$
בארץ

אחוות עניים: לנדאו רוצה לחבר מערכות החשמל של ישראל וקפריסין

שר האנרגיה הורה לחברת החשמל להכין תוכנית לחיבור מערכות החשמל של ישראל והאי השכן בעלות של 1.5 מיליארד יורו. הבעיה: משק החשמל הקפריסאי נחשב לאחד הקטנים באירופה, ובאחרונה נזקק לעזרה דווקא מצד ישראל

ליאור גוטמן 18:38 29.01.12

 

שר האנרגיה והמים עוזי לנדאו הנחה את חברת החשמל להכין הסכם עקרונות (MOU) שייחתם מול קפריסין לחיבור מערכות הולכת החשמל בין שתי המדינות. ההוראה ניתנה היום (א') בתום פגישה שנערכה בנושא בהשתתפות ראשי החברה.

 

מדינת ישראל נחשבת ל"אי אנרגטי" שאינו מקושר למדינות שכנות בדומה לחיבור שמקובל באירופה, והרעיון ליצור גיבוי כבר נבחן לפני כ-10 שנים אולם נפל משיקולים כלכלים. לטענת לנדאו, חיבור למערכת החשמל של קפריסין ולאחריו למדינות נוספות יאפשר גיבוי תמידי למערכת החשמל של ישראל ויצור פתח למכירת חשמל לאי שממערב לישראל.

 

על פי משרד האנרגיה והמים ההסכם שיגובש יחתם מול חברת DEH QUANTUM ENERGY, אשר נשלטת ע"י חברת החשמל היוונית, בנק קפריסין וחברה יזמית פרטית. בעקבות הנחיית השר, צפויות החברות הישראלית והקפריסאית לחתום על ההסכם בתוך שבועות בודדים. הדבר יאפשר לישראל לבצע בחינת היתכנות (Feasibility Study) לפרויקט שלאחריו ניתן להגישו לאישור שתי הממשלות במהלך 2012.

 

בעתיד - כבל שיחבר את קפריסין לכריתים

 

מנתונים שהציגו היום ע"י ראשי חברת החשמל בין המדינות ימתח כבל לאורך כ-270 ק"מ ובעומק של כ-2 קילומטר. הכבל יאפשר הזרמת חשמל דו-כיוונית בקיבולת של עד 2000 מגה וואט, שהם  כ-15% מכושר הייצור האופטימאלי של חברת החשמל. בעתיד יצורף כבל שני שיחבר את קפריסין לכריתים וייצור קישור למדינות נוספות.

 

במשרד האנרגיה והמים מציינים שהסכם דומה כבר נחתם בין קפריסין ליוון. עלות הפרויקט כולו (ישראל-קפריסין-כריתים), נאמדת בכ-1.5 מיליארד יורו, כאשר המקטע שבין ישראל לקפריסין מוערך בכחצי מיליארד יורו. התשואה הכוללת הצפויה מהפרויקט היא של כ-17.5 מיליארד יורו וההשקעה בו תוחזר, להערכת אנשי חברת חשמל, בתוך פחות מארבע שנים. במשרד האנרגיה והמים נתלים בעניין זה בהסכם מקביל שקיים בין נורווגיה והולנד שרווחיו החזירו את עלויות ההשקעה בו בתוך כשנה בלבד.

 

כוונת לחוד, מציאות לחוד

 

למרות תחושת האופוריה קשה לראות כיצד חברת החשמל מוכרת את מרכולתה למדינות שכנות, זאת במציאות בה היא מתקשה לספק את צרכי המשק המקומי.

 

רק בחודש האחרון פרסמה חברת החשמל מספר קריאות לאזרחי ישראל לצמצום צריכת החשמל בשעות השיא בשל רזרבת ייצור נמוכה וסכנה ליכולת אספקת החשמל לכלל המשק.

 

אם לא די בכך, מצבה הפיננסי הקשה של חברת החשמל (63 מיליארד שקל חובות) הביא את המדינה לייקר את החשמל ב-13.4%, לאפשר לחברה לגייס הון, לקחת הלוואות ולדחות תשלומי מע"מ ובלבד שיהיה בידה מספיק כסף לרכוש סולר להפעלת תחנות הכוח. לפיכך, במציאות בה חברת החשמל מסתובבת כקבצנית ומבקשת ממשרדי הממשלה השונים עזרה לגייס כסף לרכישת סולר במקום הגז המצרי המקרטע לא ברור מהיכן היא תשאב 1.5 מיליארד יורו להקמת פרויקט כה שאפתני. 

 

זאת ועוד, משק החשמל הקפריסאי נחשב לאחד הקטנים באירופה, ורק בחודשים האחרונים הוא נזקק לעזרה דחופה של חברת החשמל הישראלית, לאחר שאחת מתחנות הכוח באי עלתה באש. העזרה שניתנה על ידי ישראל הסתכמה בשליחה של כ-12 גנרטורים בעלי כושר ייצור מוגבל ביותר. נתונים אלה מעמידים בספק את יכולת הגיבוי שקפריסין מסוגלת לתת לישראל.

 

השר לנדאו החל לפעול למען חיבור שתי המדינות בכבל תת-ימי בנובמבר האחרון, כאשר בביקורו המשותף עם הנשיא שמעון פרס בקפריסין, שוחח על כך עם שרת המסחר, התעשייה והתיירות של קפריסין, פרקסואלה אנטוניאדו. בשבוע שעבר, הגיעה השרה הקפריסאית לביקור בזק בישראל ודנה עם השר בדרכים לקידום הפרויקט. "מדובר במהלך שיכולה להיות לו השפעה חיובית גדולה על כלכלת ישראל, כשבראשונה בתולדותינו, נפרוץ את היותנו אי-אנרגטי, נתחבר לקפריסין ודרכה לאירופה. זוהי פריצת דרך פסיכולוגית ומדינית שתשפיע על הביטחון והיתירות האנרגטיים של מדינת ישראל. יש לנו עניין לקדם את הנושא בכל הכוח", סיכם השר.

x