניקים "מתנות"

 

חברות ההייטק נתונות לתחרות בלתי פוסקת על גיוס עובדים פוטנציאליים איכותיים. בנוסף, הן נתקלות באתגר לא פשוט של שימור עובדים איכותיים ומניעת בריחתם לחברות מתחרות. ארגונים רבים משקיעים מחשבה מעמיקה בסוגיה זאת, אולם בניגוד לתקופת בועת ההייטק, כיום הם אינם מעוניינים למצוא את עצמם מעניקים "מתנות" חומריות יקרות ערך כדוגמת מחשבים ניידים, משכורות לא הגיוניות ורכב מפנק לשימוש אישי. מטרתם של הארגונים הינה למצוא דרך לליבו של העובד באמצעות תוכן, ערכים וחזון עתידי – אישי וארגוני.

 

חשוב לזכור שהתגמול החומרי אינו הדרך היחידה לשמר עובדים בארגון. העובדים מונעים לא פחות מהרצון להפוך להיות יותר מקצועיים אוטונומיים בתחומם, להתקדם ולקחת חלק במטרות ראויות בעיניהם ובעשייה בשירות של נושא שחשוב להם.

 

מנהלי הארגונים יודעים כי עובדים מרוצים אינם עוזבים את מקום עבודתם. מנהלים שיטיבו לחוש את הלך הרוח של העובדים בשוק בו הם פועלים, ידאגו לאנשי המפתח ולכישרונות שחשוב להם לשמר ויצליחו להשאיר אותם בין שורותיהם. השקעה באנשי מפתח לא רק משאירה את המומחים והמוכשרים בחברה ומאפשרת לה לעמוד ביעדים העסקיים, אלא גם חוסכת כספים רבים שהחברה היתה משקיעה בתהליך של גיוס, מיון ולימוד של עובדים חדשים אשר יחליפו כל מומחה שיעזוב אותה.

 

מצוקת היצע העובדים בתחום ההייטק תאלץ ארגונים להשקיע במנגנון מובנה לשימור עובדים. "ניהול כישורים" (או "טאלנט מנג'מנט") הוא נושא שהפך להיות חלק חשוב מהשיח בקרב מנהלי משאבי אנוש בארה"ב, ולאחרונה גם באירופה ובישראל. ארגוני ההייטק יצטרכו לנהל באופן מסודר תמריצים, תגמול, למידה וניהול קריירה ואף לבצע תכנון של מסלול הקידום של העובדים.

 

מנהלי ארגונים שחפצים בשימור הכשרונות שלהם ישקיעו מחשבה בהגדרה מהם הכישורים החיוניים להצלחת הארגון ומי מהעובדים מוגדר כטאלנט השווה השקעה. יותר מכך, מנהלים שיפסיקו להסתכל על הארגון כמקשה אחת וישכילו להכיר באופן פרטני את העובדים שלהם, את תכונותיהם האישיות, היכולות האינדיבידואליות שלהם ואף את החולשות שלהם, יוכלו לתכנן אסטרטגיה לניהול הכישורים, בה כל עובד מצטיין יתוגמל בהתאם ויחוש שבע רצון במקום עבודתו. אז, לפני שמתחילים לחלק טאבלטים כמתנה למועמדים, זה הזמן לתכנון אסטרטגיה בניהול ושימור עובדים מוכשרים.

 

הכותב הוא מנכ"ל סינריון מערכות, המתמחה במתן פתרונות תוכנה לניהול הון האנושי בארגון

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x