$
רכב

גם זה מתייקר: מחיר הליסינג צפוי לעלות משמעותית ב-2012

לתשומת לבם של מחזיקי הרכב הצמוד: עלייה בשווי השימוש ושינויים בענף הרכב צפויים לנפח את עלות הליסינג במאות שקלים

תומר הדר 18:1127.12.11

מחזיקי רכב צמוד, שימו לב: בשנה הבאה הליסינג עומד להתייקר, ואפילו באופן משמעותי. מן הסתם, מדובר בכותרת שראיתם כבר בשנים עברו, ואולי אפילו שמתם לב לכך שתלוש השכר שלכם הצטמק בתחילת השנה הנוכחית בעשרות שקלים, אך בשנת 2012 צפויים להתרחש מספר תהליכים שייקרו את הליסינג משמעותית.

 

ראשית, יש להתייחס למחירי המכוניות. כיום כל מי שמחזיק במכונית צמודה משלם שווי שימוש אשר מחושב לפי 2.48% ממחירה של המכונית. רובן המכריע של המכוניות המשפחתיות אשר נמכרות בישראל עולות 120 אלף שקל, כלומר שווי השימוש החודשי שמשלמים מחזיקי מכוניות אלה עומד על 2,976 שקל. אך בינואר הקרוב צפוי מצב זה להשתנות עקב עלייה רוחבית של מחירי המכוניות המשפחתיות בישראל. הסיבה לכך היא בעיקר שערו של היין היפני שמצמצם את שולי הרווח של יבואני הרכב, ואלה צופים כבר היום שמחיריהן של המכוניות המשפחתיות יעמוד בינואר הקרוב על 122 אלף שקל. היבואנים הפסימיים ביותר אף צופים שהמחירים יעפילו עד 124 אלף שקל.

 

צרכן חכם שמעוניין להחליף את רכבו יחפש מכוניות משפחתיות שאינן משולמות ביין, ולכן אינן צפויות להתייקר, אך כאן טמון מוקש: לא כל המכוניות אשר נמכרות בישראל הן מכוניות המשולמות ביין, אך יבואני הרכב, שלא במקרה, מתמחרים את רוב דגמי המכוניות במחיר כמעט זהה, כך שגם מי שיבחר במכונית שמשולמת בדולר או ביורו יצטרך לשאת בשווי שימוש גבוה יותר.

 

בשלב זה עולה שאלה נוספת: מדוע מחזיקי רכב צמוד נבונים אינם נוהרים כעת אל חברת הליסינג ומחליפים מכונית בשבוע הקרוב, לפני פרסומי המחירונים החדשים? ובכן, חברות הליסינג לא ממש מעוניינות בתרחיש כזה. הסיבה לך היא כמובן השנתונים: מכונית שתימכר לחברת ליסינג בעוד שבועיים כבר תהיה מודל 2012, וערכה במחירוני המשומשות יהיה גבוה יותר ביום שבו היא תצטרך למכור אותה. מדובר בהתייקרות של כ-100 שקל. וכעת נכנס גורם חשוב נוסף: המדד. שווי השימוש לרכב הוא צמוד מדד, ועל פי הערכות של גורמים בענף הרכב, ההצמדה למדד צפויה להביא לעלייה נוספת של עשרות שקלים לגובהו של שווי השימוש.

 

עד כאן סכומי הכסף שמחזיקי הרכב הצמוד משלמים למדינת ישראל. כעת מגיע תורם של סכומי הכסף שמחזיקי הרכב הצמוד צריכים לשלם לחברות הליסינג, ומדובר בהתייקרות משמעותית.

 

התייקרות זו נובעת ממספר גורמים. ראשית, התחרות: שנת 2011 אופיינה בתחרות פראית בין חברות הליסינג, כתוצאה מהצטמצמות ניכרת בנפחו של שוק הליסינג ביחס להיקף שוק הרכב הכללי. תחרות זו הפכה את מחיריהן של עסקאות הליסינג לנמוכים מאי פעם. בנוסף לכך, לדברי מקורות רבים בענף הליסינג, הבנקים אינם מעניקים לחברות הליסינג אשראי נדיב כפי שנהגו להעניק בעבר. והשנה, בניגוד למשבר שענף הליסינג עבר בשנת 2008, יבואני הרכב אינם עומדים בתור להעניק מימון לחברות הליסינג. התוצאה, כאמור, תהיה התייקרות ניכרת במחיריהן של עסקאות הליסינג בינואר הקרוב. 

 

אם משלבים בין שני הגורמים הללו, התייקרות של עלות שווי השימוש והתייקרות של עלות חוזי הליסינג, מגיעים לעלייה של מאות שקלים בעלותו של חוזה ליסינג. פתרונות, אגב, לא חסר. אפשר לבחור ברכב צמוד קטן יותר, אפשר לרכוש מכונית קטנה ולומר שלום לחוזה הליסינג, או אפילו לבחור באופניים. אך התרחיש הסביר ביותר הוא שמאות אלפי מחזיקי רכב צמוד יקבלו את תלוש השכר בשנה הבאה, יבחינו בהתייקרות וימשיכו כאילו דבר לא קרה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x