התייקרות הסולר תזניק את תעריפי התחבורה הציבורית
בענף התחבורה מתכוננים להתייקרות בשיעור של בין 20% ל־40% במחיר הסולר. אגד: "ככל שמחירי הדלק יעלו יגבר השימוש בתחבורה ציבורית"
מחיר הבנזין צפוי לרשום מחר (ד') שיא חדש, ובענף התחבורה הציבורית כבר מתכוננים למכה המשנית, והיא התייקרות תעריפי הנסיעה בקיץ הקרוב.
על פי ההערכות במשק האנרגיה, מחיר הסולר צפוי להתייקר אף הוא ברמה של כ־30 אגורות לליטר, מהלך שיתורגם בתחילת יולי לעלייה של תעריפי הנסיעה באוטובוסים וברכבות. מחיר הסולר אינו מפוקח כך שכל חברת דלק דורשת עבורו מחיר שונה, אולם בקרב חברות הדלק הגדולות שוררת תמימות דעים שהמחיר יתייקר בשיעור של בין 20% ל־40%.
מאז 1997 עדכון תעריפי הנסיעה מתבצע אחת לחצי שנה, כך שאת המכה בכיס ירגישו הנוסעים בתחבורה ציבורית רק בתחילת יולי, וזאת ביחס לגובה עליית המדד.
לאחרונה החלה המדינה לאסוף נתונים לקראת החלת פיקוח חוזר גם על מחירי הסולר לתחבורה, אולם העליות האחרונות יילקחו בחשבון בקביעת המחיר המפוקח.
אגד ודן, שמחזיקות יחד כ־70% מהענף, מסרו שהן כפופות בנושא זה להחלטות משרד התחבורה. "אנו מעריכים שככל שמחירי הדלקים לרכב יעלו כך יגבר השימוש בתחבורה ציבורית כתחליף", אמרו בחברת אגד.
בתוך כך, יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה הכהן הניח אתמול הצעת חוק שמבקשת לקזז את שיעור עליית המע"מ מהתייקרות הדלקים. מע"מ על בנזין מהווה כ־14% ממחיר הליטר בתדלוק בשירות עצמי, כך שככל שמחיר הבנזין עולה כך גדלות הכנסות המדינה ממע"מ. לדברי שאמה, המדינה צריכה להחזיר לציבור את עליית המע"מ על ידי הורדת המיסוי הישיר על הדלק. "מדובר בכספים שהאוצר לא צפה ולא בנה עליהם בבניית התקציב. חיייבים להיות יצירתיים והוגנים ולהקל ככל האפשר על הציבור מעול מחירי הדלק המאמירים לשיאים חדשים", אמר.


