$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": הסימולטור סחרר את נהגי הקטר, השימוש פחת וההכשרה נפגעה

נהגים שהשתמשו בסימולטור הנהיגה של הרכבת התלוננו על סחרחורת וביקשו להפסיק להשתמש בו. הסימולטור שנבנה כדגם של קטר, נרכש לפני חמש שנים במיליוני שקלים. הנהלת הרכבת: "היו עובדים שהתלוננו, אבל המתקן פועל כרגיל"

ליאור גוטמן 07:07 03.05.12

 

"הסימולטור ישפר את הכשרת הנהגים, יחדד את המודעות שלהם לסכנות אפשריות ויכשיר אותם טוב יותר למצבי חירום על המסילה. נהגי הרכבות מחויבים שתהיה להם מיומנות גבוהה בשל האחריות הענקית לחיי מאות בני אדם שמוטלת על כתפיהם" – כך הכריז לפני חמש שנים שר התחבורה הקודם שאול מופז במסגרת השקת המכשור החדש להדרכת נהגי הרכבת. אולם דיבורים לחוד ומעשים לחוד – חמש שנים לאחר השקת הסימולטור שעלה מיליוני שקלים, בדיקת "כלכליסט" מעלה שהשימוש בו בתקופה האחרונה פחת משמעותית. הסיבה? חלק מהנהגים התלוננו על סחרחורות בעת השימוש.

 

סימולטור הנהיגה של רכבת ישראל הושק באפריל 2007. מדובר במכשיר מתוצרת חברת אוקטל (Oktal), שנבנה כדגם של קטר אמיתי, ובאמצעותו ניתן לדמות לימוד נהיגה בתנאי סביבה ומזג אוויר שונים לרבות יום, לילה או ערפל וגשם. יישום נוסף שלו הוא תרגול מקרי קיצון כגון תקלות ובלימות חירום. על פי התכנון של המתקן, בזמן תרגול הנהיגה ניתן להציג נסיעה באחד מחמישה קווי רכבת קיימים לרבות תוואי הדרך.

 

עם זאת, השימוש בו גרם לחלק מהנהגים לחוש סחרחורת והם ביקשו לפני כשלושה חודשים להחליפו באחד חדש בעלות של כ־5 מיליון שקל. מנכ"ל הרכבת בעז צפריר סירב לבקשה, וכך נוצר מצב שהשימוש במתקן ירד לרמה חלקית ולא מלאה. ביוני 2011 התלונן אף מנכ"ל משרד התחבורה דאז דן הראל, שהמתקן לא בשימוש.

 

הבעיה העיקרית היא שכעת לא ניתן להשוות בין ביצועי הנהגים ואי אפשר לראות מי מהם צריך תרגול נוסף בתחומים מסוימים. ברכבת יודעים לספר שבמסגרת החתימה על הסכם הבטיחות מול הוועד והעובדים הוסכם שחלקים מהסימולטור ישודרגו בחו"ל. כמה זמן ייקח המהלך? הסברה היא שמדובר בכמה חודשים, עד אז יחזרו לתרגולי נהיגה בסגנון הישן. הדרכת הנהגים, הפיקוח עליהם ורמתם, זכתה אתמול לביקורת נוקבת מהמבקר לינדנשטראוס.

 

מהנהלת הרכבת הודו ש"יש עובדים שהתלוננו על סחרחורת" ושהם סבורים שהסימולטור "צריך לעבוד יותר ועל כן אנו בתהליך לשדרוגו".

 

עם זאת הם אומרים שהמתקן פועל בשגרה ואינו מושבת. בנוסף, "תוכניות ההדרכה והרענונים של הנהגים הקיימים בחברה יכללו יותר שעות סימולטור ב־2012". עוד הוסיפו שההנהלה "פועלת לשדרוג כלל מערכי ההדרכה וביניהם גם הסימולטור. עיקר ההכשרה של נהגי רכבת חדשים הוא קורס מעשי בהיקף של כ־200 שעות נהיגה בליווי נהג ותיק, כך שהסימולטור אינו הכלי העיקרי".

x