לקראת שביתה ברכבת? אדרעי תגיע לשימוע, כרטיסי הנוסעים לא ייבדקו
יו"ר ועד עובדי הרכבת תופיע היום בפני ועדת משמעת בעקבות תלונות של מנהלים בחברה על נאצות שהשמיעה לעברם. במקרה שיוחלט להשעותה לתקופה ארוכה או לפטרה, עשויים העובדים לפתוח בשביתה שגם יו"ר ההסתדרות יתקשה לעצור
המתח ברכבת ישראל יגיע היום לשיא כאשר יו"ר הוועד גילה אדרעי, ארבעה חברי ועד וארבעה עובדים נוספים צפויים להגיע אל ועדות המשמעת, במה שעשוי להסתיים בהליך פיטורים. במקרה כזה, לא מן הנמנע כי הוועד יודיע על החרפת העיצומים ברכבת - שכרגע מתרכזים במטענים ובעבודות הפיתוח - גם אל רכבות הנוסעים החל ממחר (ב'). בית הדין לעבודה אישר לפני כחודש לעובדים להשבית את תנועת הנוסעים ללא צורך באישור שלו, מלבד בימים ראשון וחמישי.
בתוך כך, ועד העובדים והההסתדרות הודיעו אמש כי החל מהיום לא ייבדקו כרטיסי הנסיעה של הנוסעים במהלך הנסיעה. זאת, במחאה על כך שדירקטוריון הרכבת אישר בשבוע שחלף את תוכנית שר התחבורה, ישראל כץ, להקמת שלוש חברות בנות.

אולי מתוך חשש מפני השבתה נוספת החליפו בכירי הרכבת בימים האחרונים את הטון המתלהם בטון פייסני יותר. בעוד שבשבוע שחלף אף נשמעו רמיזות מצד מנכ"ל הרכבת בועז צפריר על אפשרות של דרישה לפטר את אדרעי וחברי הוועד, עשויה ההנהלה להסתפק היום בפני ועדת המשמעת של אדרעי בבקשה להערת משמעת חמורה או השעיה לתקופה קצרה, ובמקרה של שאר העובדים בעונש מעט חמור יותר, אך לא פיטורים.
עם זאת, גם השעיית אדרעי לתקופה ארוכה עשויה להוביל להשבתת הרכבת. אדרעי תופיע בוועדה בשל תלונות מצד מנהלים בחברה על קללות ונאצות שהשמיעה לעברם בעבר.
שמונת חברי הוועד והעובדים הגיעו לוועדה בשל אירוע תקיפת מנכ"ל הרכבת לפני כחודש וחצי, בעת שביקר במחסני החברה בלוד. גם אם ועדת המשמעת תחליט על פיטורים, אישור סופי למהלך כזה צריך לעבור החלטה של ועדה פריטטית, שבה יושבים נציגי ההנהלה והעובדים. אולם, ללא ספק החלטה כזו תקשה מאוד על אדרעי בניהול מאבקי עובדי הרכבת.
בשל כך מנסים בימים האחרונים אנשי ההסתדרות למנוע את קיומן של ועדות המשמעת, אולם נכון לאמש ללא הועיל. לפני כשלושה שבועות סיכמו ביניהם שר התחבורה ישראל כץ ויו"ר ההסתדרות עופר עיני כי ועדות המשמעת שאליהן זומנו תשעת העובדים יבוטלו, כל עוד נמשך המשא ומתן בין הצדדים על תחזוקת הקרונות ברכבת והשינוי המבני בה. אולם לאחר שבשבוע שעבר הסתיים המשא ומתן בפיצוץ, החליטה הנהלת הרכבת להפשיר את ועדות המשמעת ובמקביל לאשר בדירקטוריון החברה את המתווה לפיצולה החלקי לשלוש חברות־בנות - לתחזוקה, לפיתוח מסחרי ולניהול מטענים. החברה־הבת האחרונה תוחזק ברובה בבעלות פרטית.
עיני צפוי לתמוך בדרישה לחדש את העיצומים במקרה של עונש קשה במיוחד לאדרעי ולחברי הוועד. בפועל, עיני מסונדל בכל הנוגע לעובדי הרכבת עד לאחר הבחירות לראשות ההסתדרות בסוף מאי. אדרעי זוכה לתמיכה מצד כל ראשי הוועדים בחברות הממשלתיות שלא יאהבו צעדים של עיני נגדה. מהרכבת נמסר: "אנו מקווים כי ללא קשר להחלטה שתתקבל בוועדת המשמעת, לא ינקוט ועד העובדים שום צעדים מתוך מניע אישי שיפגעו בציבור העובדים והנוסעים".


