ההסתדרות ועובדי הרכבת הגישו בקשה דחופה לבית הדין לביטול הסכם מיקור החוץ
העותרים ביקשו מבית הדין לאפשר "לנציגות העובדים לקיים את זכות שביתה, בכל עת החל מיידי"; בעתירה נטען כי ההסכם "בוצע "בהיחבא, כגנב באישון לילה, בחוסר תום לב"; עוד הם מבקשים מבית הדין שיורה "עוד הערב" על גילוי מידי של ההסכם שנחתם
הסתדרות העובדים הכללית ו-ועד עובדי הרכבת הגיש הערב (א') בקשה דחופה לבטל את הסכם מיקור החוץ שנחתם אך לפני מספר שעות בין הנהלת רכבת ישראל לחברת בומברדייה הקנדית.
בבקשה, שהוגשה לבית הדין האזורי לעבודה, מכנים העותרים את ההסכם כאילו בוצע "בהיחבא, כגנב באישון לילה, בחוסר תום לב, וללא שהודיעה על כך מראש לנציגות העובדים עמה אמורה היתה לקיים מו"מ תם לב".
בנוסף, העובדים טוענים שההסכם החדש מפר התחייבויות קודמות של הנהלת החברה לפיהם טיפולים כבדים יעשו רק במסגרת החברה. לפיכך, העותרים מבקשים מבית הדין שהוא יורה "עוד הערב, וטרם הדיון שנועד למחר, על גילוי מידי של ההסכם שנחתם עם חברת בומברדייה, לרבות פרוטוקול ישיבת דירקטוריון החברה שאישר את ההסכם. הטענה העיקרית: ההסכם נערך "בסודיות ובהיחבא, כמו שאר הישיבות שקוימו בשנה האחרונה בחברת רכבת ישראל שהיא חברה ממשלתית החייבת, כמובן, בעקרון השקיפות".
עוד מבקשים שם להורות על גילוי פרוטוקול ועדת המכרזים שהתקיימה בנושא. הבקשה העיקרית, והכי חשובה מצד הנהלת הרכבת, היא דרישת הוועד "להורות על בטלות ההסכם ולכל הפחות על בטלות התחייבויות החברה לתשלום כספי בגין הוצאותיה של חברת בומברדייה בכל הנוגע לחודשי ההיערכות הקרובים", זאת כיוון ש"אין כל היגיון שהוצאות אלה יפלו על כתפי משלם המסים, היה ויגיעו הצדדים להסכם המייתר את הסכם התחזוקה עם חברת בומברדייה, והתנהלות החברה והמדינה בעניין זה גובלת בהפקרות ציבורית".
הבקשה האחרונה מתייחסת לציבור הנוסעים, שם רוצים העותרים שבית הדין יאפשר "לנציגות העובדים לקיים את זכות שביתה, בכל עת החל מיידי", לשון העתירה. הבקשה הוגשה על ידי עו"ד איריס ורדי, שי תקן ומורן סבוראי.
עופר עיני אמר הערב ל"כלכליסט": "זו טכניקה ידועה של כל הממשלות. הן מייבשות תקציבית גופים ציבוריים מסויימים ואז יש תחושה בציבור שאותם גופים עושים עבודה קלוקלת, וכל זה במטרה להפריט אותם. זה מה שקרה עם הרכבת בשנים האחרונות, שרמת התחזוקה שם ירדה משמעותית ובמוסמכים שי ציוד מיושן וחסרים עשרות עובדים לתחזוקת הקרונות. זו אותה תופעה שהיתה גם במערך כיבוי האש. אני יודע מהנהלת הרכבת שהאוצר הכתיב לה – אם אתם רוצים עוד כסף ועוד השקעות תעשו מיקור חוץ. אם לא תעשו מיקור חוץ לא ניתן כסף. בכיבוי האש אמר האוצר אותו הדבר, ללא רפורמה שתבטל את זכות השביתה המערך לא יקבל את מלוא הכסף".


