$
בארץ

"החלפת אדרעי היתה חוסכת את תסריטי האימה"

ליו"ר דירקטוריון הרכבת אורי יוגב יש בטן מלאה על העובדים, ובראשם גילה אדרעי: "יו"ר ועד העובדים עושה הכל כדי לגרום לנו ולממשלה לחשוב על פתרונות קיצוניים. אם צריך, נשנה את החברה מהיסוד, עד כדי המודל החדש של מעצ"

ליאור גוטמן 06:5521.02.12

"החלטת דירקטוריון הרכבת על הסכם מיקור־החוץ של תחזוקת הקרונות התקבלה באוקטובר 2010. מאז אנו מנהלים מו"מ מול העובדים, שמלווה במשברים, אבל התנהגות הוועד עברה את כל גבולות ההידברות ובסופו של יום אנחנו נשארים עם האחריות. בשנה האחרונה גייסנו מאות אנשים לרכבת לתחזוקה. המדינה התחייבה לתעסוקת העובדים לעשרות שנים קדימה, ולמרות זאת אנחנו בשיבושים. אני מזכיר שמי שמנהל את הרכבת זה המנכ"ל. לומר שלא נתנו צ'אנס להידברות זה לא נכון - יש צד שלא רוצה להידבר", כך מסכם יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל אורי יוגב את אירועי השבוע האחרון.

 

ויש הרבה לסכם: לפני כשבוע וחצי ועד עובדי הרכבת בראשות גילה אדרעי פצח בסדרת עיצומים בחלק מהקווים. ההנהלה פנתה לבית הדין לעבודה בבקשה למנוע את המהלך, והרכבת הוחזרה לעבודה. עם זאת, לאחר פחות מ־48 שעות השביתה אדרעי את כלל המערכים, מה שהוביל להפקעת ניהול המשבר ממנה לידיו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני ולקניסתה ב־10,000 שקל.

 

בתחילת השבוע, הודיעה הרכבת כי חתמה עם בומברדייה על הסכם להעברת תחזוקת הקרונות החדשים למיקור־חוץ (הסכם שהוקפא אתמול). אולם את הפצצה האמיתית זרק שר התחבורה ישראל כץ במוצאי שבת, עת התריע ששביתות פראיות יובילו לסגירת הרכבת. כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", במשרדי התחבורה והאוצר שוקלים לסגור את הרכבת ולפתוח אותה מחדש (כמו שנעשה במעצ), תוך שימוש בחברה בינלאומית להפעלתה עד לקליטת העובדים שפוטרו. אחד השמות שעלה היה ואוליה העולמית, שהודיעה כי טרם פנו אליה.

 

ואוליה או גוף אחר יכול להפעיל את הרכבת בצורה יעילה יותר?

"אני לא חושב שבמודל קיצוני של סגירת הרכבת לא תהיה פגיעה ברמת השירות, אבל אין לי ספק שאם לא תהיה ברירה, נפנה לחברות אחרות לפרק זמן מסוים. אני לא רוצה להיכנס לתוכניות המפורטות למקרה קיצון, והחברה שציינת (ואוליה - ל"ג) היא אופציה אחת מתוך סדרת אפשרויות, כך שפתרונות הביניים כוללים עירוב גורמים בתחום התחבורה מהארץ ומחו"ל. אם נגיע לנקודה קיצונית, צריך לראות איך מפעילים מערך הסעות, כולל שימוש בציוד הרכבת בתקופת הביניים. בשורה התחתונה, הפעלה זרה היא אפשרות ביניים, כיוון שבסופו של יום הרכבת תופעל על ידי חברה ממשלתית בכל פעילות הליבה שלה. אי אפשר להפריד את המסילות והתחנות. היום יש בעיה של ועד, וכבר אמרתי לעיני שאם היו מחליפים את הראשים היו חוסכים לנו את תסריטי האימה".

 

מה עיני ענה לך?

"תרשה לי שלא להגיב".

 

ביקשת מראש הממשלה להתערב?

"ממש לא. מאיזו סיבה? שר התחבורה עושה עבודתו בצורה יוצאת מהכלל".

 

"יחסית למונופול ממשלתי, הרכבת יעילה"

 

לרכבת הגיע יוגב לפני כשנה וחצי, אז הוזעק לתקן את הליך מינוי המנכ"ל הקודם, לאחר שהתגלו חשדות לכאורה להצבעות לא כשרות מצד חברי ועדת המינוי. את האישור הסופי להיכנס לתפקיד היו"ר הוא קיבל רק בנובמבר האחרון, לא לפי שהמשנה ליועמ"ש אבי ליכט בדק אם הסכם רכישת הקרונות החדשים נעשה שלא כדין.

 

יו"ר ההסתדרות עופר עיני יו"ר ההסתדרות עופר עיני צילום: אוראל כהן

בשנה הקרובה תפעל הרכבת במתכונתה הנוכחית?

"ככל שזה תלוי בי כן, אבל יש יו"ר ועד שעושה הכל כדי לגרום לנו ולממשלה לחשוב על פתרונות קיצוניים שהם פחות נכונים מאשר לשפר את חברת הרכבת הקיימת. תפיסת העולם הבסיסית שלי, שמנוגדת לכל הקמפיינים שהוועד ניסה להדביק לי, היא שהרכבת היא מונופול טבעי בתחומי ההפעלה והשירות. מדובר בחברה שתישאר בבעלות ממשלתית שנים ארוכות קדימה ואין כוונה להפריט את פעילות הליבה שלה. מנגד, החברה חייבת לתת שירות כמו שצריך ובסטנדרט של חברות עולמיות".

 

אומרים שיכניסו עובדי קבלן.

