$
בארץ

"משרד הפנים צריך לעשות בדק בית בנושא המענקים לרשויות מקומיות"

דו"ח מבקר המדינה חושף כי הסיוע לרשויות המקומיות זינק בשנת 2009 לכ-800 מיליון שקל וחולק ללא אמות מידה מוגדרות: "הקצאת כסף לפי נוסחות פנים-משרדיות מאפשרת לדרג הפוליטי לצבור כוח מול הרשויות"

התוספות למענקי האיזון שהעביר משרד הפנים לרשויות המקומיות זינקו מכ-345 מיליון שקל בשנת 2007 לכ-792 שקל ב-2009, כך עולה מדו"ח מבקר המדינה בנושא מענקים מיוחדים ומענקי שר לרשויות מקומיות.

 

מהדו"ח עולה ביקורת חריפה המכוונת בעיקר כלפי משרד הפנים, שהתחמק על פי הדו"ח מיישום המלצותיה של ועדת גדיש שקבעה מהן אמות המידה לחלוקת כספי הסיוע. על פי הדו"ח, המשרד העדיף לחלק את הכספים על פי אמות המידה של שר הפנים המכהן, אשר אינן אחידות או שקופות לציבור. במקרים רבים התגלה בבדיקה כי הסכומים שעברו לרשויות המקומיות שימשו למטרה אחרת מהמטרה לשמה ניתנו, מבלי פיקוח ומעקב של משרד הפנים אחר הנושא.

 

 

על פי הדו"ח, כ-80% מ-255 הרשויות המקומיות בארץ אינן מצליחות לשאת במלוא ההוצאות הכספיות בכוחות עצמן, ולכן הממשלה משתתפת בצמצום הפערים בין הכנסותיהן להוצאותיהן על ידי מענקים. עיקר הסיוע מגיע במענקי האיזון, אך תקנות מיוחדות מאפשרות למשרד הפנים להקצות תוספות מיוחדות המכונות מענק שר, מענקים מיוחדים ותוספת למענקי איזון.

 

ועדת גדיש שהתכנסה בשנת 2000 ביקשה לעשות סדר בחלוקת המענקים, וקבעה אמות מידה מסודרות לפיהן יחולקו התקציבים. בחלק מהמקרים המליצה הוועדה למשרד הפנים להמשיך את עבודתה ולקבוע סדרי עדיפויות ברורים מראש לחלוקת המענקים, כמו למשל במענק השר.

 

סיוע גם לרשויות חזקות

 

על פי הדו"ח, בתקופה בה נערכה הבדיקה נמצאו מקרים בהם משרד הפנים אישר בקשות לסיוע כספי מבלי שהרשויות המציאו את המסמכים הנדרשים. עוד נמצא כי כספי סיוע עברו גם לרשויות חזקות שאינן זקוקות למענקי איזון על פי החוק, וכי ניהול מערכת המידע התקיים באופן שמקשה על בקרה אחר הסכומים שעברו. המידע שהיה אמור להיות חשוף באתר האינטרנט של המשרד אודות התקציבים שעברו לא הופיע.

 

בין הדוגמאות הבולטות בדו"ח ניתן למצוא בין השאר מקרה בו משרד הפנים העניק ב-2008 מענק מיוחד לעיריית רמת גן, בסכום של 10 מיליון שקל, כפיצוי על צירופה של המועצה האזורית אפעל לתחום השיפוט של רמת גן. זאת למרות שהסיפוח למעשה מאפשר לרמת גן מינוף כלכלי, בהתחשב בעתודות הקרקע יקרות הערך של יישובי המועצה וברמה הסוציו-אקונומית הגבוהה של תושביהם.

 

משרד הפנים הסביר למשרד מבקר המדינה כי הפיצוי ניתן בשל מחויבויות פנסיוניות שרמת גן תידרש לשלם לעובדי המועצה האזורית שפורקה. ברמת גן הסבירו את הבקשה לפיצוי בכך שספגו גירעון של 19 מיליון שקל של אפעל ואף שיפרו תשתיות עבור התושבים החדשים. כך או כך, המבקר מציין בדו"ח כי מדובר בתקציב חריג שהתבסס על "שיקולים חריגים" וקבע שעל משרד הפנים לדרוש מהעירייה להחזיר את הכסף.

