$
רכב

מלחמת אחים: שיתופי הפעולה בין יצרניות הרכב יוצרים כפילות דגמים בארץ

הטויוטה החדשה היא בעצם סובארו, הפיאט המשפחתית היא בכלל סוזוקי והסיטרואן הקטנה היא למעשה טויוטה. כשמוכרים מכוניות זהות, מה שנשאר ליבואני הרכב זה רק ללכלך על המתחרים

תומר הדר 09:3925.06.12

סובארו נגד טויוטה: "לנו יש מוסכים טובים יותר"

 

מה הסיפור: טויוטה GT86 וסובארו BRZ פותחו במשותף על ידי טויוטה וסובארו. המנוע הוא בתצורת בוקסר כנהוג בסובארו ומשותף לשתי המכוניות. השלדה זהה והן הסובארו והן הטויוטה מיוצרות במפעלי פוג'י תעשיות כבדות, החברה־האם של סובארו. בפועל מדובר במכוניות כמעט זהות עד לרמת הבורג. מחירה של טויוטה GT86 הוא 229 אלף שקל וביבואנית סובארו, שתחשוף את ה־BRZ השבוע, מבטיחים מחיר דומה.

 

מה שונה: כיול המתלים בסובארו BRZ אמור להיות נוקשה יותר.

 

מה אומרים היריבים: לדברי אורן חסון, מנכ"ל יפנאוטו, יבואנית סובארו: "היתרון הברור כאן הוא שהמוצר שלנו הוא סובארו. הדנ"א של הרכב הזה הוא סובארו. יש בו מנוע בוקסר, סממן שקיים רק במכוניות שלנו. הרכב פותח ברובו על ידי סובארו. הדנ"א שלנו תמיד היה ספורטיבי. נכון שגם טויוטה יכולה למכור רכב דומה, אך הסובארו תמיד תיחשב ספורטיבית יותר. נכון, סך הכל מדובר במכוניות דומות ואנחנו לא נסתיר זאת מהלקוח, אך עדיין קיימים הבדלים בעיצוב ובמתלים של הרכב, וה־BRZ היא מכונית חדה יותר. מעבר לזה, אנחנו נציע גם דגם עם מושבים מיוחדים לנהגים ספורטיביים. בטויוטה מציעים סטריאו משוכלל, אנחנו יודעים אחרי שנים של ניסיון עם לקוחות של רכבי ספורט שאין בזה צורך, הלקוחות מתקינים מערכת משלהם. ככלל, הלקוחות שלנו מגיעים מהיסטוריה של מכוניות ספורט כמו סובארו STI. הם מתחברים לסובארו מבחינה תדמיתית ולא לטויוטה".

 

לדברי דרור גורלניק, סמנכ"ל יוניון מוטורס: "GT86 ו־BRZ אינן זהות לחלוטין. הטויוטה מצוידת במתלים בכיול שונה, הם רכים יותר ולכן הנסיעה נעימה יותר. בנוסף גם המיתוג חשוב - טויוטה מכרה עד כה בעולם 5 מיליון מכוניות ספורט, ובשורה התחתונה GT86 היא רכב ספורטיבי. צריך להביא בחשבון גם את השירות - לטויוטה ישנה רשת מוסכי השירות הגדולה ביותר בארץ, עניין קריטי ברכב כזה שתחזוקתו ברמה הגבוהה ביותר היא חיונית. וישנו גם עניין המכירה ללקוח הבא, ולטויוטה יש שמירת ערך מצוינת".

 

טויוטה GT86 טויוטה GT86

 

סיטרואן ופיז'ו נגד טויוטה: "המחיר שלנו יותר אטרקטיבי"

 

מה הסיפור: פיז'ו 107, סיטרואן C1 וטויוטה אייגו נולדו כפרויקט משותף לפיז'ו, סיטרואן וטויוטה, והן מיוצרות באותו מפעל בצ'כיה משנת 2005, אך רק השנה נרשמה נוכחות מלאה בשוק הרכב הישראלי לכל המתחרות עם תחילת שיווקה של האייגו. בפועל מדובר במכוניות כמעט זהות לחלוטין - אותה שלדה, אותם ממדים ואותו מנוע. רק המחיר שונה: טויוטה אייגו ידנית עולה 68 אלף שקל; סיטרואן C1, שהוזלה לאחרונה, עולה 62 אלף שקל; ואילו פיז'ו 107 עולה 65 אלף שקל.

 

מה שונה: שינויים מינוריים בסמלים ובעיצוב.

 

פיז'ו 107 פיז'ו 107

 

מה אומרים היריבים: לדברי מימי מנור, מנהלת קשרי הלקוחות בקבוצת דוד לובינסקי, יבואנית פיז'ו וסיטרואן: "מותגים רבים יוצרים שיתופי פעולה שונים, ולצרכנים יש חיבור אמוציונלי למותגים שונים. לכן הצרכן ירכוש את המוצר המועדף עליו, גם אם הוא זהה למוצר אחר שיש בשוק. אופן ההתייחסות שלנו לפיז'ו 107 ולסיטרואן C1 זהה לאופן שבו אנו מתייחסים להשקת כל רכב אחר. יצוין שהתמחור של הרכב אינו הפרמטר היחיד ליצירה של בידול בין דגמים דומים, אך תמחור נכון של רכב חייב להתחשב במחיר וגם במיצוב של המתחרה הישיר, ומובן שאופן התמחור יכול להשפיע על תפיסת הצרכן את המוצר. בקטגוריית מכוניות המיני קיימת תחרות עזה, ואנו שמחים שאנו יכולים להציע את C1 במחיר מאוד אטקרטיבי".