"תחזוקת ציוד מסוים כבר היום מתבצעת על ידי גורמים חיצוניים, וזה קיים בחברות אחרות. כדי שהרכבת תוכל לתת שירות טוב חייבים שחלק מהתחזוקה לא תהיה ברכבת עצמה אלא תיעשה על ידי חברות חיצוניות. לכל דבר קוראים עובדי קבלן - זו הטעיה. אלו חברות מבוססות שמשלמות כמו שצריך ובחלק מהן העובדים מאוגדים. לומר שהממשלה רוצה לתת את התשתית לידיים פרטיות זה דיסאינפורמציה".

 

ומי מבטיח שעובדי מיקור־החוץ יהיו מקצועיים יותר?

"הם עושים את זה בכל העולם ויש מחויבות חוזית וסטנדרטים חתומים. כמו במקרים אחרים במשק, איפה שיש תחרות יש התייעלות".

 

כמה חיסכון ינבע מחוזה מיקור־החוץ עם בומברדייה?

"מיקור־החוץ לא יגרום לחיסכון כספי מיידי, אלא יתרום לעלייה ברמת התחזוקה. כיום כשציוד נתקע יש לזה עלות כי כל השירות באותו יום נדפק. מדובר במיליונים רבים. עם שיפור התחזוקה יהיו יותר לקוחות וזה יביא הכנסה של עשרות רבות של מיליוני שקלים. אם נחבר את שיפור התחזוקה מצד אחד ואת הגידול בהסעת הנוסעים מצד שני, זה שווה לרכבת 100 מיליון שקל בשנה".

 

מה צריך לצאת למיקור־חוץ?

"נושא הובלת המטענים חייב להיות בשיתוף המגזר הפרטי. נדל"ן כנ"ל".

 

הרכבת היא גוף שמן או רזה?

"לא רזה ולא שמן. ביחס למונופול ממשלתי, הרכבת יחסית יעילה ולא במקרה קולטים עובדים רבים ואין כוונה לפטר. יש היום 2,400 עובדים, ובעתיד יהיו עוד 300 פלוס. מנגד, החברה עדיין ממשלתית ואי אפשר לומר שהיא הכי יעילה מכולם".

 

האם ניתנה הוראה משר האוצר, שר התחבורה או ראש הממשלה לא להעביר תקציבים עד שלא יהיה מיקור־חוץ?

"למיטב ידיעתי אין הוראה או כוונה שכזאת. יש כוונה לתמוך בפיתוח הרכבת ובאותו זמן לוודא שהחברה תיתן שירות כמו שצריך. הממשלה נותנת גיבוי יוצא דופן לחברה בגלל שזה שירות אסטרטגי ואם צריך נשנה את החברה מהיסוד עד כדי המודל החדש של מעצ".

 

"תבענו חלק מהעובדים על סך 1.5 מיליון שקל"

 

יוגב נחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו. בין 2002 ל־2004 כיהן כממונה על התקציבים באוצר וב־2009 מונה ליו"ר הוועדה הכלכלית המייעצת לראש הממשלה. הרכבת היא פרויקט ישן שלו, והוא נחשב לאחד משושביני תוכנית "נתיבי ישראל" לרישות המדינה עד סוף העשור במסילות וכבישים בעלות של יותר מ־27 מיליארד שקל. "רכבת ישראל תסיע 100 מיליון נוסעים בשנה (פי 2.5 מהיום - ל"ג), ותהיה כלי התחבורה העיקרי שיבטל את הפריפריה בישראל. רמת השירות והנוחות לא תהיה פחותה מבאירופה", הוא מבטיח.

 

כמה נזק נגרם לרכבת מבחינה תדמיתית וכלכלית מאז תחילת הסכסוך?

"כספית כבר תבענו חלק מהעובדים על סך 1.5 מיליון שקל. תדמיתית היתה פגיעה קשה. האחריות על העובדים".

 

אילו סנקציות אתם מתכוונים לנקוט מול אדרעי?

"ננקוט את כל מה שהסכם העבודה יאפשר. כל עובד, אפילו יו"ר ועד, שפועל בניגוד לחברה או לחוק - ניתן לנקוט נגדו הליך משמעתי. לשמונה עובדים שתקפו את המנכ"ל יש ועדת משמעת. אדרעי הפריחה איומים על גבול הפלילי ובשימוע מקבלים החלטה אם להשעות. זה עוכב בגלל בית המשפט. אני מודיע פומבית שאם יחזרו מקרים אלימים מצד הוועד נפנה למשטרה. תביעות אישיות כבר היו".

 

"עולם ישן ומושחת ברכבת"

 

מי שמתעניינים בסכסוך הזה לא פחות מעובדי הרכבת הם הוועדים של נמלי אשדוד וחיפה, שכבר ביקשו להשבית מתוך סולידריות. הממשלה מנהלת כיום הליך הפרטה בנמל אילת, אך לכולם ברור שהבעיה האמיתית תגיע ביום שבו ירצו להפריט את נמלי ישראל. "הרפורמה בנמלים מ־2005 עובדת, והיא ההוכחה שגם עם הוועדים המורכבים אפשר להגיע להסכם", אומר יוגב. "אם היתה מנהיגות ברכבת היינו מגיעים להסכם". פה יוגב מבקש שוב להדגיש: "אם לא תהיה ברירה נסגור ונפתח את החברה".

 

יש שלב שבדיעבד אתה מצטער עליו בהתנהלות שלכם?

יוגב לא מתבלבל: "אני מאוד מנוסה ברפורמות ועבודה מול ועדים. תופעה כזאת מעולם לא ראיתי. היה עולם ישן ומושחת במידה מסוימת ברכבת. הדבר היחיד שאפשר להגיד בדיעבד הוא שלא ויתרנו על התקווה להגיע להסכם עם הוועד הנוכחי, אך כנראה שזה לא ניתן".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x