$
בארץ

משרדי הממשלה מתעצלים? אין תחרות בתחום הדלק

בדו"ח מבקר המדינה נכתב כי "שרי האוצר והתשתיות הפרו החלטת ממשלה ממאי 2009 בעניין קידום תחרות במשק הדלק"

ליאור גוטמן 16:0112.12.11

התחרות בתחום הדלקים נמנעה מאזרחי ישראל כיוון שמשרדי הממשלה השונים - תשתיות לאומיות, אוצר, תחבורה, הגנת הסביבה ופנים – לא השלימו את עבודתם בקידום תחרות ובצמצום חסמים. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ב'). מדובר בפיתוח תשתיות אחסון והולכת הדלקים באזור הצפון, מהלך

שיאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לתחום ההולכה או האספקה.

 

מבקר המדינה מתריע שבאוקטובר 2009 התבקשו משרדי התשתיות והאוצר להגיש נתונים שיפעלו לצמצום חסמים שיאפשרו תחרות במשק הדלק, אולם אלו לא הושלמו עד היום. אם לא די בכך, שרי האוצר והתשתיות הפרו החלטת ממשלה ממאי 2009 בעניין "קידום תחרות במשק הדלק" וכי עד מועד סיום הביקורת "לא הגישו שר האוצר ושר התשתיות הלאומיות לממשלה הצעת החלטה ליישום ההמלצות".

 

בנוסף, עד מועד סיום הביקורת משרד התחבורה לא הציג לממשלה החלטה לפיתוח תשתיות נמל חיפה. המשרד להגנת הסביבה לא קידם את נושא הקמת חוות מכלי דלק חדשה בצפון ומעל כולם עומד משרד האוצר שלא קיים "את חובתו על פי החלטת שרים מאפריל 2004 בדבר העקרונות והמימון להעתקת חוות המכלים במרחב חיפה אל אתר קרקעות הצפון". לפי המבקר, "משרד האוצר גם לא בדק את הכדאיות הכלכלית של מיזם זה. בדיקה זו אמורה לשמש בסיס להמלצתו על הפעולה המועדפת ועל דרך מימונה ובכך לאפשר למשרד להביא הצעת החלטה לממשלה בנוגע להעתקת חוות המכלים".

 

אם לא די בכך, מינהל הדלק שבמשרד התשתיות והחשב הכללי באוצר לא אכפו העברת תשתית הולכת הדלקים לרשותם לאחר הפרטת בתי הזיקוק ב2007. באופן לא מפתיע, המלצות המבקר דורשות ממשרדי הממשלה לעשות את עבודתם ולהשלים את הדיונים והרגולציה בנושא. "יש למצוא פתרונות בתוך פרק זמן קצר, ואין להשלים עם עיכוב כה ממושך של פיתוח תשתיות חיוניות למדינה", מסכם המבקר.

 

משרד התשתיות: כבר הגשנו דו"חות, הממשלה לא דנה בהם

 

ממשרד התשתיות מסרו בתגובה, כי "רק במהלך שנת 2011 השלימה הרשות להגבלים עסקיים את העברת הנתונים המפורטים, דבר שמאפשר להמשיך את הדיונים בנושא. יש להדגיש כי על בסיס הנתונים שהתקבלו מהרשות כבר התקבלו החלטות שונות, הנוגעות, בין השאר, בסוגיית הפיקוח על סולר לתחבורה. מידע זה היה לעזר גם בעת קביעת המחיר המפוקח לבנזין. פעולות נוספות לקידום התחרות באות לידי ביטוי בטיוטת חוק משק הדלק ובהצעות החלטה לממשלה המגובשות ביחד עם משרד האוצר לקידום התחרות והפחתת יוקר המחיה בישראל (הצעה שגובשה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג).

 

בדבר יישום המלצות הוועדה לקידום תחרות מסביר משרד התשתיות, כי "בהמשך להחלטת הממשלה לקידום התחרות והתשתיות במשק הדלק (מס' 176, מיום 12.5.09), הוגש בינואר 2010 דו"ח מסכם של הוועדה לקידום תחרות. דו"ח זה טרם הובא לדיון הממשלה עקב מחלוקת עם משרדים וגופים אחרים. בנוסף, משרד התשתיות הלאומיות אכן גיבש הצעת החלטה למימוש המלצות הוועדה לקידום תחרות והעביר אותה לעיון משרדי ממשלה שונים. אך משרדי התחבורה והפנים התנגדו לנוסח ההחלטה, ועל כן, היא טרם הוצגה בפני הממשלה".

 

עוד אומרים שם שמשרד התשתיות הלאומיות ממשיך לפעול למימוש ההמלצות ולאחרונה פנה למשרד האוצר בבקשה לשלב אותן בהצעת ההחלטה, בדבר קידום התחרות והפחתת יוקר המחיה בישראל (הצעה שגובשה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג) חלקן אף נמצא בטיוטת הצעת המחליטים אותה הציג משרד האוצר לממשלה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x