 

לדברי דרור גורלניק, סמנכ"ל יוניון מוטורס: "האייגו ומוצרי פיז'ו וסיטרואן אינם שונים במחיר באופן ניכר. כשקונים כיום אייגו מקבלים הנחה של 3,000 שקל וגם תוכנית תשלומים. מעבר לכך, כל יבואן מציג את המחיר שהוא מבין כראוי ביותר לקהל הלקוחות שלו. סך הכל, לכל אחת מהמכוניות יש אופי שונה. למי שמעוניין בטויוטה אייגו חשוב נושא רשת הסוכנים והמוסכים והיכולת למכור את הרכב בשוק היד השנייה. את המטרות הללו אנו מספקים טוב יותר מכל חברה אחרת בישראל. הרכבים אולי דומים, אך הצרכן לא מקבל אצל היבואנים המתחרים את אותה החבילה".

 

 

קיה נגד יונדאי: "למכוניות שלנו יש תדמית צעירה יותר"

 

מה הסיפור: קיה נמצאת בבעלותו של קונצרן יונדאי. מסיבה זו זכאית קיה ל"גישה חופשית" למאגר הפלטפורמות והמנועים של יונדאי. לכן קיה סיד, ששיווקה בישראל יחל בקרוב, ויונדאי I30 החדשה, ששיווקה בישראל החל החודש, חולקות אותה הפלטפורמה, אותם הממדים וגם אותו קהל לקוחות. בקונצרן יונדאי קיה ממותגת בתור הבת הספורטיבית ולכן הסיד מעוצבת באופן נועז יותר.

 

מה שונה: העיצוב החיצוני ותאי הנוסעים.

 

מה אומרים היריבים: לדברי דן אורנשטיין, סגן נשיא קבוצת כלמוביל: "קונצרן יונדאי, אשר מחזיק בין היתר בחברה־הבת קיה, מייצר, כמו קונצרנים מובילים אחרים בתעשיית הרכב, רכבים רבים על גבי בסיס דומה. עם זאת, לכל חברה מפעלים, פסי ייצור, עיצוב, מחקר ופיתוח שונים. ה־I30 והקיה סיד דומות במכלולים מסוימים אך שונות בחלקים רבים בעיצוב, באבזור ועוד, בדומה להבדל בין פולקסוואגן וסקודה. כידוע, לאחרונה הושקה ה־I30 החדשה בישראל. חברת יונדאי מבדלת עצמה בכוונתה להנגיש לקהל רחב ככל האפשר מוצרי פרימיום ולהפוך לחברת הרכב הנאהבת ביותר".

 

לדברי גדי אונגר, מנכ"ל טלקאר, יבואנית קיה: "התחרות מול 'האח התאום' המוצלח והראוי, יונדאי, משכללת אותנו ומחייבת אותנו להתיישר לפי אמות המידה המובילות בענף. הן באבזור המכונית, בתמחור שלה, בשירות הניתן במוסכי הרשת, בשיווק ולמעשה בכל תחום שבו נמדדת הצלחת יבואן. כך לעניין הסיד מול ה־I30 וכך בשאר ה'תאומות', הספורטאג' מול הטוסון, הריו החדשה מול I25, והסורנטו מול הסנטה פה. מובן שכל מקרה נבחן לגופו, אך התחרות העיקשת מול מותג מוביל מחייבת אותנו ללא פחות מהטוב ביותר.

 

"קבוצת יונדאי־קיה עצמה מתחבטת דרך קבע בבידול המיתוגי ומובן שהיא חולקת את תובנותיה השיווקיות עם מפיציה בעולם. קיה מייצגת קו צעיר, ספורטיבי, דינמי. מכאן נגזר גם הקו העיצובי של המכוניות. הבידול העיצובי (לרבות בסיד החדשה) מאפשר פנייה למגזרים שונים עם טעמים שונים".

 

קיה סיד קיה סיד

 

פיאט נגד סוזוקי: "השירות טוב יותר"

 

מה הסיפור: סוזוקי XS4 פותחה עוד ב־2006 כרכב שטח רך, אך בישראל היא נמכרת דווקא ללא הנעה כפולה. בעולם, והחודש גם בישראל, היא משווקת גם כפיאט סדיצ'י. הסדיצ'י של פיאט יקרה בגרסה האוטומטית ב־1,000 שקל מהסוזוקי המקבילה.

 

מה שונה: תאי הנוסעים והעיצוב החיצוני שונים, אך מדובר בשוני מינורי בלבד.

 

מה אומרים היריבים: לדברי אורי להב, מנכ"ל סוכנות מכוניות לים התיכון, יבואנית פיאט: "להפתעתנו, לא כל הלקוחות מודעים לעובדה שלסוזוקי יש רכב דומה. איננו מסתירים את קיום הסוזוקי, אך אנו מדגישים את היתרונות שלנו בתחום השירות והמכירה. מבחינתנו הסדיצ'י היא פתרון - רכב משפחתי אוטומטי שעד כה לא יכולנו להציע". במכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, סירבו להתייחס לדברים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x