 

ממקרה אחר בדו"ח עותה כי עיריית בת-ים שנקלעה לקשיים כספיים קיבלה סכום של כ-28 מיליון שקל בין השנים 2007 ל-2008 מכוח המענקים המיוחדים, ללא הסבר ראוי להקצאה. במקרה זה כותב המבקר כי יש להפסיק את הזרמת הכספים לעירייה מאחר שלא הוצגו טעמים מיוחדים שיצדיקו את העברת הכספים.

 

ראש עיריית בת ים שלמה לחיאני ראש עיריית בת ים שלמה לחיאני צילום: סבסטיאן שיינר

רמת גן ובת ים הן לא הרשויות המקומיות היחידות שקיבלו סיוע למרות סיווגן כרשויות חזקות. מהדו"ח עולה כי גם רשויות מקומיות בדירוג סוציו אקונומי 8 ומעלה כמו מיתר, עומר ודרום השרון קיבלו מענקי איזון ומענקי שר בין השנים 2008-2007.

 

בהמשך הדו"ח מפרט המבקר סדרה שלמה של אי-סדרים בנוגע להקצאת הכספים, ומבקר גם את התנהלות משרד האוצר באותו הנושא: "הקצאת סכומים בהיקף נרחב (מאות מיליוני שקלים בשנה) לפי נוסחות פנים משרדיות, מאפשרת לפקידים ולדרג הפוליטי לצבור כוח רב מול הרשויות המקומיות", כותב המבקר ומוסיף כי על המשרדים הממשלתיים לעשות 'בדק בית' בכל הנוגע להקצאת תקציבים אלו.

 

משרד הפנים: פועלים לתיקון

 

ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי: "בהתאם למצב הקיים, לשר הפנים קיימת סמכות לחלוקת 55 ממענקי האיזון בהתאם לחוות דעת מקצועית במטרה לאפשר לתת מענה לצרכים דחופים של הרשויות המקומיות המצויות במצוקה תקציבית. הניסיון המצטבר לאורך שנים מלמד כי במקרים רבים, גמישות זו מנעה את קריסתן של רשויות מקומיות, ומנעה הוצאות כספיות כבדות מהקופה הציבורית.

 

"המשרד פועל לתיקון נוהל הקצאת מענק שר. הרשויות המקומיות תדרשנה לדרג בעת הגשת הבקשות את סדרי העדיפות לבקשות השונות. כמו כן המינהל לשלטון מקומי יחדד את נוהל העבודה בכל הקשור לתהליך הגשת הבקשות לקבלת מענקי שר, וכן יקפיד לדרוש מהרשויות את המסמכים התומכים בבקשה. בנוסף יונחו המחוזות לערוך מעקב ובקרה על מימוש ההקצאה כך שלא יועברו לתקציב השוטף או ישמשו לכיסוי גירעון מצטבר".

 

כדי לאפשר למשרד הפנים לסייע לרשויות מקומיות בעלות צרכים מיוחדים, שנוסחאות ההקצאה אינן נותנות להן מענה, יזם משרד הפנים בתיאום עם משרד האוצר תקנות תקציב מיוחדות שנועדו להבטיח שהסיוע הכספי הנוסף יינתן על פי כללים ואמות מידה. תכליתן של התקנות התקציביות ליתן בידי הרשויות המקומיות משאבים שיאפשרו להן לתפקד ולספק את השירותיים הבסיסיים לתושביהן".

 

החל משנת 2010  הפסיק משרד הפנים להקצות מענקים מיוחדים לרשויות מאוחדות בשל חלוף הזמן מעת שהתאחדו כך שתקופת ההסתגלות תמה. משרד הפנים  נוהג בשקיפות רבה ומפרסם את המידע בדבר מענקי הרשויות המקומיות באתר האינטרנט של המשרד. המשרד בוחן על העת פרסום מידע נוסף בעניין זה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x