$
בארץ

דירקטוריון הרכבת אישר את מתווה הפרטת החברה

העובדים הפגינו מחוץ לישיבת הדירקטוריון וטענו כי מדובר בהפרטה של הרכבת. בעקבות אישור המתווה, ייתכן שכבר בימים הקרובים העובדים יחריפו את צעדיהם

מיקי פלד 19:34 21.03.12

 

דירקטוריון הרכבת לא מחכה לסיום המשא-ומתן מול ההסתדרות וועד העובדים. בעוד האחרונים נוקטים עיצומים בשבוע האחרון ולא מתפעלים את המטענים ואת עבודות הפיתוח השונות, החליט הדירקטוריון לאשר את התוכנית שקיבל משר התחבורה, ישראל כץ, לפיה יוקמו 3 חברות בנות: תחזוקה, מטענים ונדל"ן. התוכנית תועבר לאישור הממשלה בשבועות הקרובים.

 

בעקבות אישור המתווה, לא מן הנמנע כי העובדים יחריפו את צעדיהם כבר בימים הקרובים, לאחר שעד כה נמנעו מפגיעה ישירה בנוסעים. במהלך ישיבת הדירקטוריון במסוף רכבת מרכז בתל-אביב, הפגינו אנשי הוועד ופעילים חברתיים, ואף התפרצו כמה מהפעילים אל ישיבת הדירקטוריון ומחו על הפרטת הרכבת, שכן חברת ניהול המטענים תהיה ברובה בבעלות פרטית.

 

הויכוח העיקרי עם העובדים הוא על חברת הבת לתחזוקת הקרונות. ברכבת טוענים כי רק הוצאה של עבודות התחזוקה למיקור חוץ יכולה למנוע כשלי בטיחות. עם זאת, בראיון לגלי צה"ל בשבוע שעבר אישר מנכ"ל החברה, בועז צפריר, את טענת העובדים כי הבעיה היא בניהול לקוי של ההנהלה שקדמה לו.

 

הסבר מסוים לטענה של צפריר אפשר למצוא בדו"ח מבקר הפנים של החברה, שנחשף לאחרונה ב"כלכליסט", שמצא כי בקרב הנהלת החברה קיימת תופעה של מינוי קרובי משפחה. העובדים מסרבים למיקור חוץ של תחזוקת הקרונות בשל חשש כי זהו רק שלב ראשון בדרך להפרטת החברה ופגיעה בכח הארגוני שגם יפגע בסופו של דבר בתנאי תעסוקתם.

 

התוכנית היא למעשה מתווה שכתבה חברת ייעוץ בשם TASC. על-פי אנשי החברה, הרכבת יכולה להגדיל את הכנסותיה ממסחור התחנות ובניית מגדלים, הוצאת זיכיונות לשטחי מסחר ועוד. לדברי אורי יוגב, יו"ר דירקטוריון הרכבת, "הרפורמה שאושרה היום מהווה צעד הכרחי על מנת שניתן יהיה לממש את הפוטנציאל החברתי והכלכלי של רכבת ישראל ולהפוך אותה לכלי התחבורה המוביל במדינה, לטובת הציבור כולו. חברות הבת תאפשרנה גמישות ניהולית, ניצול ממוקד של משאבים ושיפור ניכר בשירות לנוסעים ובהכנסות חברת הרכבת".

x