$
בארץ

ככה נלחמים בתאונות דרכים? המנכ"ל הודח על בסיס שמועה, הסמנכ"לים מונו בלי תיעוד

דו"ח מבקר המדינה מותח ביקורת חסרת תקדים על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ולפיה מינויים ופיטורים נעשו באופן לא תקין, עובדים הועסקו ללא משרה בתקן ויו"ר המועצה לשעבר התנהלה בניגוד עניינים

ליאור גוטמן 16:0112.12.11

אם קורבנות תאונות הדרכים היו יודעים איך המדינה מטפלת במיגור התופעה הלאומית, ייתכן שהם היו תובעים את המדינה על העלבון ונזקי הגוף והרכוש שנגרמו להם. דו"ח מבקר המדינה שמתפרסם היום (ב') מותח ביקורת חסרת תקדים על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוא הגוף שהוקם כדי לארגן את כלל פעולות הממשלה בנושא.

 

הרשות הקמה ב-2006 כחלק ממסקנות ועדת שיניין אשר הובילו לחקיקת חוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, היא רשות עצמאית שחזונה "להוביל את האסטרטגיה הלאומית לבטיחות בדרכים; להוות מרכז מידע לאומי; לכוון, לתאם ולבקר את פעילות השותפים על מנת לעצב תרבות נהיגה בטוחה; ולהפחית את מספר תאונות הדרכים ואת מספר ההרוגים במדינת ישראל", כך לפי אתר הרשות.

 

יאיר דורי. הודח לפני השלמת הביקורת יאיר דורי. הודח לפני השלמת הביקורת צילום: אלכס קולומויסקי
מבדיקת מבקר המדינה עולה שמנכ"ל הרשות הקודם, תא"ל (מיל.) יאיר דורי, הודח "לפני השלמת הביקורת בעניינו, בהתבסס על בירור ראשוני של תלונה אנונימית, בלי שנדרש ממשרד רואי החשבון שבירר את התלונה האמורה להשלים את בדיקתו ולקיים בדיקה מקיפה המבוססת גם על תגובת המנכ"ל". אם לא די בכך, "לפני שהחליטה להמליץ לשר להדיח את המנכ"ל לא התייחסה המועצה לדו"ח אבחון שהוגש לה ובו הוצגה תמונה חיובית של תפקוד המנכ"ל".

 

בעניין מינוי שני סמנכ"לים - סמנכ"ל כספים, מינהל ומשאבי אנוש וסמנכ"ל חטיבה עירונית - התגלו פגמים חמורים. בהליך מינויו של סמנכ"ל הכספים השתתפו אנשים שאינם מורשים ואילו במקרה של סמנכ"ל משאבי אנוש מועמד אחר קיבל ציון גבוה יותר ממי שהתקבל לתפקיד בפועל. אם לא די בכך, מבקר המדינה לא מצא בתיקי הרשות מסמכים המתעדים את שני תהליכי האיתור.

 

עובדים מסתובבים בלי תקן

 

הביקורת החמורה ממשיכה גם בטיפול בעובדי הרשות, שם מצא המבקר שהבטחות של מנכ"ל משרד התחבורה ב-2008 כי יאפשר להם לשמור על משרדתם לאחר הרה-ארגון שבוצע שם לא קוימו. אם לא די בכך, 10 מתוך 16 עובדי הרשות הישנה הועסקו "ללא משרה בתקן" וההבטחה לשמור על תנאיהם הסוציאליים בנושא הפנסיה לא כובדה.

