חוק שעשוי להוזיל את הדלק תקוע בין משרדי הממשלה
עשרות תחנות דלק ברחבי הארץ ממתינות לחוק שישחרר אותן מכבילתן לחברות הדלק הגדולות, ויאפשר להן להוריד את מחיר הדלק לצרכן. אף שתזכיר החוק קיים מאוקטובר, הוא עדיין נידון במשרדים השונים
83 תחנות דלק ברחבי הארץ ממתינות חמישה חודשים לאישור משרד המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה, כדי שיוכלו להשתחרר מהסכם הכובל אותן לחברות הדלק הגדולות (פז, סונול ודלק). ועדת טרכטנברג, שהגישה מסקנותיה בסוף ספטמבר האחרון, המליצה לבטל את ההסכם הכובל כדי לעודד את התחרות בענף ולהוביל להוזלת הדלק לצרכן, תוך הסתמכות על חוות דעת היועץ המשפטי לממשלה שמצא את ההסכמים בעייתיים מבחינה חוקית. הוועדה אף המליצה לסיים את הליך החקיקה הדרוש לשם כך עד חודש מרץ, אך החוק לא נראה באופק.
הסדרי התחנות הכבולות (המהוות 8% מהשוק) נחתמו בשנות החמישים בין חברות הדלק הגדולות לבין נכי צה"ל, שקיבלו הטבה ממינהל מקרקעי ישראל זכות חכירת קרקע ל־49 שנה במחיר מוזל לצורך הקמת תחנת דלק, עם אפשרות להארכה ל־49 שנה נוספות. חברות הדלק שנשאו בעלות הקמת תחנות הדלק, חייבו את חוכרי הקרקעות לרכוש מהן דלק באופן בלעדי למשך 49 שנה ובמחיר שייקבע על ידיהן.
"המשמעות של שחרור תחנות הדלק מההסדרים הכובלים היא אפשרות להוזלת הדלק בתחנות אלו בעשרות אגורות לליטר", אמר ל"כלכליסט" גורם בענף הדלק. למעשה, תחנות הדלק יוכלו לנהל משא ומתן על מחיר הבנזין ולהגדיל את מרווח השיווק שלהן (הפער בין המחיר שמשלמת התחנה על הדלק לבין המחיר לצרכן). כך יוכלו אותן תחנות להוריד את המחיר לצרכן.
גורמים במשרד האוצר אמרו ל"כלכליסט" כי תזכיר חוק בעניין הועבר להערות משרד המשפטים כשבועיים לאחר פרסום המלצות טרכטנברג, וזה כארבעה חודשים מתנהלים דיונים אינטנסיביים כדי לפתור את הקשיים שהעלה משרד המשפטים בנוגע לתזכיר, בין היתר הפגיעה בחופש והעיסוק ובזכות הקניין של חברות הדלק.

ממשרד המשפטים נמסר: "החלטת הממשלה בעניין זה קובעת כי קידום טיוטת התזכיר מותנה בהכרעת היועמ"ש לממשלה כי לא קיימת מניעה משפטית לתזכיר או לחלקים ממנו. דיונים בנושא מתקיימים עם משרדי הממשלה השונים, ומגמת משרד המשפטים היא להגיע להסכמות שיאפשרו את קידום המטרה שעליה החליטה הממשלה בעניין זה".
מחברת דלק סירבו להגיב לידיעה. מקורב לחברה מסר כי "שחרור התחנות הכבולות יוביל דווקא לעלייה במחירים, שכן בעלי הקרקע יעלו את מחיר השכירות ועלויות אלה יגולגלו אל הצרכן".
מחברת פז נמסר: "בחינה השוואתית שנערכה לגבי כל התחנות 'המשוחררות' של חברת פז אל מול יתר התחנות, מראה שבמקרים שונים המחיר הגבוה ביותר לצרכן היה דווקא של התחנה 'המשוחררת'. בנוסף, ההסדרים המוצעים פוגעים באופן בלתי מידתי בזכויות הקניין ובחופש העיסוק של פז".
מחברת סונול לא נמסרה תגובה.