 

בנושא שיתוף הפעולה עם משטרת ישראל מצא המבקר כשלים כיוון ש"המשטרה לא העבירה לרשות במועד נתונים מלאים על תאונות דרכים, כמתחייב על פי פקודת התעבורה" - מה שמנע מהרשות לפעול להגדלת הבטיחות בדרכים. הקרקס הניהולי ממשיך בממצאי המבקר בדבר מימון שופטי תעבורה לגביו לא נמצא דיווח, בהעברת כספים לא מדווחים למשרד התחבורה לפיתוח תשתיות ובאי קידום מטות בטיחות אזוריים. מבקר הרשות הועסק שש שנים מבלי שנקבעו לו כללי עבודה ולא בוצע מכרז לתפקידו, ואילו משרד רואי החשבון שפעל למען הרשות נבחר על אף שהצעת העבודה שלו הייתה יקרה מהצעות של משרדים אחרים שהתקבלו שם.

 

מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר בתגובה כי "דו"ח מבקר המדינה מתייחס לשנים 2008-2010 ועוסק ברובו המכריע בתקופת כהונתה של מועצת הרשות הקודמת. בחודש יוני 2010 החלה בתפקידה מועצה הרשות הנוכחית, שעם כניסתה לתפקיד פעלה לתקן את ליקויי העבר שלא תוקנו עד אותה עת. כמו כן, המועצה החדשה פועלת בליווי משפטי צמוד של היועץ המשפטי של הרשות ומבקר פנים חיצוני שנבחר במכרז פומבי ובהתאם לכל כללי המינהל התקינים. מועצת הרשות והנהלתה הנוכחיות פועלות ללא לאות למימוש יעודה ומטרותיה להפחית את מספר תאונות הדרכים ואת מספר ההרוגים בכבישים".

 

סמנ"כלית תקינה בבטר פלייס לא התייעצה טרם מינויה ליו"ר הרשות

 

עוד בעניין סדרי מינהל ברשות, מצא המבקר שיו"ר המועצה לשעבר זיוה פתיר כיהנה במקביל לתפקידה ברשות כסמנכ"ל תקינה בחברה אשר עוסקת, בין היתר, ביבוא רכבים לארץ. מדובר בחברת בטר פלייס, שקיבלה לפני כשנה אישור לייבוא מכוניות חשמליות לישראל תחת המיזם השאפתני.

 

לדברי המבקר, "ערב מינויה התחייבה היו"ר לשעבר להימנע מניגוד עניינים בין תפקידיה ברשות לבין תפקידיה בחברה. תפקידה של גב' פתיר ברשות חייב השתתפות בדיונים הנוגעים למשרד התחבורה".

 

זיוה פתיר. ניגוד עניינים? זיוה פתיר. ניגוד עניינים? צילום: צביקה טישלר

 

ביקורת הרשות העלתה שמסוף שנת 2008 ועד סוף 2009 השתתפה פתיר בישיבות שהתקיימו במשרד התחבורה והתכתבה עם גורמים במשרד "במטרה לקדם את ענייניה". יצוין שאישור ייבוא המכוניות התקבל לאחר שפתיר עזבה את הרשות, אולם התוכנית לעשות כן הייתה ידועה. מבקר המדינה מסביר ש"מן הראוי היה שגב' פתיר תפנה לקבל ייעוץ משפטי שינחה אותה אם יש מניעה לפעילותה מטעם החברה מול המשרד, ואם פעילות זו יוצרת חשש לניגוד עניינים, ולא תפעל על דעת עצמה".

 

מנציגיה של פתיר נמסר בתגובה כי היא "כיהנה בתפקיד ממלכתי בהתנדבות. הגב' פתיר קיבלה את אישורה המוקדם של ועדת שפניץ לתפקיד ופעלה לפי הכללים שנתבקשו ממנה. מבקר המדינה קיבל עמדתה של הגב' פתיר לפיו היא פעלה בהתאם לכללים שנקבעו עבורה".

 

מבטר פלייס נמסר בתגובה כי "הגברת פתיר כיהנה שנים רבות בתפקידים בכירים במגזר הציבורי ומקדישה גם היום זמן רב לפעילויות ציבורית מתוך תחושת אחריות ושליחות . גב' פתיר קיבלה את כל האישורים הדרושים לתפקידה כיו"ר הרשות לבטיחות בדרכים ופעלה בהתאם להם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x